  • 11. Data: 2021-03-26 18:03:58
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/03/2021 14:34, Irek.N. wrote:
    > W zamyśle ma to być komputer do programowania sterowników różnej maści.

    W tym celu nada się maszyna wirtualna.

    VirtualBox potafi przekierować zarówno USB jak i PCI (ze wsparciem
    wspólczesnego hardware w CPU).

    Podobnie zainteresowałbym się proxmox do tego celu

    > Co sądzicie?

    Że to powinien odwalać producent sprzętu a nie user końcowy.

  • 12. Data: 2021-03-26 19:58:36
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Myślę że jeżeli robi Ci różnicę 1GB to czas pomyśleć o większym dysku. A
    > jeżeli nie, to po prostu zostaw jak jest.

    Na prawdę sądzisz, że ten 1G coś zmienia?
    Po prostu obawiam się, że jedna partycja recovery w przypadku gdy mam
    kilka podobnych instalacji może mi namieszać i systemy mogą z niej
    odzyskiwać swoje zapisy naprzemiennie i będzie bałagan.
    Wolał bym nie mieć sytuacji, gdy system coś pochrzani i dopasuje się do
    innego, bo tamten coś poustawiał w recovery.

    > Utrudnienia w kasowaniu tych partycji z poziomu narzędzi MS raczej nie
    > są przypadkowe.

    Oj tam, mam w W10 coś co się nazywa XBOX, skasować się nie da... takie
    ważne dla systemu?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 13. Data: 2021-03-26 20:04:37
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Grupa windowsowa jeszcze działa.

    O proszę, thx. Nie wypada przenosić pytania, więc zostawiam tutaj.

    > Ja bym skorzystał z maszyn wirtualnych zamiast bawić się w partycjonowanie.

    Nie znam się, ale czy wirtualizacja nie jest dobrym rozwiązaniem dla
    systemu "stand-alone", czy jak nazwać taki izolowany od świata?
    W moim przypadku wolał bym aby okazało się że jakiś sterownik nie działa
    nie dlatego że mam wirtualizację, tylko że faktycznie nie nadaje się pod
    nowy system. Obawiam się mapowania wszystkiego.

    Wykorzystuję Boot It Bare metal w jednym kompie. Działa znakomicie
    od...8 lat? Wybieram jedną z wersji (XP, W7, W7tst) i działam - systemy
    nawzajem się nie widzą, nie dzielą żadnego zasobu dyskowego, jest
    niezwykle mała szansa, że z jednego coś przelezie, albo pokaszani w drugim.

    Na nowym chciałem zrobić to samo, ale okazuje się, że o ile W7 gada z 1
    partycji, to instalacja W10 wygenerowała mi 3 partycje i mam zagwozdkę
    co z tym zrobić.

    Może inna - świeża instalacja w dysku w którym jest tylko 1 partycja i
    nie ma miejsca na żadne inne pozwoliła by zamknąć W10 w tej jednej?
    Kurcze, nie znam się na tym :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2021-03-26 20:09:08
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Znaczy: masz GPT
    Yyy... no, możliwe :)
    > Na Twoim miejscu (a też mam systemów natywnych kilka), to zaorałbym dysk na
    > MBR. Wtedy (jeśli jest taka potrzeba) to można wymusić instalację Win10 na
    > jednej tylko partycji.
    > Ale przy MBR masz ograniczenie wielkości dysku oraz (co ważniejsze)
    > ograniczenie do czterech głównych partycji.

    Dysk 500GB, chciał bym max 3 systemy, plus partycja managera, wychodzi
    że powinienem się zmieścić.

    > No właśnie.
    > System partycji GPT w zasadzie nie ma ograniczenia na ich ilość, każda jest
    > traktowana jako podstawowa. Ale tu już nie powalczysz z wieloma systemami
    > starszymi od Win7, nie powalczysz z OS/2 (ale chyba to akurat nie
    > przeszkadza), nie powalczysz ze starszymi lunuksami.
    >
    > Więc zostaje MBR i partycja dla GRUB.

    Przewiduję 3xW10. Niestety W7 odpada - za nowy sprzęt i podobno nie są
    kłopoty z kompatybilnością ze sprzętem (czegoś tam nie wspiera co teraz
    jest sprzętowym standardem).

    > Już obok masz odpowiedzi: lepiej nie.

    No to inne pytanie. Czy taka recovery może mi namieszać, jeżeli będę
    miał 3x to samo zainstalowane i na jednej z nich doinstaluję/zmienię coś
    istotnego w systemie? Przełączenie na inny system nie przeniesie mi tych
    zmian?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2021-03-26 20:11:03
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > W tym celu nada się maszyna wirtualna.
    >
    > VirtualBox potafi przekierować zarówno USB jak i PCI (ze wsparciem
    > wspólczesnego hardware w CPU).
    >
    > Podobnie zainteresowałbym się proxmox do tego celu

    No właśnie chyba nie do końca. Wirtualna maszyna nie ma dostępu do
    sprzętu, dobrze myślę?

    > Że to powinien odwalać producent sprzętu a nie user końcowy.

    Znaczy Dell powinien wiedzieć, że mało znany integrator w zapyziałej
    dziurze potrzebuje 3 systemy i taki komputer powinien mu przygotować?
    Ale urosłem ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2021-03-26 21:43:49
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2021-03-26 20:04, Irek.N. wrote:
    > .....-systemy
    > nawzajem się nie widzą, nie dzielą żadnego zasobu dyskowego, jest
    > niezwykle mała szansa, że z jednego coś przelezie, albo pokaszani w drugim.

    Sorka, ale to ma być zaleta?
    Maszyna pracuje w centrali banku, czy w sterowni elektrowni nuklearnej?

  • 17. Data: 2021-03-26 21:47:11
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2021-03-26 16:17, K wrote:

    > Mozesz tez odpalic Linuksa z jakiegos dysku mSATA podlaczonego przez
    > USB. Przy USB3.0 bedzie to nawet sensownie dzialac przy twoich potrzebach.

    Linux działa sensowanie odpalany z byle flasha po USB 2.0 - przynajmniej
    bez Gnome i tym podobnych.

  • 18. Data: 2021-03-26 21:50:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2021-03-26 o 19:58, Irek.N. pisze:

> [...]
    > Wolał bym nie mieć sytuacji, gdy system coś pochrzani i dopasuje się do
    > innego, bo tamten coś poustawiał w recovery.

    Aha, i chciałbyś tego uniknąć? No to pytanie zadałeś trochę nie tak.
    W takiej sytuacji po skorzystaniu z google mam jedne z pierwszych
    linków, chyba z całkiem dobrymi informacjami:

    https://superuser.com/questions/1023765/how-to-delet
    e-the-recovery-partition-in-windows-10

    https://www.howtogeek.com/192772/what-is-the-system-
    reserved-partition-and-can-you-delete-it/

    Przy okazji może kiedyś sprawdzę.

    Pozdrawiam

    DD

  • 19. Data: 2021-03-26 22:03:47
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Irek.N. <t...@j...taki.jest.pl> napisał(a):
    > Nie znam się, ale czy wirtualizacja nie jest dobrym rozwiązaniem dla
    > systemu "stand-alone", czy jak nazwać taki izolowany od świata?

    Jest to jedna z zalet wirtualizacji. Można sobie testować coś na jednym
    systemie i nie popsuć innych. A jak on się sam popsuje, to łatwo odtworzyć
    go ze snapshotu. Oczywiście można sobie współdzielić różne rzeczy, np.
    foldery.

    > W moim przypadku wolał bym aby okazało się że jakiś sterownik nie działa
    > nie dlatego że mam wirtualizację, tylko że faktycznie nie nadaje się pod
    > nowy system.

    Sterownik do czego?

    > Obawiam się mapowania wszystkiego.

    To już zależy od indywidualnych potrzeb. I mogą się zdarzyć jakieś problemy.
    W każdym razie przetestować wirtualizację możesz w każdej chwili, nie jest
    ona tak ingerująca jak partycjonowanie.

> [...]
    > się nie widzą, nie dzielą żadnego zasobu dyskowego, jest niezwykle mała
    > szansa, że z jednego coś przelezie, albo pokaszani w

    Ja mam to samo z wirtualizacją. Z tym, że nie muszę wybierać systemu bo mogą
    działać jednocześnie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 20. Data: 2021-03-26 22:32:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/03/2021 20:11, Irek.N. wrote:
    > No właśnie chyba nie do końca. Wirtualna maszyna nie ma dostępu do
    > sprzętu, dobrze myślę?

    Ma dostęp do takiego sprzętu, jaki będziesz chciał. Dowolne urządzenie
    USB i wiele urządzeń PCI się łapie.

    > Znaczy Dell powinien wiedzieć, że mało znany integrator w zapyziałej
    > dziurze potrzebuje 3 systemy i taki komputer powinien mu przygotować?
    > Ale urosłem ;)

    Tak, Dell powinien to wiedzieć, przynajmniej w ramach specyfikacji
    swojego hardware. Obecnie Dell miał tyle wpadek ze sterownikami, że
    powinieneś spodziewać się ... dalszego pogarszania jakosci bo suweren i
    tak kupuje, nawet jesli sterowniki potrafiły unieruchomić złom.

    Innymi słowy: jesli to Dell, to go nie da się łatwo wirtualizować, a zaś
    sam Dell ma kłopoty ogarnianiem własnych sterowników.

    Obecny Dell jest jak Microsoft: "po co nam SQA, frajerzy zrobią to za
    friko".

    Naprawdę, chcesz odwalać robotę za Della?

    1) Linxua można odpalać w VB albo w samym windowsie. Integracja natywna
    kuleje, ale jako tako działa.

    2) Linuxa można odpalić przez USB3. Wbrew pozorom to jest *bardzo*
    szybkie złacze, używając przelotki USB3->M.2 niczym się to nie różni od
    dysku w środku.

    3) Na jednym hardware można odpalać wiele wirtualizowanych systemów -
    zerknij na proxmox.

    4) Na nowym sprzęcie nie da się odpalać starych systemów, zakładam że
    nie starasz się odpalać WindowsXP na i11.

    Ogólnie: wirtualizacja i odpalanie systemu z dysków usb załatwia
    wszelakie problemy.