    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Date: Thu, 6 Aug 2020 00:40:59 +0200

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Z punktu widzednia bezpieczeństwa N należy traktować jak fazę
    > i nie dopuszczać do pojawienia się na częściach dostępnych dla
    > dotyku użytkownika. Nie byłoby więc bezpieczniej, bo już teraz
    > musi być bezpiecznie.

    To bardzo niedobre podejście. Nigdy nie ma tak, że "jest bezpiecznie".
    W niektórych dziedzinach (energetyka jądrowa, lotnictwo) używa się
    terminu "największa planowana awaria" lub ekwiwalentnych. Tutaj
    taką największą planowaną awarią może być wazon spadający z półki,
    obrywający tylną ściankę telepudła i ktoś, kto go ratując łapie
    za chasis. Albo po prostu strużka wody płynąca z tego wazonu i
    prowadząca gdzies prąd.

    > No ale po co temu kotłu wtyczka? Zablindować ferszlus i nigdy nie
    > roztrajbowywać. Plus plomba serwisu na puszce jako element gwarancji.

    No to własnie tak miałem -- w kotle, który sobie instalowałem,
    nie było kabla zasilającego, ale były oznaczenia gdzie co ma
    być podłączone. Reszta ich nie obchodzi.

    > Ten argument i mnie przekonuje, mam dokładnie takie samo zdanie.
    > To POWINNO być unormowane i to już dawno temu. Ale nie jest
    > i Pan wie, co Pan może Panu Majstrowi...

    No to się cieszę, że jest nas dwóch.

    > I wykombinowali sobie dokładnie odwrotnie, jak ma cywilizacja.
    > Francuz ma fazę po prawej i Anglik ma po prawej, choć mają
    > wielowiekową tradycję nielubienia się i brak zgody tutaj świetnie
    > by się w to wpasowywał.
    >
    > Nie, nie jestem zdziwiony, SEP to stan umysłu.

    Nie miałem nigdy zażyłych kontaktów z SEP, więc nie mam zdania.
    Natomiast nieraz widywałem Samotnych Elektryków Polskich,
    błąkających się po świecie w bereciku z antenką. Ci jak coś
    zaczną kombinować...

    --
    Jarek