  • Data: 2021-08-19 11:37:49
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 19 Aug 2021 11:20:20 +0200, WM wrote:

    > Piszą, że pociągnęli linię do Warszawy, umieszczając transformator
    > odbiorczy w zakładach mechanicznych Ursus.
    > Dbali też o oświetlenie swoich posterunków wojskowych i policyjnych.
    > Zapewne dbano też o chałupy volksdeutschów i je oświetlano.

    Przeciez podawales link
    https://martyrologiawsipolskich.pl/mws/edukacja/baza
    -wi/53971,Pacyfikacje-i-eksterminacja-wsi-polskiej-n
    a-terenie-Generalnego-Gubernatorstwa.html

    A tam

    "Jednakże polska gospodarka była słaba i zacofana. Dlatego też przez
    cały okres okupacji, choć najintensywniej w pierwszych latach Niemcy
    prowadzili politykę modernizacji rolnictwa, która była adresowana
    głównie wobec wielkiej własności ziemskiej oraz wielkochłopskiej.
    Unowocześnienie i doinwestowanie miało na celu spotęgowanie produkcji
    rolnej oraz stworzenie bazy kolonizacyjnej na przyszłość (po
    zwycięskiej wojnie teren GG miał zostać zgermanizowany). Stąd też w
    okresie działań zbrojnych we wrześniu 1939 r., tam gdzie to było
    możliwe i leżało w interesie niemieckim, wystrzegano się szerszych
    rekwizycji i zniszczeń, głównie jednak wobec wielkiej własności
    ziemskiej.

    Przywożono do GG nowoczesne maszyny i narzędzia rolnicze,
    rozpowszechniono nawozy sztuczne, nowe odmiany roślin uprawnych i
    zwierząt hodowlanych, wpływano na zmianę struktury agrarnej w GG
    (deparcelacja, akcja komasacyjna, konfiskata majątków na rzecz Niemców
    (Liegenschafty, majątki w zarządzie Wehrmachtu, Policji, SS), oraz
    użytków rolnych i organizacji pracy w gospodarstwach."

    Postep panie ..

    J.