eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach? › Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
  • Data: 2021-05-28 10:09:54
    Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
    Od: K <n...@e...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 28/05/2021 08:27, Janusz wrote:
    > Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
    > Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
    >
    > "Sprawność napędu elektrycznego zasilanego z ogniwa paliwowego
    > tankowanego wodorem liczona globalnie wypada fatalnie na tle sprawności
    > napędu elektrycznego zasilanego z baterii. Przyjmijmy optymistyczne
    > założenie, że mamy do dyspozycji czysty, ekologiczny prąd, pochodzący
    > np. elektrowni wodnych, wiatrowych czy choćby jądrowych lub z ogniw
    > fotowoltaicznych, a nie ze spalania węgla. Jeśli chcemy wykorzystać go
    > do ładowania auta elektrycznego zasilanego z wbudowanych baterii, to
    > przy optymistycznych założeniach tracimy jakieś 5 proc. energii na
    > straty sieci przesyłowej, kolejne 5 proc. przy przetwarzaniu prądu
    > zmiennego na stały, kolejnych kilka proc. na straty przy samym procesie
    > ładowania i kilkanaście proc. na straty energii w samym aucie i jego
    > silniku, uzyskujemy sprawność ,,Well to Wheel" (nie licząc wytworzenia
    > prądu), na poziomie ok. 70 proc. ! Świetny wynik, o ile oczywiście mamy
    > ekologiczny prąd.
    >
    > A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym zasilanym
    > wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty
    > przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
    > pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych też
    > jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii zawartej
    > w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą oczywiście takie
    > same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
    > uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!
    > Słaby wynik!"
    >
    > https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
    or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
    >
    >
    > Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.

    https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/oman-p
    lans-to-build-worlds-largest-green-hydrogen-plant

    Ci w Omanie to musza byc jednak debilami, ze sie w to pchaja bez
    wczesniejszej lektury blogera z Auto Swiata. Jeszcze wiekszymi debilami
    jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a pozniej
    wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
    dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w ofercie
    maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo pracuje nad
    wodorowymi mimo, ze w 2017 ten sam Mercedes twierdzil, ze wodorowe nie
    maja sensu. BMW chce miec w ofercie wodorowe w 2022. Wszystko to
    dlatego, ze jesli nie zmieni sie technologia baterii to ok. 2027 zacznie
    brakowac surowcow. Producenci dobrze wiedza, ze taka zamiana raczej nie
    nastapi, a nie chca zostac w czarnej dupie z bateriami, ktore
    najwiekszych fanow maja wsrod ludzi, ktorzy elektryki ogladaja tylko na
    zdjeciach.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: