  • 31. Data: 2020-10-06 20:36:01
    Temat: Re: PROSTY pomiar temperatury ->wifi-> przeglądarka internetowa
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 06.10.2020 10:47, heby wrote:

    > Więc użyj VPNa.

    Ameryki nie odkryłeś.

    > Działa to tak:
    >
    > Czujnik, bez warstwy szyfrującej, masz we własnej, zaufanej sieci.

    Nie mam czegoś takiego jak własna zaufana sieć.
    Przesyłam w tym co mam, a jest różnie. Nie na każdym Tp-linku da się
    zrobić dwa wlan-y.

    --
    Mirek.

  • 32. Data: 2020-10-06 20:38:17
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Nie wiem dlaczego uważasz, że chińczyk jest tutaj powodem. Microsoft też
    > ma chyba swoich pijaków w Redmont :)
    1. kamera ma tylko wifi, unikalny numer, zarejestrowana na obcego. niema
    szans abym bez chińskiego serwera zobaczył jej obraz. żadne resety i
    inne cuda nie wchodzą w grę, musiałbym jej zmienić numer, na taki ktory
    jest w bazie, ale jeszcze nie zarejestrowany
    2. wszelkie kamery które mam z chin, są łatwe do zahakowania. znaczy
    każdy program na androida ostrzega przed tym. ja nie mam nic do ukrycia,
    ale większości osób to nie odpowiada. Aktualizacji niema i nie będzie.
    Czy jakaś zachodnia firma tak robi? Polski overmax, mimo że produkuje
    kamery w chinach - dba o zabezpieczenia lepiej
    3. jeśli "amerykanie" zarządają od amerykańskiego producenta dostępu do
    ich bazy danych, ich klientów, dostaną? na serio? Apple jakoś nie dało.
    A jeśli chinski rząd zapragnie aby huawei "dawał" szpiega do swoich
    urządzeń... Stąd ja (czy słusznie to inna sprawa) pakuję do jednego wora
    wszystkie firmy pochodzące z krajów gdzie wielbi się przywódce i nie
    wolno go krytykować. Tak ze nie tylko chiny
    4. pomysł z termometrem analogowym i kamerą wifi - byłby dobry, gdyby
    kamerę można było szybko zobaczyć na 192.168.1.150
    Ale tak się nie da, w każdym razie nie szybko i bez problemów. po za tym
    pomiędzy obiektywem a termometrem może być para wodna, brak oświetlenia
    no i cena trochę nie teges.
    5. kupiłem wemosa i tremometr, dam znać czy zadziałało i ile pracy/nauki
    mnie to kosztowało

    ToMasz

  • 33. Data: 2020-10-06 22:47:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/10/2020 20:36, Mirek wrote:
    > Ameryki nie odkryłeś.
    > Nie mam czegoś takiego jak własna zaufana sieć.

    To niedobrze. Ogólnie sieć LAN powinna być zaufana. jeśli takiej nie
    masz, to troche biednie.

    > Przesyłam w tym co mam, a jest różnie. Nie na każdym Tp-linku da się
    > zrobić dwa wlan-y.

    Nie są one potrzebne.

    Jesli obawiasz się "ataku automatycznego" to sugeruje na bazie tej samej
    sieci wifi/ethernet połaczyć urządzenia home automation na innej
    adresacji. Nie będą sobie przeszkadzać ani się widziec, adresy możesz
    przydzielić na stałe.

  • 34. Data: 2020-10-07 07:41:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Oct 2020 20:10:01 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > szyfrowania swoich wrażliwych danych nie uważam za paranoję.

    No właśnie, czy szyfrowanie wartości czujnika temperatury jest daną
    wrażliwą?

    --
    Marek

  • 35. Data: 2020-10-07 09:03:38
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-10-06 o 22:47 +0200, heby napisał:

    > To niedobrze. Ogólnie sieć LAN powinna być zaufana.

    Zaufana sieć LAN to taka, w której jesteś sam. Każda inna zaufana być
    nie może.

    Mateusz

  • 36. Data: 2020-10-07 11:50:18
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.10.2020 o 20:38, ToMasz pisze:

> [...]
    > inne cuda nie wchodzą w grę, musiałbym jej zmienić numer, na taki ktory
    > jest w bazie, ale jeszcze nie zarejestrowany

    Jakiś badziew zatem ale nie podałeś nawet modelu, więc trudno się
    odnieść. Był kiedyś taki trend, nawet w Polsce, Tesco sprzedawało
    smartwacze z Węgier ale serwer zdechł i brak możliwości logowania
    ześmiecił cały sprzęt :)

    > 2. wszelkie kamery które mam z chin, są łatwe do zahakowania. znaczy
    > każdy program na androida ostrzega przed tym. ja nie mam nic do ukrycia,
    > ale większości osób to nie odpowiada. Aktualizacji niema i nie będzie.

    Każda kamera jest łatwa do shakowania :)

    > Czy jakaś zachodnia firma tak robi? Polski overmax, mimo że produkuje
    > kamery w chinach - dba o zabezpieczenia lepiej

    Gówno prawda.

    > 3. jeśli "amerykanie" zarządają od amerykańskiego producenta dostępu do
    > ich bazy danych, ich klientów, dostaną? na serio? Apple jakoś nie dało.

    W Rosji, też odmówiono dostępu rządowi do Telegrama :)

    > A jeśli chinski rząd zapragnie aby huawei "dawał" szpiega do swoich
    > urządzeń...

    Zapragnął ale nie dostał.

    > Stąd ja (czy słusznie to inna sprawa) pakuję do jednego wora
    > wszystkie firmy pochodzące z krajów gdzie wielbi się przywódce i nie
    > wolno go krytykować. Tak ze nie tylko chiny

    Ale nasz rząd pomijasz jakoś i im ufasz a są w pierwszym rzędzie do
    korzystania z danych od operatorów. Sami się przyznali do podsłuchów
    telefonów (Pegasus).

    > 4. pomysł z termometrem analogowym i kamerą wifi - byłby dobry, gdyby
    > kamerę można było szybko zobaczyć na 192.168.1.150

    Skoro to ma być siec lokalna, to kup sobie termometr samochodowy/stację
    pogodową/WiFi z wyświetlaczem LCD i będziesz miał IN-OUT :D na biurku.
    Tutaj też możesz zainstalować kamerę, która będzie się gapiła na
    wyświetlacz albo na 2 wyświetlacze naraz :D

    > Ale tak się nie da, w każdym razie nie szybko i bez problemów. po za tym
    > pomiędzy obiektywem a termometrem może być para wodna, brak oświetlenia
    > no i cena trochę nie teges.

    j/w

    > 5. kupiłem wemosa i tremometr, dam znać czy zadziałało i ile pracy/nauki
    > mnie to kosztowało

    No to sobie skub kabelki.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 37. Data: 2020-10-07 16:10:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/10/2020 09:03, Mateusz Viste wrote:
    > Zaufana sieć LAN to taka, w której jesteś sam. Każda inna zaufana być
    > nie może.

    Niestety takie podejście kompletnie nic nie wnosi, za to powoduje
    zwiększanie paranoi.

    Zaufaną sieć to ja mam domowy LAN, w którym na NASie znajdują się
    zdjęcia prywatne. Mogę to tak zostawić albo zaszyfrować komunikację i
    stworzyć silne hasła. Sugerujesz że jednak szyfrowanie i hasła? A po h...?

    Ci ci szkodzi w sieci mieć dodatkowo kilka czujników pracujacych na
    innym zakresie IP, komunikujących się z MQTT i niczym innym?

  • 38. Data: 2020-10-07 16:31:51
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-10-07 o 16:10 +0200, heby napisał:

    > Niestety takie podejście kompletnie nic nie wnosi, za to powoduje
    > zwiększanie paranoi.

    Wnosi jakąś świadomość - jeśli kto na nią otwarty.

    > Zaufaną sieć to ja mam domowy LAN, w którym na NASie znajdują się
    > zdjęcia prywatne.

    W tej sieci znajduje się też zapewne drukarka, odkurzacz autonomiczny
    czy tam inne sprzęty komunikujące się na co dzień z ChRL. Masz też
    modem internetowy, kontrolowany przez ISP i pewnie z interfejsem w tej
    właśnie sieci.

    Miewasz gości? Podpinają się do domowego wifi? Może sami nie są
    domorosłymi hackerami, ale mogą nieświadomie nosić ze sobą trojana,
    albo należeć do jakiegoś ukraińskiego botnetu.

    Być może to wszystko jest ci to obojętne, albo uważasz, że
    prawdopodobieństwo aby ktoś się tobą zainteresował jest znikome - ale
    nazywanie takiej sieci "zaufanej" to jednak duże uproszczenie.

    > Ci ci szkodzi w sieci mieć dodatkowo kilka czujników pracujacych na
    > innym zakresie IP, komunikujących się z MQTT i niczym innym?

    Security by obscurity? Rozumiem. Faktycznie, był kiedyś taki trend.

    Mateusz

  • 39. Data: 2020-10-07 19:21:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/10/2020 16:31, Mateusz Viste wrote:
    > Wnosi jakąś świadomość

    To nie świadomośc, tylko paranoja.

    > W tej sieci znajduje się też zapewne drukarka

    Hamerykańska.

    > , odkurzacz autonomiczny

    W osobnej sieci, choć tym samym ethernecie. Mogę go, pstrykajac palcami,
    przenieść do sieci odseparowanej, ba, dedykowanej. Ale znacznie prościej
    było zabronić mu dostępu do netu bo aplikacji i tak nie używam, ale już
    home assistanta a i owszem.

    > czy tam inne sprzęty komunikujące się na co dzień z ChRL.

    Nie, one są w osobnej sieci IP. Wcale w tym celu nie muszę mieć jakiś
    VPNów na routerach. Wystarczy kilka sztuczek.

    > Masz też
    > modem internetowy, kontrolowany przez ISP i pewnie z interfejsem w tej
    > właśnie sieci.

    Separowany przez mój router openwrt.

    > Miewasz gości? Podpinają się do domowego wifi?

    Nie do tego samego, co reszta urządzeń. Mogą pooglądać inet i tyle.
    Kosztowało mnie to całe 5 minut roboty i nie wymagało nic poza access
    pointem z openwrt.

    > Może sami nie są
    > domorosłymi hackerami, ale mogą nieświadomie nosić ze sobą trojana,
    > albo należeć do jakiegoś ukraińskiego botnetu.

    No ale mój komputer też może. Mam nie ufać własnemu komputerowi?
    Szyfrowane łacze klawiatura<->pornhub? Idąc tym tropem niedaleka droga
    aby uważać na żyrandole, jak to u jednego Antoniego przebiega choroba.

    > Być może to wszystko jest ci to obojętne

    Wręcz przecienie, ale ani troche nie popadam w paranoje. Odciąłem
    chiński falownik od internetu i komunikuje się z nim po RS485. Nie z
    powodu paranoi, tylko z powodów praktycznych.

    , albo uważasz, że
    > prawdopodobieństwo aby ktoś się tobą zainteresował jest znikome - ale
    > nazywanie takiej sieci "zaufanej" to jednak duże uproszczenie.

    Idąc tym tropem nie ma sieci zaufanych, nawet loopback należy traktować
    podejrzliwie i nie zapominać brać tabletek.

    > Security by obscurity? Rozumiem. Faktycznie, był kiedyś taki trend.

    Nie, to równoważenie paranoi i użyteczności. Idąc tropem paranoików: nic
    się nie da zrobić bo małego chińczyka, pilnującego jakie pornole
    ogądasz, znajdziesz w każdym scalaku.

    > Mateusz

    I już wyciekło.

    To czy moje prywatne zdjęcia wyciekną nie jest mi obojętne, ale z tego
    powodu nie zamierzam nie używać sieci LAN.

    Natomaist te materiały, które nie mają prawa wyciekać, są prawidłowo
    odseparowane i zaszyfrowane i nie jest to zip na hasło z tajnym, ukrytym
    katalogu, tylko coś troche bardziej skomplikowanego.

    Nie oceniaj ludzi tylko dlatago że nie są równie paranoiczni jak Ty,
    widząc wszędzie zagrożenia, mimo że one są częścią ryzyka z jakim się
    zgadzają i jakim gotowi są płacić jak-by-co.

  • 40. Data: 2020-10-07 20:23:48
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 07.10.2020 07:41, Marek wrote:

    > No właśnie, czy szyfrowanie wartości czujnika temperatury jest daną
    > wrażliwą?

    A gdzie ja pisałem, że potrzebuję szyfrowanej transmisji do czujnika
    temperatury?
    OK, może byłoby jaśniej, gdybym oznaczył post jako OT, ale znów nie
    popadajmy w paranoję ;)

    --
    Mirek.