    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Mon, 15 May 2023 15:39:19 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8yilmgdezyqy$.n2y3fmuih1r9.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <bc8s01987edt$.k2mf0ji6486g.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1h1gl9yh7m7c9.rwhx2p1u7cu$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <nvexw8wiiw27$.1rqutw4jx8neo$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1rwhvrisvyj4d.8m2gzl5xxr63$.dlg@40tude.net>

    Pan J.F napisał:

    > Może i był, jesli można sobie grafikę nagrac na dyskietkę i pójsc do
    > kumpla wydrukować.

    Chodzenie z dyskietką do kumpla jest dzisiaj bardzo popularną formą
    rozrywki.

    > Nie zapominaj o całości - wine :-)

    Prawie zapomniałem. Dwadzieścia lat temu zdarzało mi się czasem użyć.

    > Portowanie utrudnione, bo MS źrodeł nie daje, a moze i jakies patenty
    > ma ..

    Do Office źródeł nie dali, a jednak powstał bardzo udany klon. Bo zaszła
    taka potrzeba. Teraz brak zainteresowania nie wynika z trudności i patentów,
    lecz z braku potrzeby.

    > Mowisz, ze TeX najlepszy na wszystko?

    Nie, nie mówię tak. Posługuję się tym przykładem gdy jest to zasadne.

    > Jak sekretarka chce pismo napisac, czy dziecko wypracowanie do szkoły?

    O, tu też mam przykład. Nauczyłem kiedyś zespół sekretarek posługiwania
    się TeXem. Nie takim "z pudełka", tylko specjalnie omakrowanym na
    potrzeby ich pracy. One były żywcem oderwane od maszyn do pisania.
    Szkolenie trwało jeden dzień, dotyczyło głównie najprostszego edytora
    tekstowego i zrozumienia co to jest "plik". Zrozumienie *kilku* poleceń
    TeXa nie było żadna barierą.

    Po kilku latach przyszedł Windows (3.0), ktoś im to kupił. Jadna (młodsza)
    strasznie klęła, ale jakoś z trudem po kilku tygodniach zaczęła sobie
    radzić. Druga, starsza, powiedziała, że to chrzani -- i przyspieszyła
    przejście na emeryturę.

    > Ale takie, zeby powiedziec "a tym miejscu wyslij do drukarki
    > Esc A 15,20x" to chyba nie?

    Po co takie? Choć w zasadzie się da, zostało to przewidziane.

    > A kody paskowe tam są?

    A dlaczego nie?

    > No cóz - pdf, nie mogą korzystac z możliwosci drukarki ...

    Nie sądzę, by dla fizycznych drukarek zapłacili za odrębny system.
    Zwłaszcza że disiaj drukarki rozumieją też PDF.

    Co ułatwiają?

    --
    Jarek