-
Data: 2025-01-08 23:07:06
Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
Od: ptoki <p...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2025-01-08 15:49, ptoki wrote:
> On 2025-01-07 15:59, Pixel(R)?? wrote:
>> Jakiś czas temu pisałem, że można łatwo oszczędzać paliwo...łatwo to
>> nie znaczy jednak głupio, trzeba mieć doświadczenie, ucho, wyczucie,
>> LINK:
>>
>> https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/zgubne
-skutki-oszczedzania-paliwa-tak-kierowcy-psuja-silni
ki-samochodow/kdfzy7k
>>
>
> Ten art jest dosyc glupi i zawiera fanaberie.
>
> Ale po kolei:
>
> 1. Trzeba naprawde sie nastarac aby w trasie palic 20% wiecej niz to co
> normalnie mozna spalic. Czyli ciagle gaz-hamulec, cisnac gaz widzac
> przed soba czerwone na skrzyzowaniu, jezdzic niedogrzanym silnikiem
> krotkie dystanse i tak dalej.
>
> Jak sie nie robi naprawde glupich rzeczy to nie ma szans urwac 30% z
> normalnej jazdy. Z szalonej to pewnie tak ale nie z normalnej. 20% max,
> moze...
>
> 2. Optymalnosc jazdy to dosyc nietrywialna sprawa. Rzadko ktory silnik
> wspolczesny ma wieksza sprawnosc na niskich obrotach. Moj diesel mial
> najwieksza sprawnosc chyba w okolicy 2100rpm. Dla benzynowcow to bedzie
> pewnie nieco wyzej. I do tego trzeba dodac charakterystyke skrzyni i
> opory powietrza przy danej predkosci.
>
> Jeden ford z dizlem (1.8tdci) mial optimum mial w okolicy 80km/h - foka.
> drugi benzynowy mial optimum blizej 70km/h - fiesta 1.3. Jeszcze inny
> ford 3.6L benzyna moze moglby miec duza sprawnosc na 5 biegu przy 1.5k
> rpm i to by moze wyszlo kolo 90kmh.
>
> W praktyce maksimum oszczednosci i jakies sensowne optimum to roznica
> moze 10%.
>
> 3. Art sugeruje ze optimum jest przy 120kmh ale nie precyzuje czy
> optimum to najmniejsze zuzycie vs czas przejazdu vs trwalosc ale na moje
> oko to nie jest optimum. Ja bym optimum umiescil gdzies miedzy
> 90-100-110kmh.
>
> 4. W arcie nie wspomnieli o coastingu czyli rozpedzasz sie konkretnie i
> sprawnie do np. 115kmh. I potem delikatni odpuszczasz gaz aby predkosc
> nieco spadala i po minucie czy dwu byla na poziomie 105kmh i wtedy
> powtorzyc cykl. Jakies tam efekty z tego sie uzyskuje ale pewnie ktos
> jadacy za nami nie bedzie zadowolony.
>
> 5. Przetestowalem kiedys tego dizla cisnac non stop 160-170kmh
> licznikowe. Spalanie z 5-6l/100 wzroslo chyba do 7i pol czy cos w ten
> desen.
>
> Pomysly w postaci wyrzucenia gratow z auta, dopompowania opon nieco
> powyzej normy, jazdy na obrotach w okolicy 800-1000-1200 rpm na
> najwyzszym biegu uwazam za glupie ale nie z powodu dbania o panewki.
>
> Panewki to akurat przy takim uzyciu to sie duzo nie psuja, przynajmniej
> w autach z sensownymi pompami olejowymi.
>
> W praktyce oszczedzanie jest relatywnie latwe w autach nie starszych niz
> te 20 lat.
>
> Mam statsy z chyba 7 czy 8 aut w dosyc duzym zakresie i jak analizuje
> spalanie to najwiekszy wplyw ma jazda na nieogrzanym, ruch po miescie i
> w korkach. I na to to wiele sie poradzic nie daje to sa warunki poza
> kierowcy kontrola. No, moze mozna zaplanowac jazde tak aby auto sie nie
> wychladzalo w poszczegolnych odcinkach jak jest ich wiecej ale to tez
> nikly wplyw.
>
> Wiekszy wplyw ma np. fakt uzycia skrzyni manualnej a nie automatu albood
> biedy jazda bez klimy.
>
> Ale i ta klima to tez mityczna jest bo nigdy nie udalo mi sie uzyskac
> wzrostu spalania o wiecej niz jaies 5% przy jej wlaczeniu.
>
Aaaa i jeszcze jedno.
ta foka z dizlem to miala tak ze na 5 biegu przy tych 110kmh palila
wiecej niz na 4 biegu przy tych samych 110kmh.
Tu jest ciekawy grafik dla tego silnika
https://www.i-m-a.de/pdf/Ford/diesel_engines/DLD_Ran
ge_Leaflet_2002.pdf
Najsprawniejszy jest kolo 2100rpm. Co nie znaczy ze przy tych obrotach
bedzie najoszczedniejszy vs przejechany km ale roznice sa minimalne
miedzy 1800 a 3000rpm.
Tak ze ten art to wart tyle co pisanina w gazecie wyborczej.
--
Lukasz
Następne wpisy z tego wątku
- 09.01.25 07:33 Cavallino
- 09.01.25 07:38 Cavallino
- 09.01.25 09:27 Pixel(R)??
- 09.01.25 09:33 Pixel(R)??
- 09.01.25 13:23 J.F
- 09.01.25 13:55 Pixel(R)??
- 09.01.25 18:25 J.F
- 09.01.25 18:55 Shrek
- 09.01.25 22:55 Pixel(R)??
- 09.01.25 23:09 Pixel(R)??
- 09.01.25 23:52 Shrek
- 10.01.25 03:23 ptoki
- 10.01.25 03:30 ptoki
- 10.01.25 10:23 Pixel(R)??
- 10.01.25 10:58 J.F
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
- Kolega Mastera z Konfy, a jakże :D
- Re: 3 km zasięgu w 5 minut? Chińczycy zapowiedzieli ewolucję
- Reklama: "Oferujemy samochód bez konieczności ładowania"
- Elektromobilność lewel haj.
Najnowsze wątki
- 2025-07-28 Warszawa => Sales Executive / KAM <=
- 2025-07-28 Było 83V
- 2025-07-28 Białystok => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-07-28 Warszawa => Dyrektor Sprzedaży (rozwiązania Cloud) <=
- 2025-07-28 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2025-07-28 Warszawa => Specjalista/stka ds. Organizacji <=
- 2025-07-28 Warszawa => Senior Key Account Manager IT <=
- 2025-07-28 Warszawa => Software Engineer .Net <=
- 2025-07-28 Białystok => Programista Delphi <=
- 2025-07-28 Warszawa => MENA New Business Manager <=
- 2025-07-28 Stare komputery
- 2025-07-28 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2025-07-28 cinkciarz.pl
- 2025-07-28 Warszawa => Młodszy Specjalista ds. wsparcia sprzedaży <=
- 2025-07-28 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36