  • Data: 2020-09-18 17:04:16
    Temat: Re: Części elektroniczne - sklep [offtop]
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-09-18 o 16:04, Queequeg pisze:

    > Ja kupuję tylko tam. Mam konto (czyli nie muszę zakładać), mam aplikację,
    > jest mi znany proces kupowania (a w sklepie musiałbym przechodzić przez
    > nowy proces), mam smarta (czyli za przesyłki powyżej 40 zł nie płacę)

    Mam (od niedawna) konto na allegro i jak dali za darmo to przez 2
    miesiące miałem smart.
    Jakoś nie chce mi się wierzyć aby allegro było lepszym źródłem elementów
    dla hobbysty niż TME (ale nie próbowałem tego ocenić). Da się tam np.
    wybrać kondensator według pojemności, napięcia, dielektryka i obudowy
    (np. 2.2uF/10V X5R 0603).
    Wydaje mi się, że jak będziesz chciał tam skompletować jakieś elementy
    to się okaże, że co jeden bardziej nietypowy to od innego sprzedawcy i
    wtedy co u każdego dołożysz niepotrzebnych rzeczy aby osiągnąć limit 40,
    czy zapłacisz za ileś przesyłek zamiast za jedną z TME.

    > tak, potwierdzam, często czekam, aż przyjdzie nietypowy element (np.
    > gniazdo), żeby go fizycznie zwymiarować i przenieść na PCB, bo nie ma
    > podanych wymiarów ani footprintu. A tak to bym zrobił PCB czekając na
    > przesyłkę.

    Ja wielokrotnie projektowałem płytkę, czy obróbkę obudowy, w ogóle nie
    widząc elementów (również mechanicznych), ale zawsze w oparciu o pdf.
    Często zamawiamy od razu serię produkcyjną (100szt) zmontowanych płytek
    bo nam samym nie bardzo wychodzi montaż elementów z rastrem 0.4mm czy
    0.45mm (szczególnie jak nogi nie wystają poza element).

    > Zależy jaki to element. Jak gniazdo albo wyłącznik i pracuje dużo poniżej
    > rozsądnych limitów (np. przesyła miliampery, przełącza pojedyncze wolty)

    Praca wyłącznika poniżej limitów nie oznacza, że nie jest to praca poza
    parametrami.

    Kiedyś zrobiłem sterowniki pewnego urządzenia bardzo oszczędne prądowo
    aby w razie zaniku napięcia zapewnić pracę 50 takich urządzeń zasilanych
    z 1 akumulatora 7Ah przez 48h. Ktoś kto instalował te sterowniki w
    urządzeniach zaoszczędził i zamiast mikrowyłączników (krańcówki przy
    obracaniu czegoś silnikiem) które wyspecyfikowałem (ze złoconymi
    stykami) dał takie co miały styki na większy prąd.
    Po roku musiał roznitowywać obudowy (stal nierdzewna) wszystkich
    urządzeń i wymieniać te miroswitche bo urządzenia zaczęły lawinowo wysiadać.

    > to IMO nie ma sensu szukać karty katalogowej. Jak jest, to oczywiście
    > warto zajrzeć, ale jak nie ma łatwo dostępnej...

    W obecnych czasach jak nie ma łatwo dostępnej karty katalogowej to
    element jest od razu bardzo podejrzany.

    > Chodzi o skalę. Popatrz na dłoń i kierownicę.

    To widziałem. Chodziło mi o to, że nie wypowiadam się, czy sklep
    stacjonarny z takim asortymentem ma sens czy nie.
    P.G.