  • 31. Data: 2009-07-04 20:18:01
    Temat: Re: Obsługa kart SDHC przez uC który pracował z kartami SD 512M
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > _trywialne_. Mniej trywialne jest takie zaprojektowanie calości aby
    > zredukować malloc/free

    Dynamiczne przydzielanie pamięci tylko po to, żeby obsłużyć kartę SD?

    > a jednocześnie np. zapewnić synchronizację
    > międzywatkową SPI

    I w czym problem?

    > Więc może i bym był w stanie napisać SDHC w 3 dni tylko może
    > niekoniecznie działające zgodnie z koncepcjami innych elelementów
    > systemu? Najpierw z chęcią obejrze inne projekty aby nie popelniać
    > błędów które już ktoś popełnił.
    >
    > Robie coś większego niż grajek mp3. SPI jest współdzielone z innymi
    > elementami systemu. Napisanie calosci jest troche bardziej skomplikowane
    > niż wynika z "opini jakiegoś gościa".

    Czytam te twoje wymagania i musiałbym być niepoprawnym optymistą, żeby
    spodziewać się gotowego rozwiązania z internetu.

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 32. Data: 2009-07-04 20:30:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:

    > Dynamiczne przydzielanie pamięci tylko po to, żeby obsłużyć kartę SD?

    _Znacznie_ więcej niż tylko głupią karte sd. Karta SD to tylko kawałek
    problemu w tym systemie. Więc "nie tylko" po to.

    > Czytam te twoje wymagania i musiałbym być niepoprawnym optymistą, żeby
    > spodziewać się gotowego rozwiązania z internetu.

    No popatrz, to zupełnie jak ja (co zdążyłem już wcześniej napisać).

  • 33. Data: 2009-07-04 20:32:49
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Mniej trywialne jest takie zaprojektowanie calości aby
    > zredukować malloc/free a jednocześnie np. zapewnić synchronizację
    > międzywatkową SPI i pare innych duperelek ważnych w danym projekcie.

    Bardzo skutecznie do synchronizacji dostępu do magistrali SPI nadają się
    semafory. W każdym razie w moich firmowych projektach często się
    sprawdzają. Ewentualnie mutexy jeżeli masz.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 34. Data: 2009-07-04 20:38:55
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > _Znacznie_ więcej niż tylko głupią karte sd. Karta SD to tylko kawałek
    > problemu w tym systemie. Więc "nie tylko" po to.

    Pisałem o tym, że _w_ogóle_ użycie dynamicznego przydziału pamięci do
    odczytu karty jest bez sensu.

  • 35. Data: 2009-07-04 20:46:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:

    > Bardzo skutecznie do synchronizacji dostępu do magistrali SPI nadają się
    > semafory. W każdym razie w moich firmowych projektach często się
    > sprawdzają. Ewentualnie mutexy jeżeli masz.

    Mam. Ale nie w tym problem. Znalezienie LGPL SD+FAT który pasuje do tej
    koncepcji dawno już porzuciłem. Ale ciągle czekam az mnie ktoś oświeci
    jakims świetnym pomysłem np. na FATa potrafiącego robić asynchroniczne
    odczyty + DMA i takie tam. Ale na 99% będe to pisał sam :/

  • 36. Data: 2009-07-04 23:06:38
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > jakims świetnym pomysłem np. na FATa potrafiącego robić asynchroniczne
    > odczyty + DMA i takie tam. Ale na 99% będe to pisał sam :/

    Oglądałeś PHAT?
    http://www.ethernut.de/en/documents/phat.html
    (uwaga: to jest dość stary opis, lepiej przejrzeć od razu źródła Nut/OSa)

    Nie jest na GPLu. Oczywiście będzie nieco dłubaniny z przeniesieniem
    tego kodu pod twoją filozofię sterowników czy twój system, ale IMHO nie
    będzie to aż tak skomplikowane. A asynchronicznych odczytów i DMA
    wymagaj raczej od niższej warstwy (SPI) a nie FATa. Potrzebujesz
    korzystać w aplikacji z nieblokującego odczytu plików?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 37. Data: 2009-07-05 07:25:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
    > Oglądałeś PHAT?

    Tak.

    > http://www.ethernut.de/en/documents/phat.html
    > (uwaga: to jest dość stary opis, lepiej przejrzeć od razu źródła Nut/OSa)

    Widziałem, oglądalem.

    > A asynchronicznych odczytów i DMA
    > wymagaj raczej od niższej warstwy (SPI) a nie FATa. Potrzebujesz
    > korzystać w aplikacji z nieblokującego odczytu plików?

    To troche skomplikowane, dość powiedzieć że mam maszyne wirtualną z
    wątkami i cały system operacyjny powinien miec w miare możliwości
    wykonywanie zadań w sposób nieblokujacy, a przynajmniej nieblokujący dla
    VM. W każdym razie sama obsluga fs (nie tylko FAT) powinna już byc
    dostosowana albo przez dodakowy wrapper albo wprost. W każdym razie FAT
    jest na tyle mało skomplikowany że prawdopodobnie zdecyduje się na
    wynalezienie koła na nowo.

    PS. Czy nazwa PHAT nie ma przypadkiem ominąć jakiś problemów patentowych
    na FATa?

  • 38. Data: 2009-07-05 07:25:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 04 Jul 2009 22:38:55 +0200, Zbych wrote:

    >Pisałem o tym, że _w_ogóle_ użycie dynamicznego przydziału pamięci do
    >odczytu karty jest bez sensu.

    Troche tych danych tam jednak trzeba zapamietac. Bufor na odczyt
    sektora katalogu, bufor na odczyt sektora FAT .. im wiecej tych
    buforow tym lepiej .. dynamiczny cache dyskowy by sie przydal ..

    J.

  • 39. Data: 2009-07-05 10:37:48
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > Troche tych danych tam jednak trzeba zapamietac. Bufor na odczyt
    > sektora katalogu, bufor na odczyt sektora FAT .. im wiecej tych
    > buforow tym lepiej .. dynamiczny cache dyskowy by sie przydal ..

    To o czym piszesz, to już jest obsługa systemu plików, a nie odczyt
    sektorów z karty SD.

  • 40. Data: 2009-07-05 19:17:10
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > dostosowana albo przez dodakowy wrapper albo wprost. W każdym razie FAT
    > jest na tyle mało skomplikowany że prawdopodobnie zdecyduje się na

    Sama obsługa FATu nie wprowadza żadnych działań blokujących (tzn.
    pollingu / aktywnego oczekiwania na cośtam), dopiero niższa warstwa
    czyli SPI realizuje operacje długotrwałe, wymagające poczekania na
    odczyt danych czy skasowanie bloku. Jeżeli podczepisz swoją obsługę SPI
    i wywłaszczanie (przy długotrwałych operacjach pamięciowych jak
    poszukiwanie czegośtam w indeksach) to nie widzę problemu.

    A zdecydowanie najlepiej (jeżeli jest taka możliwość) nie używać FAT
    tylko przejść na inny system plików.

    > PS. Czy nazwa PHAT nie ma przypadkiem ominąć jakiś problemów patentowych
    > na FATa?

    Możliwe, że tak.

    --
    Adam Dybkowski