-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.s0106bc9b68897
d91.wp.shawcable.net!not-for-mail
From: ptoki <p...@e...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
Date: Wed, 8 Jan 2025 16:07:06 -0600
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <vlmsub$umj$1@news.chmurka.net>
References: <vlk84q$1e6h5$1@paganini.bofh.team> <vlmrtm$tpr$1@news.chmurka.net>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Wed, 8 Jan 2025 22:07:07 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="ptoki";
posting-host="s0106bc9b68897d91.wp.shawcable.net:24.77.123.5";
logging-data="31443";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.11.0
Cancel-Lock: sha1:knej/w03DqeKCsVHVgk53LGtvVE=
sha256:MG9LaApKwcP6Z4kBqaNSgNSnL6JxG+VRL7GB9/gGruU=
sha1:K8l/Wm6gcsEf1AjfVd80+qE1f0A=
sha256:uTIW/KXZ4rvDoo7qlI0nrnoQk2L2mFhu4SSrLvptPVg=
Content-Language: en-US
In-Reply-To: <vlmrtm$tpr$1@news.chmurka.net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2727748
[ ukryj nagłówki ]On 2025-01-08 15:49, ptoki wrote:
> On 2025-01-07 15:59, Pixel(R)?? wrote:
>> Jakiś czas temu pisałem, że można łatwo oszczędzać paliwo...łatwo to
>> nie znaczy jednak głupio, trzeba mieć doświadczenie, ucho, wyczucie,
>> LINK:
>>
>> https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/zgubne
-skutki-oszczedzania-paliwa-tak-kierowcy-psuja-silni
ki-samochodow/kdfzy7k
>>
>
> Ten art jest dosyc glupi i zawiera fanaberie.
>
> Ale po kolei:
>
> 1. Trzeba naprawde sie nastarac aby w trasie palic 20% wiecej niz to co
> normalnie mozna spalic. Czyli ciagle gaz-hamulec, cisnac gaz widzac
> przed soba czerwone na skrzyzowaniu, jezdzic niedogrzanym silnikiem
> krotkie dystanse i tak dalej.
>
> Jak sie nie robi naprawde glupich rzeczy to nie ma szans urwac 30% z
> normalnej jazdy. Z szalonej to pewnie tak ale nie z normalnej. 20% max,
> moze...
>
> 2. Optymalnosc jazdy to dosyc nietrywialna sprawa. Rzadko ktory silnik
> wspolczesny ma wieksza sprawnosc na niskich obrotach. Moj diesel mial
> najwieksza sprawnosc chyba w okolicy 2100rpm. Dla benzynowcow to bedzie
> pewnie nieco wyzej. I do tego trzeba dodac charakterystyke skrzyni i
> opory powietrza przy danej predkosci.
>
> Jeden ford z dizlem (1.8tdci) mial optimum mial w okolicy 80km/h - foka.
> drugi benzynowy mial optimum blizej 70km/h - fiesta 1.3. Jeszcze inny
> ford 3.6L benzyna moze moglby miec duza sprawnosc na 5 biegu przy 1.5k
> rpm i to by moze wyszlo kolo 90kmh.
>
> W praktyce maksimum oszczednosci i jakies sensowne optimum to roznica
> moze 10%.
>
> 3. Art sugeruje ze optimum jest przy 120kmh ale nie precyzuje czy
> optimum to najmniejsze zuzycie vs czas przejazdu vs trwalosc ale na moje
> oko to nie jest optimum. Ja bym optimum umiescil gdzies miedzy
> 90-100-110kmh.
>
> 4. W arcie nie wspomnieli o coastingu czyli rozpedzasz sie konkretnie i
> sprawnie do np. 115kmh. I potem delikatni odpuszczasz gaz aby predkosc
> nieco spadala i po minucie czy dwu byla na poziomie 105kmh i wtedy
> powtorzyc cykl. Jakies tam efekty z tego sie uzyskuje ale pewnie ktos
> jadacy za nami nie bedzie zadowolony.
>
> 5. Przetestowalem kiedys tego dizla cisnac non stop 160-170kmh
> licznikowe. Spalanie z 5-6l/100 wzroslo chyba do 7i pol czy cos w ten
> desen.
>
> Pomysly w postaci wyrzucenia gratow z auta, dopompowania opon nieco
> powyzej normy, jazdy na obrotach w okolicy 800-1000-1200 rpm na
> najwyzszym biegu uwazam za glupie ale nie z powodu dbania o panewki.
>
> Panewki to akurat przy takim uzyciu to sie duzo nie psuja, przynajmniej
> w autach z sensownymi pompami olejowymi.
>
> W praktyce oszczedzanie jest relatywnie latwe w autach nie starszych niz
> te 20 lat.
>
> Mam statsy z chyba 7 czy 8 aut w dosyc duzym zakresie i jak analizuje
> spalanie to najwiekszy wplyw ma jazda na nieogrzanym, ruch po miescie i
> w korkach. I na to to wiele sie poradzic nie daje to sa warunki poza
> kierowcy kontrola. No, moze mozna zaplanowac jazde tak aby auto sie nie
> wychladzalo w poszczegolnych odcinkach jak jest ich wiecej ale to tez
> nikly wplyw.
>
> Wiekszy wplyw ma np. fakt uzycia skrzyni manualnej a nie automatu albood
> biedy jazda bez klimy.
>
> Ale i ta klima to tez mityczna jest bo nigdy nie udalo mi sie uzyskac
> wzrostu spalania o wiecej niz jaies 5% przy jej wlaczeniu.
>
Aaaa i jeszcze jedno.
ta foka z dizlem to miala tak ze na 5 biegu przy tych 110kmh palila
wiecej niz na 4 biegu przy tych samych 110kmh.
Tu jest ciekawy grafik dla tego silnika
https://www.i-m-a.de/pdf/Ford/diesel_engines/DLD_Ran
ge_Leaflet_2002.pdf
Najsprawniejszy jest kolo 2100rpm. Co nie znaczy ze przy tych obrotach
bedzie najoszczedniejszy vs przejechany km ale roznice sa minimalne
miedzy 1800 a 3000rpm.
Tak ze ten art to wart tyle co pisanina w gazecie wyborczej.
--
Lukasz
Następne wpisy z tego wątku
- 09.01.25 07:33 Cavallino
- 09.01.25 07:38 Cavallino
- 09.01.25 09:27 Pixel(R)??
- 09.01.25 09:33 Pixel(R)??
- 09.01.25 13:23 J.F
- 09.01.25 13:55 Pixel(R)??
- 09.01.25 18:25 J.F
- 09.01.25 18:55 Shrek
- 09.01.25 22:55 Pixel(R)??
- 09.01.25 23:09 Pixel(R)??
- 09.01.25 23:52 Shrek
- 10.01.25 03:23 ptoki
- 10.01.25 03:30 ptoki
- 10.01.25 10:23 Pixel(R)??
- 10.01.25 10:58 J.F
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- Kol. sukces po polsku: booom na budowy dróg i autostrad - czyli "proste życie na kredycie"
- Nie chcieliście Izery to będziecie kupować XPeng
- Taka ciekawostka pożarowa :)
- Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
Najnowsze wątki
- 2025-08-06 Gdynia => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-08-06 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-08-06 "[...] sejmowe wystąpienie posłanki Klaudii Jachiry, która zakończyła je słowami ,,Sława Ukrainie"."
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Panuje się 181 159,42 zł./mies. na posła w 2026r.
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- 2025-08-05 kajaki i promile
- 2025-08-05 Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- 2025-08-05 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-08-05 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-05 B2B i książka przychodów i rozchodów
- 2025-08-04 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML