eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOszczędzanie nie jest łatweRe: Oszczędzanie nie jest łatwe
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.s0106bc9b68897
    d91.wp.shawcable.net!not-for-mail
    From: ptoki <p...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Date: Wed, 8 Jan 2025 16:07:06 -0600
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <vlmsub$umj$1@news.chmurka.net>
    References: <vlk84q$1e6h5$1@paganini.bofh.team> <vlmrtm$tpr$1@news.chmurka.net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Wed, 8 Jan 2025 22:07:07 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="ptoki";
    posting-host="s0106bc9b68897d91.wp.shawcable.net:24.77.123.5";
    logging-data="31443";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.11.0
    Cancel-Lock: sha1:knej/w03DqeKCsVHVgk53LGtvVE=
    sha256:MG9LaApKwcP6Z4kBqaNSgNSnL6JxG+VRL7GB9/gGruU=
    sha1:K8l/Wm6gcsEf1AjfVd80+qE1f0A=
    sha256:uTIW/KXZ4rvDoo7qlI0nrnoQk2L2mFhu4SSrLvptPVg=
    Content-Language: en-US
    In-Reply-To: <vlmrtm$tpr$1@news.chmurka.net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2727748
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2025-01-08 15:49, ptoki wrote:
    > On 2025-01-07 15:59, Pixel(R)?? wrote:
    >> Jakiś czas temu pisałem, że można łatwo oszczędzać paliwo...łatwo to
    >> nie znaczy jednak głupio, trzeba mieć doświadczenie, ucho, wyczucie,
    >> LINK:
    >>
    >> https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/zgubne
    -skutki-oszczedzania-paliwa-tak-kierowcy-psuja-silni
    ki-samochodow/kdfzy7k
    >>
    >
    > Ten art jest dosyc glupi i zawiera fanaberie.
    >
    > Ale po kolei:
    >
    > 1. Trzeba naprawde sie nastarac aby w trasie palic 20% wiecej niz to co
    > normalnie mozna spalic. Czyli ciagle gaz-hamulec, cisnac gaz widzac
    > przed soba czerwone na skrzyzowaniu, jezdzic niedogrzanym silnikiem
    > krotkie dystanse i tak dalej.
    >
    > Jak sie nie robi naprawde glupich rzeczy to nie ma szans urwac 30% z
    > normalnej jazdy. Z szalonej to pewnie tak ale nie z normalnej. 20% max,
    > moze...
    >
    > 2. Optymalnosc jazdy to dosyc nietrywialna sprawa. Rzadko ktory silnik
    > wspolczesny ma wieksza sprawnosc na niskich obrotach. Moj diesel mial
    > najwieksza sprawnosc chyba w okolicy 2100rpm. Dla benzynowcow to bedzie
    > pewnie nieco wyzej. I do tego trzeba dodac charakterystyke skrzyni i
    > opory powietrza przy danej predkosci.
    >
    > Jeden ford z dizlem (1.8tdci) mial optimum mial w okolicy 80km/h - foka.
    > drugi benzynowy mial optimum blizej 70km/h - fiesta 1.3. Jeszcze inny
    > ford 3.6L benzyna moze moglby miec duza sprawnosc na 5 biegu przy 1.5k
    > rpm i to by moze wyszlo kolo 90kmh.
    >
    > W praktyce maksimum oszczednosci i jakies sensowne optimum to roznica
    > moze 10%.
    >
    > 3. Art sugeruje ze optimum jest przy 120kmh ale nie precyzuje czy
    > optimum to najmniejsze zuzycie vs czas przejazdu vs trwalosc ale na moje
    > oko to nie jest optimum. Ja bym optimum umiescil gdzies miedzy
    > 90-100-110kmh.
    >
    > 4. W arcie nie wspomnieli o coastingu czyli rozpedzasz sie konkretnie i
    > sprawnie do np. 115kmh. I potem delikatni odpuszczasz gaz aby predkosc
    > nieco spadala i po minucie czy dwu byla na poziomie 105kmh i wtedy
    > powtorzyc cykl. Jakies tam efekty z tego sie uzyskuje ale pewnie ktos
    > jadacy za nami nie bedzie zadowolony.
    >
    > 5. Przetestowalem kiedys tego dizla cisnac non stop 160-170kmh
    > licznikowe. Spalanie z 5-6l/100 wzroslo chyba do 7i pol czy cos w ten
    > desen.
    >
    > Pomysly w postaci wyrzucenia gratow z auta, dopompowania opon nieco
    > powyzej normy, jazdy na obrotach w okolicy 800-1000-1200 rpm na
    > najwyzszym biegu uwazam za glupie ale nie z powodu dbania o panewki.
    >
    > Panewki to akurat przy takim uzyciu to sie duzo nie psuja, przynajmniej
    > w autach z sensownymi pompami olejowymi.
    >
    > W praktyce oszczedzanie jest relatywnie latwe w autach nie starszych niz
    > te 20 lat.
    >
    > Mam statsy z chyba 7 czy 8 aut w dosyc duzym zakresie i jak analizuje
    > spalanie to najwiekszy wplyw ma jazda na nieogrzanym, ruch po miescie i
    > w korkach. I na to to wiele sie poradzic nie daje to sa warunki poza
    > kierowcy kontrola. No, moze mozna zaplanowac jazde tak aby auto sie nie
    > wychladzalo w poszczegolnych odcinkach jak jest ich wiecej ale to tez
    > nikly wplyw.
    >
    > Wiekszy wplyw ma np. fakt uzycia skrzyni manualnej a nie automatu albood
    > biedy jazda bez klimy.
    >
    > Ale i ta klima to tez mityczna jest bo nigdy nie udalo mi sie uzyskac
    > wzrostu spalania o wiecej niz jaies 5% przy jej wlaczeniu.
    >
    Aaaa i jeszcze jedno.

    ta foka z dizlem to miala tak ze na 5 biegu przy tych 110kmh palila
    wiecej niz na 4 biegu przy tych samych 110kmh.

    Tu jest ciekawy grafik dla tego silnika
    https://www.i-m-a.de/pdf/Ford/diesel_engines/DLD_Ran
    ge_Leaflet_2002.pdf

    Najsprawniejszy jest kolo 2100rpm. Co nie znaczy ze przy tych obrotach
    bedzie najoszczedniejszy vs przejechany km ale roznice sa minimalne
    miedzy 1800 a 3000rpm.

    Tak ze ten art to wart tyle co pisanina w gazecie wyborczej.
    --
    Lukasz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: