  • Data: 2021-08-18 18:21:34
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Aug 2021 17:09:38 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > A jak nawet napisali w polskiej, to spora część po prostu nie uwierzyła.

    Jakby napisali w polskiej, to by redaktorow rozstrzelano.
    O ile w ogole zdazyliby wydrukowac i wypuscic gazete.

    No chyba, ze Niemcy by doszli do wniosku, ze lepiej bedzie oglosic, ze
    za szkalowanie Niemcow redaktorzy zostali skazani na pobyt w obozie.

    > Po za tym po 1942 roku, to już nie za bardzo było kogo denuncjować.
    > Większość Żydów żyła w Gettach.

    Ale co tu ma denuncjowanie do rzeczy?
    Mowimy w co by spoleczenstwo uwierzylo.

    Czesc moze by nie uwierzyla. Ale po latach hitlerowskiego terroru
    wiekszosc by chyba uwierzyla.
    A czesc by pomyslala "wreszcie ktos zrobil z tymi Zydami porzadek".

    Tylko ... jakby to bylo Niemcom nie na reke, i usilowali prostowac, to
    przeciez jest prosty test - to niech pokaza ktoregos z tych wczesniej
    wywiezionych.

    > Ale mamy pretensje, ze Polacy nie wiedzieli.

    Nie wiem, czy mamy pretensje. Niemcy sie tym nie chwalili.

    Tylko jestem sklonny uwierzyc, ze Niemcy miedzy soba lepiej pilnowali
    tajemnicy, a w razie przecieku obywatele by niechetnie wierzyli.

    Natomiast Polacy ... powinni uwierzyc, tylko jak ich poinformowac - w
    tych konspiracyjnych gazetkach?

    > Co nadal nie jest zabójstwem.

    Dokladnie.

    > W czasie, gdy Żydów wywożono do obozów, to już nie za wiele było kogo
    > denuncjować. Żydzi w większości mieszkali w Gettach i przede wszystkim
    > byli spisani.

    Ale to jak rozumiem pijesz do tego, czy denuncjatorzy wiedzieli,
    ze denuncjuja na smierc?

    U nas sie chyba jednak zdarzaly dorazne egzekucje ukrywajacych sie
    Zydow, wiec cos tam powinni wiedziec, ze donos moze sie zle skonczyc.

    A z drugiej strony - za niezgloszenie ukrywajacego sie Zyda samemu
    mozna bylo byc rozstrzelanym.

    Ale popatrzmy np na taka Holandie.

    J.