  • Data: 2021-08-19 12:07:54
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Aug 2021 13:37:27 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    > Nie wiedza na zbrodnie a zbrodnia na wiedzę.sadzisz że mieszkańcy
    > Przemyśla i sąsiednich miejscowości nie zauważyli że po wywiezieniu
    > Żydów na obrzeża Przemyśla i ich rozstrzelaniu Żydzi z wycieczki
    > nie wrócili. Gwalcisz inteligencję.

    No ale powiedz inteligencie o co chodzi z tym, czy Polacy wiedzieli,
    czy nie?

    Poza tym jakos kiepsko czytasz - jesli celem tej akcji bylo
    przestraszenie Zydow, to Niemcy nie powinni tego nawet ukrywac.
    Niech sie Zydy dowiedza ... i spierdalaja.

    > To co napisali w wikipedii o
    > przemysłu jest całkowicie zgodne z tym co opowiedziała moja matka.
    > Ona wtedy miała z 14 lat i wiedziała że niemcy mordują masowo
    > Żydów.

    Ale czytasz, ze to byla jednorazowa akcja.
    Potem byla jakas druga z tym wpedzeniem do rzeki, gdzie pewnie wielu
    utonelo, ale to ciagle drobiazgi.

    > Akcje z natychmiastowym po przejściu frontu mordowaniem były
    > możliwe tam gdzie Żydów było maksymalnie kilkuset. W Łodzi jak ich

    Frontu 1939? Bo potem byl front 1941.

    > było z 200 tysięcy nie dało by się akcji przeprowadzić jednego
    > dnia. Dlatego stworzono getta żeby ich mieć pod kontrolą.

    W Przemyslu Zydow bylo 20 tys. A wymordowano w tej jednej akcji ok
    600.
    A potem matka powinna Ci powiedziec, ze zagoniono Zydow do getta, i
    oni tam sobie zyli przez caly 1940 i 1941.

    W 1941 zrobiono drugie getto, i dopiero w 1942 zaczelo sie mordowanie.

    Ale takie
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Getto_w_Przemy%C5%9Blu
    "Pierwsze getto w Przemyślu zostało utworzone w niemieckiej części
    miasta, na Zasaniu, przy ul. Dolińskiego 11 i 13, w 1940 roku. Zostało
    ono zlikwidowane 3 czerwca 1942, a jego więźniowie rozstrzelani w
    forcie ,,Łętownia".

    16 lipca 1942 zarządzeniem komisarza miasta Bernharda Giesselmanna
    utworzono getto (drugie). 27 lipca starosta przemyski F. Heinisch
    nakazał przesiedlenie do getta przemyskiego wszystkich Żydów
    zamieszkałych w powiecie przemyskim. Einsatzgruppen likwidowały na
    miejscu starców, niepełnosprawnych oraz część kobiet i dzieci, do
    getta wysyłano tylko zdrowych i zdolnych do pracy. Tak zginęło w
    Birczy około 2000 Żydów z kilku okolicznych gmin, podobne masakry
    odbyły się Rybotyczach, Dobromilu, Medyce, i kilku innych
    miasteczkach.

    Do sierpnia 1942 do obozu śmierci w Bełżcu wysłano w 3 transportach
    12,5 tysiąca osób, a ponad tysiąc zabito w forcie ,,Helicha" lub na
    miejscu. Później dokonano ,,selekcji" żydowskiego szpitala, mordując
    część pacjentów, a resztę wraz z personelem wysyłając do obozu w
    Bełżcu. Po tych zbrodniach liczba Żydów w getcie zmalała do 5 tysięcy,
    więc getto zmniejszono, dzieląc je dodatkowo na dwie części: A (dla
    pracujących) i B (dla niepracujących).

    11 września 1943 getto formalnie zlikwidowano, a 3,5 tysiąca ostatnich
    mieszkańców wysłano do obozu koncentracyjnego Auschwitz, 500 do obozu
    w Szebniach, 100 do obozu pracy w Stalowej Woli, a 115 osób
    rozstrzelano. "

    I co tu mial Polak z Przemysla pomyslec?
    W 1942 pewnie uslyszal, ze gdzies tam na prowincji wielu Zydow
    morduja, ale wielu innych nie.
    Przywoza ich do getta, wywozą z getta.

    > Ale zanim
    > stworzono getto w Łodzi upłynęło na tyle dużo czasu że wszyscy
    > dowiedzieli się o mordach popełnianych przez Niemców w okolicznych
    > małych miejscowościach i wioskach. Nie obronisz w tezy że ludzie w
    > Polsce nie byli świadomi że Niemcy mordują Żydów.

    Ale to ciagle o malej skali mowisz.

    Zreszta masz
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_w_Wawrze

    Zydow morduja? Tak, jak Polakow.

    > Ludzie w Polsce
    > byli świadomi nie tylko że Niemcy mordują Żydów ale że jak ich
    > wymordują to zaczną mordować tych Polaków co zostali.

    Czy byli tak calkiem swiadomi ... czlowiek, to zawsze ma nadzieje, ze
    nie jego ... zreszta czy nas tak chcial wymordowac, czy raczej do
    polniewolniczej pracy zatrudnic...

    > Słowianie dla
    > Niemców byli takimi samymi podludźmi jak żydzi. Ale Hitler i spora
    > część niemcow miało osobiste porachunki z żydami.

    Jak widac mial, tylko jakos nie bardzo wiadomo jakie ...

    > Dlatego poszli do
    > wymordowania przed Polakami nie żydami.

    Z Cyganami/Romami tez widac mial porachunki,

    J.