  • 11. Data: 2021-03-01 10:50:54
    Temat: Re: Mała garażowa firma z produkcją urządzeń.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2021 10:34, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Dlaczego miałbyś popełnić przestępstwo skarbowe?

    Wynika to z definicji DG.

    "Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa,
    wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły."

    a) zorganizowany: tak, mam lutownicę.

    b) ciągły: tak, robie 4 płytki na rok, w równych odstępach czasowych.

    > Skoro pytasz z
    > uczciwości obywatelskiej, to zakładam że będziesz płacić podatki od tych
    > płytek.

    No właśnie. Płacę kupujac je w Chinach?

    > Poniżej ok 1kPLN nie musisz
    > nawet zakładać działalności.

    Mówisz o działalności nierejstrowanej, czyli poniżej 50% płacy minimalnej.

    Obejrzałem swego czasu przepisy, pomijając że to śmiesznie mała kwota,
    to jest takie sobie. Są hocki klocki z fakturami/rachunkami, są rózne i
    niejasne interpretacje ZUSu, jest ograniczone do takiej która nie wymaga
    zezwoleń (montowanie płytek wymaga?), można odliczyć od dochodu ale nie
    wiadomo co (chińskie płytki?) itd itp. Troche to inna branża niż
    składanie długipisów ;)

  • 12. Data: 2021-03-01 11:00:51
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-03-01 o 10:50 +0100, heby napisał:
    > b) ciągły: tak, robie 4 płytki na rok, w równych odstępach czasowych.
    > (...)
    > Mówisz o działalności nierejstrowanej, czyli poniżej 50% płacy
    > minimalnej.

    Liczę sobie niezgrabnie na palcach i z powyższych danych wychodzi mi
    niemal 4000 zł zysku na pojedynczej płytce. Z ciekawości dopytam - co
    te płytki robią, i jaki jest koszt końcowego produktu?

    Mateusz

  • 13. Data: 2021-03-01 11:04:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2021 11:00, Mateusz Viste wrote:
    > Liczę sobie niezgrabnie na palcach i z powyższych danych wychodzi mi
    > niemal 4000 zł zysku na pojedynczej płytce.

    Czepiasz się. Ja się pytam co mam zrobić jeśli działalność urośnie z
    tych 4 płytek na rok do kilkunastu na miesiąc.

  • 14. Data: 2021-03-01 11:13:37
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > No właśnie. Płacę kupujac je w Chinach?

    Co za różnica gdzie je kupiłeś? Podatek płacisz od sprzedaży.

    > Mówisz o działalności nierejstrowanej, czyli poniżej 50% płacy minimalnej.
    > Obejrzałem swego czasu przepisy, pomijając że to śmiesznie mała kwota, to
    > jest takie sobie.

    Napisałeś, że nie starczy na waciki i to nie jest dorabianie. Więc wspominam
    o nierejestrowanej. Określ dokładniej profil działalności i skalę. To też w
    kontekście CE.

> [...]
    > płytek wymaga?), można odliczyć od dochodu ale nie wiadomo co (chińskie
    > płytki?) itd itp. Troche to inna branża niż składanie długipisów ;)

    Mam od tego księgową i mi to wszystko ogarnia. Ja tylko zbieram faktury i
    wysyłam jej na koniec miesiąca i robię przelewy do ZUS i US. Nie
    potrzebujesz zezwoleń na lutowanie ale zadbaj o RoHS. Nie wiem po co Ci
    interpretacje ZUS. Jak masz jednocześnie UoP to płacisz tylko składkę
    zdrowotną.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2021-03-01 11:18:37
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Czepiasz się. Ja się pytam co mam zrobić jeśli działalność urośnie z tych
    > 4 płytek na rok do kilkunastu na miesiąc.

    Wyklikujesz przez Internet założenie działalności gospodarczej. Dodatkowo
    ewentualnie ogarniasz sobie księgową jeśli nie chcesz sam bawić się w
    księgowość.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 16. Data: 2021-03-01 11:21:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2021 11:13, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Co za różnica gdzie je kupiłeś?

    Chyba w VAT.

    > Napisałeś, że nie starczy na waciki i to nie jest dorabianie.

    To raczej legalizacja hobby.

    > Więc
    > wspominam o nierejestrowanej. Określ dokładniej profil działalności i
    > skalę. To też w kontekście CE.

    Skala: kilkanaście płytek miesięcznie, zarobek między 1-2kzł, trudny do
    określenia.

    > Mam od tego księgową i mi to wszystko ogarnia. Ja tylko zbieram faktury
    > i wysyłam jej na koniec miesiąca i robię przelewy do ZUS i US. Nie
    > potrzebujesz zezwoleń na lutowanie

    Bardziej martwi mnie recycling i CE który być może jest nie do obejścia.
    W zasadzie sama DG jest nieistotnym detalem, do ogarnięcia.

    > ale zadbaj o RoHS.

    Zestawy "do samodzielnego montażu" też jej podlegają? Pytam z
    ciekawości, zatrzęsienie cyn z Pb na allegro mówi o tym gdzie maja ją
    hobbyści. Zabronią?

    > Nie wiem po co Ci
    > interpretacje ZUS. Jak masz jednocześnie UoP to płacisz tylko składkę
    > zdrowotną.

    Oby ;)

  • 17. Data: 2021-03-01 11:23:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2021 11:18, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Wyklikujesz przez Internet założenie działalności gospodarczej.
    > Dodatkowo ewentualnie ogarniasz sobie księgową jeśli nie chcesz sam
    > bawić się w księgowość.

    To ogarnę. Cały czas dopytuje co z resztą w tym "specyficznym hobby"
    czyli różnych problemów z recyklingiem, ce, spełnianiem wymogów itd itp.

  • 18. Data: 2021-03-01 11:25:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 1 Mar 2021 10:01:51 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > To nie dorabianie bo to nawet na waciki nie będzie, tylko
    > zastanawiam
    > straszliwe przestępstwo skarbowe. A mamy czasy w których skarbówa
    > szuka
    > pieniędzy po warsztatach samochodowych podsępem, a i do mafii
    > zaliczyć
    > mnie mogą, co odbiera od ust sierotom.

    Tu nie jest jedynie kwestia skarbowo-podatkowa, bo teoretycznie
    możesz "dorobić" sobie fo kwoty wolnej od podatku, a sam twierdzisz
    że nawet na waciki nie starczy, więc chyba byś się w niej zmieścił.
    Tu chodzi też o uzyskiwanie przychodu z czynności, która jest
    zorganizowana, zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób
    ciągły. Bo to podpada pod definicję działaności gosp. Jeśli jej nie
    masz a urzędas stwierdzi wszystkie powyższe symptomy, to najpierw
    pociągnie Cię za "niemanie" działaności a potem za należne podatki.
    Tutaj wtedy masz pole przed sądem do udowadniania czy działaność była
    ciągła i czy zorganizowana itp. Jest pełno orzecznictwa w tym
    temacie.
    Zrobienie kilku płytek w roku chyba dałoby się obronić, ale nie wiem
    jakie ilości masz na myśli.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2021-03-01 11:35:35
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Chyba w VAT.

    Tak. Ale tu już Ci nie odpowiem, od tego jest księgowa :)

    > Skala: kilkanaście płytek miesięcznie, zarobek między 1-2kzł, trudny do
    > określenia.

    Jak się rozkręci, to założysz działalność. Możesz ją potem zawieszać jeśli
    byłaby posucha, wtedy nie ponosisz kosztów (ZUS, księgowa).

    > Bardziej martwi mnie recycling i CE który być może jest nie do obejścia.

    Będziesz mieć tam substancje niebezpieczne, wysokie napięcia, generowanie
    zakłóceń? Nie opowiem Ci w szczegółach, grupowiecze zrobią to lepiej, ale
    generalnie nie musisz się tym tak przejmować. Popatrz pod które dyrektywy
    będzie podlegać Twój sprzęt. Zobacz jakie są wymogi i czy produkt będzie je
    spełniać. Jeśli nie będziesz pewien, rozejrzyj się jakie są ceny badań. Może
    się mylę, ale wydaje mi się że osiągnięcie zgodności z CE dla prostego
    akcesorium dla C64 nie powinno być trudne.

    > W zasadzie sama DG jest nieistotnym detalem, do ogarnięcia.

    W rzeczy samej.

    > Zestawy "do samodzielnego montażu" też jej podlegają? Pytam z ciekawości,
    > zatrzęsienie cyn z Pb na allegro mówi o tym gdzie maja ją hobbyści.
    > Zabronią?

    W zestawie masz płytkę i części, one zwykle są zgodne z RoHS. Cynę ludzie
    sobie kupują oddzielnie i o ile kojarzę to podpada pod prototypy/hobby. Czym
    innym jest zgodność z RoHS zestawu wypuszczanego masowo na rynek a czym
    innym zgodność zestawu złożonego przez hobbystę, który nie opuszcza jego
    domu i nie jest sprzedawny dalej.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 20. Data: 2021-03-01 11:50:09
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-03-01 o 11:35 +0100, Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Tak. Ale tu już Ci nie odpowiem, od tego jest księgowa :)

    Nie jestem księgowym (ani tym bardziej księgową), ale ten temat jest z
    tego co się orientuję relatywnie prosty: o ile mi wiadomo, to VAT można
    odzyskać wyłącznie dla zakupów krajowych. W obrocie EU kupujemy bez VAT
    (tj. ze stawką NP, i po zgłoszeniu kontrahentowi swojego nr VAT EU), a
    jeśli kupujemy spoza EU to obcy VAT staje się kosztem. Przynajmniej ja
    tak robię i robiłem w swoich firmach, za przyzwoleniem księgowych.

    Mateusz