  • Data: 2021-08-19 12:42:34
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Aug 2021 21:37:59 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Znajdź początek tej "gałęzi". Zaczęło się od tego, że Polacy
    > kolaborowali z Niemcami celem uśmiercenia Żydów. Ja twierdzę, że Żydów
    > można było denuncjować gdzieś do końca 1941 roku, kiedy to Niemcy
    > nakazywali im zamieszkanie w gettach. Potem - moim zdaniem - nie za
    > bardzo jest nad czym się zastanawiać, bo większość Żydów mieszkała w
    > Gettach.

    Ciagle mozna denuncjowac tych, co getta unikneli, lub uciekli.

    A od lipca 1941 nowe tereny trafily w niemieckie lapy ..

    No i byly denuncjacje i po 43 - juz niewiele Zydow zostalo, ale sie
    zdarzaly. Ale tu trzeba tez powiedziec ze "panstwo podziemne"/AK,
    potrafilo takiego donosiciela skazac i zabic.

    A z drugiej strony - jeszcze przed wojna mielismy spory ruch
    "Narodowy", i Zydzi nie cieszyli sie ogolna sympatia ... tzn rozni
    byli Polacy, rozni byli i Zydzi.

    Bylo tez Jedwabne 1941 ... ale byly tez Koniuchy

    > Masowe morderstwa Żydów wywożonych do obozów zaczęły się w 1942
    > roku, a jeszcze w 1943 roku nawet "dobrze poinformowane osoby" nie
    > wiedziały, że wywożeni są masowo mordowani.

    Cos tam pisza, ze w sierpniu 42 pojawili sie pierwsi uciekinierzy z
    Treblinki, nie wiem do kogo trafili, ale informacja mogla sie rozejsc.

    > W 1943 roku zaczęły się o
    > tym dowiadywać władze Aliantów, a w Polsce ta wiedza, to powszechna
    > chyba do końca wojny nie była.

    No wlasnie nie wiem - przeciez mielismy te rozne konspiracyjne gazetki
    - zadna nie pisala? Plotki sie nie rozeszly?

    Powstanie w warszawskim gettcie to kwiecien 1943 - wczesniej nawet
    Zydzi nie wiedzieli, ze wioza ich na smierc, czy mieli nadzieje,
    ze to tylko plotki?

    J.