  • Data: 2021-08-18 21:37:59
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 18.08.2021 o 18:21, J.F pisze:
    > Ale co tu ma denuncjowanie do rzeczy?
    > Mowimy w co by spoleczenstwo uwierzylo.

    Znajdź początek tej "gałęzi". Zaczęło się od tego, że Polacy
    kolaborowali z Niemcami celem uśmiercenia Żydów. Ja twierdzę, że Żydów
    można było denuncjować gdzieś do końca 1941 roku, kiedy to Niemcy
    nakazywali im zamieszkanie w gettach. Potem - moim zdaniem - nie za
    bardzo jest nad czym się zastanawiać, bo większość Żydów mieszkała w
    Gettach. Masowe morderstwa Żydów wywożonych do obozów zaczęły się w 1942
    roku, a jeszcze w 1943 roku nawet "dobrze poinformowane osoby" nie
    wiedziały, że wywożeni są masowo mordowani. W 1943 roku zaczęły się o
    tym dowiadywać władze Aliantów, a w Polsce ta wiedza, to powszechna
    chyba do końca wojny nie była.

    Moim zdaniem denuncjacja Żydów oczywiście była złem, ale trudno wymagać
    w 1941 roku świadomości od denuncjującego, ze skazuje Żyda na śmierć,
    skoro jeszcze dwa lata później wiedza ta była sporadyczna. Natomiast w
    1943 roku bardzo niewielu Żydów można było w ogóle zadenuncjować.
    Większość z nich zamordowano rok wcześniej.

    --
    Robert Tomasik