  • 251. Data: 2021-04-06 14:43:14
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Tak, i ten gruby kawał kodu lub symulacja może być o rzędy wielkości
    > bardziej skomplikowana niż projekt samolotu.
    >
    > Przypuszczalnie masz podejście niszowe: CADy są najbardzej zaawansowanym
    > oprogramowaniem na świecie bo z nimi pracujesz, kompletnie ignorując
    > multum innych dziedzin które ten poziom komplikacji CADów zjadają na
    > śniadanie i popija Fotoszopem.

    Oczywiście, że kod może być potwornie skomplikowany,a nakład pracy
    znacznie większy niż przy projektowaniu modelu samolotu.
    Masz słuszność w 100%. Nie wyobrażam sobie, jak zakodowany jest zwykły
    google, a co dopiero jakieś szachy, czy algorytmy pogodowe. Kosmos w
    zakresie programowania i zapewne wymaga to ponadprzeciętnych
    kompilatorów i maszyn (że o programistach nie wspomnę). Tak jak
    napisałeś - nie znam się na tym, ale i tak jestem przekonany, że linux
    sprawdzi się tam znacznie lepiej niż widnows.
    Pisałem przecież, że gruby kawałek kodu to nie problem dla linuxa.

    Jest też raczej oczywiste, że do przykładu wybrałem coś, na czym choć
    odrobinę się znam. Ciężki program, to np: Catia, ale i zwykły SolidWorks
    potrafi zaleźć za skórę wymaganiami. Wyobraź sobie, że do Solida są
    nawet specjalne, dedykowane drivery do kart grafiki (które zresztą W10
    tak fajnie potrafi podmienić przy aktualizacjach na lepsze - nowsze -
    własne). Kiedyś były też zalecane konfiguracje sprzętowe dla
    konkretnych wersji SW, ale nie wiem czy nadal jest to praktykowane.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 252. Data: 2021-04-06 15:04:34
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-04-06 o 13:37 +0200, Irek.N. napisał:
    > A co się dzieje, gdy 2 gości poprawi tą samą część niezależnie i bez
    > wzajemnej świadomości dzieła?

    Następuje kolizja. W przypadku zwyczajnego kodu VCS zazwyczaj jest w
    stanie wykonać merge (chyba że goście zmienili dokładnie te same
    linijki), ale w przypadku blobów nic z tego: VCS tylko zapyta, czyja
    wersja jest ta "dobra", a tę kolizyjną nadpisze - wówczas obie wersje
    będą dostępne w historii, ale "aktualna" (tzw. trunk lub head) będzie
    tylko jedna, tego kto ostatni nadpisał.

    Mateusz

  • 253. Data: 2021-04-06 15:22:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

    > Nie wyobrażam sobie, jak zakodowany jest zwykły google,
    > a co dopiero jakieś szachy

    "Zwykły google"! Mało jest takich, którzy sobie tego "zwykłego" gugla
    potrafią dokładnie wyobrazić. Choć z drugiej strony ja też kiedyś nie
    wyobrażałem sobie (nie tylko ja), jak komputer może grać w szachy.
    Aż mnie ograł taki, co miał 16kB RAM. Patrz literatura uzupełniająca:
    paradoks Moraveca.

    --
    Jarek

  • 254. Data: 2021-04-06 15:53:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/04/2021 13:37, Irek.N. wrote:
    > Użytkownicy muszą pamiętać. Pani od j.polskiego mówiła coś o czymś
    > takim... jak to się nazywało... oksykort..... wiem! oksymoron :)

    To nie jest prawda. Tego sie nie robi w normalnej pracyz VCS. Podczas
    prawidłowej pracy masz do czynienia ze *stabilnym* stanem projektów nad
    którymi *nie* pracujesz. Są jakimś rodzajem snapshotu z jakiejś chwili
    czasowej i są stabilne, koledzy którzy nad nimi pracują są w innych
    "branchach" i ich praca nie wpływa na twoją, nie widzisz ich zmian.

    Jedyny moment kiedy taka synchronizacja jest potrzebnam to sytuacja:
    "Andrzej, faktycznie nie było tutaj otworu, już dodałem, ściągnij sobie
    nowszą wersję tej obejmy".

    Ale nawet wtedy pobieranie poprzez "synchronizajce/odświeżanie" jest
    zazwyczaj niepoprawne. Poprawnie przenosi się na nowszą wersję źródeł i
    merguje zmiany ze starego brancha. Ma się pod kontrolą dokładnie co się
    zmienia, w jakiej wersji, jakie zmiany. Cała magia VCSa polega własnie
    na tym że punkty synchronizacji są *kontrolowane* a nie chotyczne, jak
    przy pracy na jednym NASie.

    Praca w VCS wymaga samodyscypliny, inaczej kończy się bałaganem i pracą
    wszystkich na jednym trunku gdzie opisana sytuacja z synchronizacją ma
    miejsce i niewiele się to rózni od Twoejgo NASu. Dlatego w firmie jest
    lider który ma słowo decydujące w organizacji pracy i tępi zachowania
    niezgodne ze sztuką. Taki lider to ktoś z doświadczeniem, jesli nie ma u
    was takiej osoby to VCS nie da wam żadnych zalet bo będziecie go używać
    i tak jak upierdliwego NASa. Tak się kończą wszystkie eksperymenty,
    nawet u programistów, bez nadzoru osoby która wie jak tego używać. VCS
    jest silnie logiczny a to wbrew lenistwu i na pęczki widuje przykładów
    złego użycia które powoduje tylko idityczne problemy, nic nie
    rozwiązując. Generuje też często zachowania "not-invented-here" czyli
    utrzymywane przez lata błedne wzroce, generujące tylko wiecej problemów,
    ale za to obrobione masą workaroundów (jak ten katalog z datą i "backup").

    > A co się dzieje, gdy 2 gości poprawi tą samą część niezależnie i bez
    > wzajemnej świadomości dzieła?

    Jest konflikt. I wtedy własnie okazuje się jakie CADy są dziadowskie.
    Nie potrafią trzymać swoich danych w plikach tekstowych więc
    uniemożliwiają merge. Ogólnie esencją systemów kontroli wersji bez
    locka, jest właśnie to merge, bazujące na jakimś formacie pliku i
    znajomości kontekstu (nie musi być tekstowy, ale nietekstowych nie
    widuje). Innymi słowy, jeśli masz do czynienia z plikami binarnymi,
    jedyną mozliwością rozwiązaniu konfliktu jest wybranie albo rybki albo
    akwarium. Programiści mogą wybrać rybki w akwarium bo ich źródło jest
    plikiem mergowalnym, tutaj tekstowym.

    Zaznaczam jednak, że taka sytuacja "na jednym NASie" powodowała by takie
    same konsekwencje. Przypuszczma więc że te "konflikty" u was nie
    wytępują bo pracujecie z blokowaniem zapisu przez innych. Nie
    doświadczacie konfliktów bo likwidujecie je "otwarciem jednego w R/W i
    wyjściem na papierosa".

    VCS jest raczej utopią w przypadku CADów, musiano by zakopać kilka
    pokoleń ludzi od tych narzędzi i napisać wszystko na nowo, aby był choć
    cień szansy na zrobienei tego dobrze.

    Choć VCS może się przydać w jakiejś okrojonej wersji do innych tasków
    lub jako wspomaganie produkcji.

  • 255. Data: 2021-04-06 16:15:14
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2021-03-27 12:52, Adam wrote:

    > _Uwaga:_
    > Po instalacji systemu (bez względu, czy to windows czy linux) na
    > uruchomionej maszynie wirtualnej z belki maszyny wirtualnej wybierasz menu
    > [urządzenia/Zamontuj obraz płyty z dodatkami gościa].
    > Następnie instalujesz te dodatki - są to sterowniki do środowiska
    > wirtualnego. Bez tego maszyna wirtualna może chodzić bardzo wolno, ze
    > softwarowym rysowaniem ekranu, bez dostępu do peryferiów.
    > Jest to ważne, aby zainstalować.

    a czy guest additions przypadkiem nie są free tylko do użytku
    niekomercyjnego?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 256. Data: 2021-04-06 16:15:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-04-06 o 15:53 +0200, heby napisał:
    > Ale nawet wtedy pobieranie poprzez "synchronizajce/odświeżanie" jest
    > zazwyczaj niepoprawne. Poprawnie przenosi się na nowszą wersję źródeł
    > i merguje zmiany ze starego brancha.

    Wszystko ok, ale tutaj mowa o plikach binarnych, stąd moje założenie
    pracy w uproszczonym trybie "wszyscy na jednym trunku", bo żadne merge
    nie wchodzą w grę.

    > Praca w VCS wymaga samodyscypliny, inaczej kończy się bałaganem i
    > pracą wszystkich na jednym trunku gdzie opisana sytuacja z
    > synchronizacją ma miejsce i niewiele się to rózni od Twoejgo NASu.

    Różni się o tyle, że użytkownik nie zdoła wykasować czegoś innym,
    wszyscy mogą sobie oglądać projektu lokalnie (czyli szybko), a wszelkie
    zmiany są zapisane w historii i można bez problemu pobrać wersję
    projektu XYZ z października 1999, jeśli tylko jest taka potrzeba.

> [...]
    > doświadczeniem, jesli nie ma u was takiej osoby to VCS nie da wam
    > żadnych zalet bo będziecie go używać i tak jak upierdliwego NASa.

    Tu też nie mogę się do końca zgodzić - doświadczenie nie jest
    niezbędne, jeśli człowiek jest poważny, z głową i zada sobie kilka
    podstawowych pytań dot. workflow pracy przed ustaleniem firmowych
    reguł. Irek wydaje mi się spełniać te kryteria z nawiązką.

    > Choć VCS może się przydać w jakiejś okrojonej wersji do innych tasków
    > lub jako wspomaganie produkcji.

    Moja nieśmiała sugestia rozpatrzenia pracy z VCS była ukierunkowana
    właśnie na "wspomaganie produkcji" - tj. zastąpienie NASa rozwiązaniem
    NASopodobnym, w którym ludzie pracują wyłącznie lokalnie i mają dostęp
    do historii projektów.

    Mateusz

  • 257. Data: 2021-04-06 16:25:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/04/2021 16:15, Mateusz Viste wrote:
    > Wszystko ok, ale tutaj mowa o plikach binarnych, stąd moje założenie
    > pracy w uproszczonym trybie "wszyscy na jednym trunku", bo żadne merge
    > nie wchodzą w grę.

    Wiec oni to teraz mają. W postaci NASa. Jesli VCS miałby w czymkolwiek
    pomóc, to w tym aby można było miec własne kopie lokalne i jakąs
    automatyzację kopiowania.

> [...]
    > zmiany są zapisane w historii i można bez problemu pobrać wersję
    > projektu XYZ z października 1999, jeśli tylko jest taka potrzeba.

    Mam wrażenie że mnie j wiecej podobne argumenty padną w przypadku NASu ;)

> [...]
    > podstawowych pytań dot. workflow pracy przed ustaleniem firmowych
    > reguł. Irek wydaje mi się spełniać te kryteria z nawiązką.

    No wiec widywałem kilka firm gdzie wdrażano subversion czy git. Zawsze
    wychodziło to źle. Inzynierowie (programiści w szczególności) maja
    tendencję do nie czytania instrukcji i do "not-invented-here" a
    najbardziej do przenoszenia starych zwyczajów na nowe rozwiązania. Bez
    lidera od VCS ani rusz. Jedna z firm przez dobre dwa lata nie wytworzyła
    ani jednego brancha w repo svn. "Za dużo roboty i potem sa tylko
    problemy z konfliktami" jak się dowiedziałem on jednego z tamtejszych
    hackerów (wypinającego pierś do orderu za optymalizację produkcji).
    Utknęli w swoim minimum lokalnym, a tradycja rzecz święta. A metodyka
    używania była dokładnie odwrotna od zaleceń wieć i efekty odwrotne od
    optymalnych.

    Nie, absolutnie nie dotykać VCS bez kogoś kto ma o tym pojęcie...

  • 258. Data: 2021-04-06 23:33:40
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    W dniu 06.04.2021 o 15:53, heby pisze:

> [...]
    > jedyną mozliwością rozwiązaniu konfliktu jest wybranie albo rybki albo
    > akwarium. Programiści mogą wybrać rybki w akwarium bo ich źródło jest

    I tutaj "NAS" jak Ty to piszesz rozwiązuje problem. Jak ktoś otworzył i
    pracuje nad detalem, to nikt inny nie otworzy tego detalu inaczej jak
    RO. Nie ma więc sytuacji, w której oboje coś poprawili niezależnie.

> [...]
    > wytępują bo pracujecie z blokowaniem zapisu przez innych. Nie
    > doświadczacie konfliktów bo likwidujecie je "otwarciem jednego w R/W i

    Nie opłaca się, czasami z krzesła się nie wstanie w czasie gdy z WS2019
    projekt się otwiera :) Ale metodę podałeś dobrą, tak z grubsza to
    działa. Dobrze działa, ale wymaga aby było jasno powiedziane kto za co
    odpowiada.

> [...]
    > cień szansy na zrobienei tego dobrze.
    >
    > Choć VCS może się przydać w jakiejś okrojonej wersji do innych tasków

    Chyba nie skorzystam na tym. Nie widzę korzyści.
    Miłego.
    Irek.N.

  • 259. Data: 2021-04-06 23:39:42
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > wyobrażałem sobie (nie tylko ja), jak komputer może grać w szachy.
    > Aż mnie ograł taki, co miał 16kB RAM. Patrz literatura uzupełniająca:

    Patrząc na ten paradox, oraz na to, że "zwykłe google" nie ma żadnej
    motoryki, za ile będziemy mówili do niego wujku? Za 5 lat?

    A co do szachów, to w czasach gdy komunikację międzyludzką rozwiązywało
    się stawiając modulowaną nośną na... powiedzmy 73MHz, grywało się w
    szachy. Z tym, że ja nigdy nie grałem, ale miałem C-128, a ono grało
    nieźle! :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 260. Data: 2021-04-07 00:03:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

    > Patrząc na ten paradox, oraz na to, że "zwykłe google" nie ma żadnej
    > motoryki, za ile będziemy mówili do niego wujku? Za 5 lat?

    Już niektórzy mówią o nim wujek. A o motoryce (w kontekscie paradoksu
    Moraveca) pisze ciocia Wiki. To uproszczony opis, z tą motoryką.

    W połowie lat 70 prognozowano, że jednym z zadań, które komputery opanują
    najszybciej, będzie tłumaczenie tekstów. No bo słownik to taka niezbyt
    gruba książka, podręcznik do gramatyki też -- co tu więcej trzeba, usiąść
    i natrzaskać trochę kodu w fortranie. Dawano na to kilka lat, że niby koło
    roku 1980 wszyscy tłumacze pójdą z torbami. Nie poszli. Za to przyszedł
    Moravec i powiedzał swoje.

    Jarek

    PS:
    Mamy rok 2021. Wujek coś tam próbuje tłumaczyć, ale zwykle bełkocze tak,
    jakby się schlał na imieninach u cioci.

    --
    Gdzie ojca nie ma, tam Pismo mówi: wuja słuchał będziesz. Jest to jakby
    rodzicielska władza, której grzech, Rochu, się sprzeciwić... Bo nawet