  • 31. Data: 2023-05-10 18:44:16
    Temat: Re: Czy jest na pokładzie jakiś elektryk?
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > I są takie na przewód 0,5?  - podaj linka jak możesz.

    Ogólnie temat dotyczy np. paneli LED montowanych w sufitach
    podwieszanych. Zaciski zasilacza, takie na wsuwane żyły z trudem, albo w
    ogóle nie przyjmują 1.5 mm^2, albo wręcz się przy 1.5 mm^2 rozlatują.
    Pewnie w tym zwykła chytrość producenta. Przeglądnąłem kilka pdfów
    takich lamp ale nie znalazłem info o dopuszczalnym przekroju przewodów
    akceptowanym przez zasilacz. Może w robocie coś znajdę.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 32. Data: 2023-05-10 19:03:58
    Od: PeJot <s...@n...pl>

> [...]
    > szaf sterowniczych z oświetleniem sufitowym upchniętym w wełnie na
    > poddaszu.
    > Widziałeś kiedyś typowy łącznik oświetleniowy? - często na zaciskach nie
    > ma śrub, przewód wkłada się na wcisk. Ryzyko ułamania 0,5mm2 przy takim
    > wciskaniu na budowie szacuję na 50%.

    > Tu nie chodzi o max obciążenie prądowe dla 0,5mm2, bo to wynosi 9A i
    > zazwyczaj wystarczy.
    > Chodzi o całą instalację (w naszym przypadku oświetleniową) składającą
    > się z tego przewodu i innych elementów, które ten przewód łączy.

    > I są takie na przewód 0,5?  - podaj linka jak możesz.

    Na przykład:

    https://www.kanlux.com/storage/products/techniczna/p
    l/28026.pdf

    https://www.oswietleniemeblowe.pl/pl/p/Zasilacz-mont
    azowy-do-LED-15W-12V-SLIM/469?gclid=EAIaIQobChMI-MDi
    95vr_gIVrUCRBR2QigVyEAQYDiABEgIPI_D_BwE

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 33. Data: 2023-05-10 19:22:54
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 19:03 PeJot <s...@n...pl> pisze:

    > Na przykład:
    >
    > https://www.kanlux.com/storage/products/techniczna/p
    l/28026.pdf

    To jest zasilacz będący składnikiem jakiejś lampy.
    Nie możesz go zabudować na stałe w puszcze czy pod sufitem.

    > https://www.oswietleniemeblowe.pl/pl/p/Zasilacz-mont
    azowy-do-LED-15W-12V-SLIM/469?gclid=EAIaIQobChMI-MDi
    95vr_gIVrUCRBR2QigVyEAQYDiABEgIPI_D_BwE

    to nie jest osprzęt do stałej zabudowy - na rysunkach masz wtyczki na
    końcu.

    TG

  • 34. Data: 2023-05-10 19:31:15
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 18:44 PeJot <s...@n...pl> pisze:

> [...]
    > takich lamp ale nie znalazłem info o dopuszczalnym przekroju przewodów
    > akceptowanym przez zasilacz. Może w robocie coś znajdę.

    Pewnie taki zasilacz powinien być podłączony do kostki 2/3 x 1,5mm2 i z
    kostki do instalacji.
    Wtedy to insza inszość. Na odcinku 0,5m w środku lampy ten 0,75-1mm2 nie
    robi różnicy.

    TG

  • 35. Data: 2023-05-10 19:36:42
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    l/28026.pdf

    > To jest zasilacz będący składnikiem jakiejś lampy.
    > Nie możesz go zabudować na stałe w puszcze czy pod sufitem.

    Przecież tak się to montuje *nad* sufitem podwieszanym.

    azowy-do-LED-15W-12V-SLIM/469?gclid=EAIaIQobChMI-MDi
    95vr_gIVrUCRBR2QigVyEAQYDiABEgIPI_D_BwE

    > to nie jest osprzęt do stałej zabudowy - na rysunkach masz wtyczki na
    > końcu.

    Wtyczki w takich zasilaczach to zwykle złącza 2.1/5.5 ale *z bagnetem* a
    przez to raczej do *trwałej* zabudowy.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 36. Data: 2023-05-10 20:31:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 19:36 PeJot <s...@n...pl> pisze:

    > Przecież tak się to montuje *nad* sufitem podwieszanym.
    Zasilacz do paneli (led driver) to nie jest typowy zasilacz led montowany
    np. w puszcze.
    Talki zasilacz ma po stronie DC odpowiednią wtyczkę, po stronie AC wpina
    się go do jakiejś kostki przyłączeniowej lub gniazdka sieciowego.

> [...]
    95vr_gIVrUCRBR2QigVyEAQYDiABEgIPI_D_BwE

    > Wtyczki w takich zasilaczach to zwykle złącza 2.1/5.5 ale *z bagnetem* a

    Nie, nie to nie jest element, który może być podłączony na stałe do
    instalacji elektrycznej.
    Wg producenta powinien być poprzedzony włącznikiem i wtyczką.

    Tak wygląda typowy zasilacz led, montowany np, w puszcze:

    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-opraw-ledowych-zo
    l-15-skoff-do-puszki-60-4842341676?utm_feed=aa34192d
    -eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=test&utm_sourc
    e=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_oswietleni
    e_pla_pmax&ev_campaign_id=17961365914&gclid=CjwKCAjw
    ge2iBhBBEiwAfXDBR2JDyzZSIndFTe0vewd6jBs7Jk_2CuAkWXgU
    sKuDqR7YJKvHpwyuTxoC544QAvD_BwE

    TG

  • 37. Data: 2023-05-24 01:51:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 9 maja 2023 o 20:46:11 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Piszemy o przewodzie 0,5mm2.
    > Jak miałeś taki w rekach to teraz pomyśl, że on jest w typowej instalacji
    > łączony (przez elektryka) w wielu punktach - łączniki, oprawy, puszki.
    > Każde takie złącze przy tak cienkim przewodzie to ryzyko złego styku (bo
    > np. przewód zgnieciony pod "śrubką" i to nie jedną a kilkoma. Jak Ci się
    > nie ułamie przy montażu to będzie sukces a każdy taki zacisk przy tym
    > przewodzie to dodatkowe kilkanaście/kilkaset miliomów do impedancji.
    >
    > TG
    Kiedys były i dalej są telefony na kablu. Kiedys pomiędzy dwoma telefonami były
    dziesiątki połączeń i styków. I działało.

  • 38. Data: 2023-05-28 16:58:39
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2023-05-08 o 12:13, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > dwa połączenia (jeśli kogoś interesuje cała historia to opiszę, ale na
    > razie się samocenzuruję).
    > Jak będę na miejscu (po 20-tym) to widząc co wystaje ze ściany będę mógł:
    > - albo mieć pewność, że co najmniej jedno złącze jest zatynkowane,
    > - albo wiedzieć jedynie 'na dwoje babka wróżyła'.
    > Zanim tam będę chciałbym wiedzieć czy takie rozwiązanie w ogóle jest
    > dopuszczalne.
    >
    > Nie podoba mi się wizja zatynkowanych złącz szczególnie w kablach
    > 'siły', ale na razie mam jedynie podejrzenie.

    O ile chodzi o developerke, to tam są ogólne normy dot. rodzajów
    przewodów, zabezpieczeń i umiejscowienia punktów końcowych. Co do
    sposobu prowadzenia przewodów już nie.

    Robota w przypadku jednorodzinnego to jeszcze dalej posunięta
    "liberalizacja" - w sumie wszystko powinno być w projekcie budowlanym za
    który odpowiada projektant, ale... jako "inwestor" masz możliwość
    wprowadzenia - o ile mnie pamięć nie myli - do 40% zmian w projekcie.
    Zmiany tak wykonane ustala się z kierownikiem budowy i on odpowiada
    później za ich wprowadzenie do projektu powykonawczego.

    Ogólnie rzecz biorąc nic nie zakazuje zatynkowywania przewodów o ile są
    do tego przeznaczone - np. podwójna izolacja.
    Kwestią drugorzędną jest wykonywanie instalacji elektrycznych w oparciu
    o tzw "dobre praktyki": dostęp do puszek łączeniowych, kładzenie
    przewodów w rurach lub peszlach, czy dobór przewodów i zabezpieczeń na
    podstawie tzw bilansu energetycznego z zapasem.

    Sam obecnie wykonuję na zlecenie "inwestora" remont w biurowcu gdzie do
    1 punktu, który ma 4 podwójne gniazda 230V zażyczył sobie tylko jeden
    przewód YDY 3x2,5mm2 8-D. Na moją uwagę, że to raczej zdecydowanie za
    mało przewodów, stwierdził, że najemca otrzyma informację, że nie może
    podłączać do danego punktu odbiorów o większym obciążeniu niż 1 kW. I tyle.

    Co do złącz: wykonywałem już połączenia/przedłużenia przewodów w
    ścianach ale zawsze to było: skręcane + lutowane, do tego taśma
    izolacyjna i termokurczki z klejem na każdy przewód, a na koniec
    termokurczka z klejem na to wszystko. I na to dopiero tynk.

    Jeśli tak zrobili to nawet "siła" powinna wytrzymać w ścianie.

    Cóż najlepiej to by był zrobić zdjęcie RTG i wtedy spróbować ocenić
    jakość wykonania takiego złącza u Ciebie.
    Innym rozwiązaniem jest użycie jakiejkolwiek kamery FLIR i obciążenie
    przewodu prądem znamionowym przez ok 30 sek do 1 min i podgląd kamerą
    czy się ściana nie grzeje.

    --
    Pozdrawiam - titanus