    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Mon, 15 May 2023 14:59:51 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8yilmgdezyqy$.n2y3fmuih1r9.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <bc8s01987edt$.k2mf0ji6486g.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1h1gl9yh7m7c9.rwhx2p1u7cu$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <nvexw8wiiw27$.1rqutw4jx8neo$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On Sat, 13 May 2023 16:17:28 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Toć przecież mówię: linie, prostokąty, łuki, koła. Jak w Turbo Pascalu.
    > Od współczesnych silników graficznych jednak wymaga sie "trochę" więcej.

    > O właśnie, bardzo dobra (nomen omen) ilustracja: pliki WMF. Ja o nich
    > pierwszy raz usłyszałem na etapie Windows 3.*. Że to jest "przełom
    > technologiczny". Może i był.

    Może i był, jesli można sobie grafikę nagrac na dyskietkę i pójsc do
    kumpla wydrukować.

    > Ale od tego czasu o tym formacie wszyscy
    > zdążyli zapomnieć. A on też się nie rozwinął wcale. Turbo Pascal taki.
    >
    > Całkiem sporo oprogramowania pochodzącego z normalnego świata udało się
    > przeportować na Windows. Razem z podsystemami Qt, SVG, PS, PDF -- tylko
    > dzięki nim ten soft do czegoś się nadaje. Zjawisko odwrotnie nie zachodzi.
    > Już od wielu lat na Windows nie powstało nic, co ktokolwiek miałby ochotę
    > przeportować na inny system.

    Nie zapominaj o całości - wine :-)

    Portowanie utrudnione, bo MS źrodeł nie daje, a moze i jakies patenty
    ma ..

    > Ostatni przypadek to klony Office. Ale nie
    > dlatego przecież, że Power Point dysponuję wyrąbiastą turbopascalową
    > grafiką, tylko żeby być kopmpatybilnym z całą tą bylejakością mainstreamu.
    > Możliwości tego systemu się wyczerpały.

    Mowisz, ze TeX najlepszy na wszystko?
    Jak sekretarka chce pismo napisac, czy dziecko wypracowanie do szkoły?

    > Nawet dokładnie tak. Współczesnie TeX należy traktować jako driver
    > drukarki o wydajnym i łatwym w użyciu API. Dawno temu redakcja jednej
    > z gazet (lub czasopism) namówiła mnie do napisania artykułu na temat
    > konstrukcji takich driverów i integracji z całą resztą. Wtedy dla
    > niektórych była to nowość.

    > Jakieś mieć musi.

    Ale takie, zeby powiedziec "a tym miejscu wyslij do drukarki
    Esc A 15,20x"
    to chyba nie?

    > Dzisiaj, gdy zaglądam w metainformacje plików PDF
    > generowanych przez system internetowy mojego banku, to tam stoi
    > "Generator: pdfTeX-1.40.15".

    A kody paskowe tam są?

    No cóz - pdf, nie mogą korzystac z możliwosci drukarki ...

    > Warto przy tym wiedzieć, że w bankach
    > jest wyraźna nadreprezentacja serwerów Windows (one mają papier, więc
    > jest dupochron). Ale z drugiej strony banki mają dość kasy, by zapłacić
    > za dobrze działające systemy.

    Papier jak papier ... jak personel ma windowsy na komputerach, to
    sporo ułatwiaja.

    J.