  • 51. Data: 2021-03-04 21:17:43
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello trybun,

    Thursday, March 4, 2021, 6:49:07 PM, you wrote:

    [...]

    > Ja wybrałem najdroższe.  W punktach 1 i 2 chyba przegrywam, bo
    > nachylenie dachu to 26stopni, a sam dach z instalacją na wschód..

    To czego oczekujesz? Cudu? Nie ma fizycznej możliwości osiągnięcia
    pełnej wydajności. Cosinus nie pozwala.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 52. Data: 2021-03-05 12:08:13
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 18:54, J.F. pisze:

    > Użytkownik "trybun"  napisał w wiadomości grup

    > A kat pochylenia dachu ?

    26stopni

    > Ale to musisz poczekac - bedzie kiedys 7.2kW - tzn, ze towar zgodny z
    > umową.
    > Ale nie musi dostarczac 7.2kW caly czas.
    >
    > J.

    No, dzień dzisiejszy zweryfikował to trochę, falownik dociąga do 6.2KWh.
    A możliwe że jeszcze więcej da się wyciągnąć, skoro panuje opinia że
    optimum dla fotowoltaiki to 20-25stopni a u mnie na termometrze stoi że
    jest tylko cztery kreski powyżej zera.

  • 53. Data: 2021-03-05 12:12:53
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >
    > [...]
    > To czego oczekujesz? Cudu? Nie ma fizycznej możliwości osiągnięcia

    Informacji, jak się ma rzeczywista moc instalacji fotowoltaicznej do tej
    na papierze. Fizycznie już nic nie jestem w stanie zrobić/poprawić.
    Jedynie mająca podstawy reklamacja wchodzi w rachubę.  A ględzenia że
    mam coś nie tak z kontami pochylenia/nachylenia dachu do mnie nie
    trafiają. Na apogeum możliwości i tak powinienem trafić.

  • 54. Data: 2021-03-05 12:15:20
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 18:50, heby pisze:

    > Nie jest to możliwe. Licznik musi robić równoważnie lokalnie. Inaczej
    > jesteś oszukwiany przez elektrownie na 20%.

    To konieczność gdy się chce korzystać z sieci jako magazynu prądu. I nie
    jest to oszustwo ale warunek który trzeba zaakceptować podpisując umowę.

    > Nie, może być tylko problemem braku równoważenia. Wystarczy że
    > produkujesz ze słońca 6kW. A pralka ciągnie 3kW.

    Ale licznik przecie chyba tego nie może na bieżąco wyliczać. Korekta
    będzie chyba dopiero w bilansie rocznym. W przeciągu tygodnia kiedy
    korzystam z fotowoltaiki licznik prądu wskazuje że z sieci pobrałem
    około 10KWh, natomiast ze swojej instalacji wyekspediowałem ponad 20KWh,
    skoro sumowanie by  miało sie odbywać na bieżąco przez licznik to po co
    nalicza energię pobraną skoro w magazynie mam jej zapas?

    > I masz pobór 1kW.

    > On nie ma o tym wiedzy. M.in. u mnie są duże niezgodności z licznikiem
    > domowym i zamierzam wstawić drugi, mój własny, na wejściu do budynku.
    > W celu weryfikacji hipotezy że "elektrownia przypadkowo źle ustawiła
    > licznik". I tak 100tys razy.

    No skoro tak twierdzisz, a jak będą jakieś niejasności i potencjalne
    straty po mojej stronie to odwiedzę Energę osobiście i spróbuję to
    naprostować,. Dzięki za sugestię.

  • 55. Data: 2021-03-05 12:16:49
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 20:08, Piotrek pisze:

    > A podpisałeś już umowę prosumencką i przeprogramowali albo wymienili
    > Ci licznik? Raczej wątpię bo z tego co pamiętam to na dniach Ci
    > założyli panele.
    >
    > Dopóki tego nie zrobisz to nieskonsumowaną produkcję (wysyłaną do
    > sieci) będzie Ci rozliczał jako pobraną.
    >
    > Piotrek

    Jakieś "papiery" mają dopiero przyjść. Natomiast mam wymieniony licznik.
    Instalator licznika i panienka z infolinii twierdzą że skoro licznik
    wymieniony to z "dobrodziejstwa?" instalacji  można już korzystać bo te
    papiery które maja przyjść z energetyki to już tylko formalność.

  • 56. Data: 2021-03-05 12:17:43
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 20:23, Adam Górski pisze:

    > Zadałem sobie trud.
    >
    > Promag używa paneli produkcji argom. Powinno to być to :
    > https://argomgroup.pl/wp-content/uploads/2020/06/arg
    om450mono.pdf

> [...]
    >
    > Dodatkowo falowniki zwykle pracują w punkcie charakterystyki określany
    > jako Pmpp. Maximum power point - czyli  mniej więcej środek kolana
    > charakterystyki.
    >
    > Zatem zakładając 1000W/m^2 wyznaczamy z charakterystyki  Upmpp=35V i
    > Ipmpp = 7.8A wychodzi około 270W na panel , a przy 16 sztukach około
    > 4.4kW
    >
    > Do tego dochodzą jeszcze współczynniki poprawy efektywności związane z
    > niską temperaturą. Ale  tego już mi się nie chce liczyć.
    >
    > Reasumując - jest mniej więcej zgodnie z katalogiem.

    Czyli konkretnie to był błąd że zamówiłam akurat TE panele, czy to wsio
    ryba a tańsze byłyby jeszcze mniej wydajne od nominału? Pierwotny plan
    to był zakup innych paneli ale obawa przed potencjalnymi niedoborami
    mocy spowodowała że zamiast 24x285W (6.84KW) wybrałem 16x450W(7.2KW),
    instalacja w związku z tym podrożała 3,500zł, a więc pytania zasadnicze
    - 1/dobrze zrobiłem decydując się na taką zamianę, 2/bez znaczenia,
    3/źle zrobiłem?

    Dzięki za info o meteo.pl. Nawet nie wiedziałem że coś takiego jest.

  • 57. Data: 2021-03-05 12:51:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/03/2021 12:15, trybun wrote:
    > Ale licznik przecie chyba tego nie może na bieżąco wyliczać.

    Może. To jest właśnie równoważenie. Dalej bedzie liczył osobno pobór i
    osobno produkcje. Ale w środku zamiast 3 osobnych faz będzie analizował
    sumę oddaną i sumę pobraną.

    Liczniki powinny miec funkcję która jes przestawia w tryb sumowania faz.
    Ale czy jest załaczona - nie wiem. I przypuszczam że nie, przynajmniej w
    sporej częsci liczników dwukierunkowych. To nie na rękę dystrybucji, a
    suweren tępy, i tak nie bedzie wiedział o co chodzi, wiec ujdzie im płazem.

    > skoro sumowanie by  miało sie odbywać na bieżąco przez licznik to po co
    > nalicza energię pobraną skoro w magazynie mam jej zapas?

    Aby doliczyć te 20% daniny.

    > No skoro tak twierdzisz, a jak będą jakieś niejasności i potencjalne
    > straty po mojej stronie to odwiedzę Energę osobiście i spróbuję to
    > naprostować,. Dzięki za sugestię.

    Jeśli zrobisz to bez pewności że masz rację, może to się skończyć kiepsko.

    Ja potrzebuje dodatkowy licznik nie tylko dlatego, chciałbym wiedzieć
    też ile konsumuje prądu w bezczynności. Niby wiem, ale też sie nie
    zgadza i przypuszczam że zasilacze w idle nie sumują się artymetycznie z
    powodu odkształceń prądu.

  • 58. Data: 2021-03-05 12:53:24
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > 3/źle zrobiłem?
    >
    > Dzięki za info o meteo.pl. Nawet nie wiedziałem że coś takiego jest.

    Wszystko sprowadza się do rachunku ekonomicznego.
    Panele , co do jakości , wydają się być całkiem niezłe pod względem
    technicznym. Ponad 20% efektywności oceniam jako niezły wynik.

    Choć moim zdaniem ponad 20% to ma goły wafel krzemowy.
    Panel jako taki ma mniej. Choćby z powodu szyby panelu etc.

    Czy dobrze ?
    Zapłaciłeś dodatkowo 3500pln za 360W mocy znamionowej z której może
    otrzymasz 200W peak przez 1h dziennie.

    Ale niech tam . Zakładając że te dodatkowe 360W produkuje średnio na
    dzień dodatkowe 100W ( co i tak pewnie zawyżam ). Czyli 24h * 100W mamy
    2.4kWh za dzień. Jeżeli przyjmiemy sobie 0,5PLN za kWh to mamy 1.2PLN
    dziennie. Czyli już po 2916 dniach zwróci się inwestycja ( około 8 lat).

    Czy liczby które sobie przyjąłem są realne ? Wątpię. Może na pustyni
    miałoby to sens. U nas za małe nasłonecznienie.

    Zatem sam sobie odpowiedz. Raczej dobrze to na tym wyszedł sprzedawca.

    Odpowiadając na drugie pytanie - panele 285W mają z dużym
    prawdopodobieństwem taką samą efektywność jak 450W. Czyli około 20%.

    PS.

    Dodaj jeszcze efekt starzenia się paneli. Kolejny wykres z katalogu.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 59. Data: 2021-03-05 13:20:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello trybun,

    Friday, March 5, 2021, 12:12:53 PM, you wrote:

> [...]
    > mam coś nie tak z kontami pochylenia/nachylenia dachu do mnie nie
    > trafiają. Na apogeum możliwości i tak powinienem trafić.

    Nie mam pojęcia, dlaczego w szkołę cegłami rzucałeś zamiast do niej
    chodzić. Jeśli nie potrafisz zrozumieć dość elementarnej fizyki, to
    uwierz na słowo - ciesz się z tych 5 kW, bo w tych warunkach jest to
    rewelacyjny wynik. To jest apogeum możliwości i na nie trafiłeś dla
    warunków jakie podałeś.

    Nie ma absolutnie żadnych podstaw do reklamacji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 60. Data: 2021-03-05 14:56:50
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 04.03.2021 o 13:54, J.F. pisze:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup
    ..

    > No ale czemu?
    > Niebo jakos delikatnie zamglone?

    Grubsza warstwa atmosfery.

    > Smog z kominow tlumi ?
    >
    > Kat padania moze zas byc dosc istotny ...

    Owszem.

    --
    pozdrawiam
    MD