  • 21. Data: 2022-03-20 18:37:29
    Temat: Re: Podwajacz napi?cia (dopytam nim sprawdz?)
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.03.2022 o 12:57, Piotr Gałka pisze:

    > Nigdy nie robiłem DCDC na prądy ponad 300mA ale wydaje mi się, że układ
    > sterujący powinien pobierać znacznie mniejszą moc.
    > Step-up działające od względnie małych napięć prawie na pewno ma
    > zasilanie swojego sterowania jakoś wspomagane swoim napięciem wyjściowym
    > - no i wyjdzie, że jak pracuje to nie ma różnicy (w efektywności) czy
    > zasilane z własnego wyjścia czy z ładowanego akumulatora.

    Po testach w imadle rozwiązałem to inaczej. Wywaliłem podwajacz i
    zastosowałem przetwornicę stepUP 2A, która działa już od 2V.
    Wysterowałem ją na napięcie 16V i podłączyłem równolegle z przetwornicą
    5A, która działa od napięcia 3,5V i wysterowana jest na 20V.

    Wyszło dobrze w testach. Start zaczyna się od 2V na wejściu i mała
    przetwornica na wyjściu ma 16V/250mA (przy obciążeniu MPPT) co daje +/-
    4W. Kiedy napięcie na wejściu osiągnie 3,5V startuje druga przetwornica,
    wysterowana na wyjściu na napięcie 20V i odciąża tą pierwszą. Dalej już
    leci z górki, znaczy kaskadowo są załączane następne przetwornice :)

    Mała przetwornica nie osiąga już dużego prądu, bo jest zbocznikowana tą
    drugą przetwornicą 5A i nie nastąpi jej przeciążenie.

    Plusem jest to, że nie stosuję żadnego przekaźnika i działa to płynnie.

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 22. Data: 2022-03-20 18:39:10
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.03.2022 o 16:29, Janusz pisze:
    [...]
    > Do widzenia, jak widzę jesteś kolejnym debilem który ląduje u mnie w kiblu

    To po co się odzywasz jeśli nie masz o tym pojęcia?

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 23. Data: 2022-03-25 14:21:33
    Temat: Re: Podwajacz napięcia (dopytam nim sprawdzę)
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    LordBluzg(R) wrote:

    > Odpada, jak dmuchnie wiatrem to takie przetwornice nie mają zabezpieczeń
    > i się palą. Mogę co prawda dać przekaźnik, który to odłączy. Inna
    > sprawa, że taka przetwornica MUSI być zasilana napięciem "wchodzącym" i
    > nie znalazłem żadnej, która startuje przy napięciu 1V skutecznie i ma
    > dużą sprawność.

    Bo błędnie zakładasz, że to musi być jedna przetwornica. Tę o dużej
    sprawności zasilasz z pomocniczej, która dostarcza napięć do sterowania
    bramkami i dla kontrolera. Pomocnicza jest małej mocy i potrafi
    wystartowac z niskiego napięcia. Na JFETach lub MOSFETach zubożanych da
    się zejść do V_IN nawet rzędu 20mV. LTC ma też gotowca o podobnych
    parametrach: LTC3108.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 24. Data: 2022-03-25 14:29:19
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Uważam, że czujnik dający info "obroty są powyżej określonej prędkości" da się
    > zmieścić w 1mA.

    Piotrze, w zeszłym miesiącu zrobiłem stabilizowaną przetwornicę
    3V=>450V, która się zmieściła w 15uA. Przy okazji, pierwszy raz w życiu
    użyłem rezystora 1Gigaom w pętli sprzężenia. 1mA to niewyobrażalnie duży
    prąd, procesory MSP430 potrafią brać ~90-120uA/MHz, a zadanie wykona
    nawet najprostszy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2022-03-25 14:31:58
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    LordBluzg(R) wrote:

    > Komparator niestety też "pożera" (nawet kiedyś kombinowałem w ten
    > sposób) a ja nie chcę niczym doić akumulatora, jeśli wiatrak nie
    > pracuje.

    Używam takich, co biorą 75nA: TLV3691. To nie dobije nawet bateryjki
    zegarkowej.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2022-03-25 14:37:35
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    LordBluzg(R) wrote:

    > Nie, pisałem że tam jest ok ~2A przy napięciu 2V czyli mamy 4W.
    > Przetwornica potrzebuje "na swoje działanie" ok 10% mocy, czyli do
    > wykorzystania mam 3,8W.

    W kontekście moich niedawnych eksperymentów 3.8W brzmi jak wydolność
    elektrowni Bełchatów. ;-P Mniejszy z dwóch dość skomplikowanych układów
    bierze 1.8uW, a zawiera wzmacniacz magnetyczny itp. elementy niesłynące
    z oszczędzania energii.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2022-03-25 16:06:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Piotrze, w zeszłym miesiącu zrobiłem stabilizowaną przetwornicę
    > 3V=>450V, która się zmieściła w 15uA.

    Co się mieści w 1mA :)

    > 1mA to niewyobrażalnie duży
    > prąd, procesory MSP430 potrafią brać ~90-120uA/MHz, a zadanie wykona
    > nawet najprostszy.

    Miałem na myśli proste rozwiązanie bez angażowania mikroprocesorów.
    Założyłem, że do odmierzania czasu wykorzysta się jakąś zwykłą bramkę HC
    z wejściem Schmitta, a te bramki dla pośrednich napięć na wejściu biorą
    sporo (jak na scalaki CMOS) prądu.
    P.G.

  • 28. Data: 2022-03-25 17:50:25
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Co się mieści w 1mA :)

    Zdecydowanie, ale w 1kA też się mieści. ;) Obie wartości to zdecydowanie
    więcej niż trzeba.

    > Miałem na myśli proste rozwiązanie bez angażowania mikroprocesorów.

    Kiedy właśnie na procesorze jest prosto. Jest wbudowany oscylator RC, w
    MSP430 działający na kilka kHz, program ma kilka linijek, niektóre
    modele są nawet w SOT-23 (na pewno AVR, nie wiem jak z MSP). Prościej
    niż 1 elemet nie będzie.

    > Założyłem, że do odmierzania czasu wykorzysta się jakąś zwykłą bramkę HC
    > z wejściem Schmitta, a te bramki dla pośrednich napięć na wejściu biorą
    > sporo (jak na scalaki CMOS) prądu.

    Potwierdzam, zrobiłem tak kiedyś nie na HC, tylko na ultraniskomocowych
    AUP, ale w stanch pośrednich brały 250uA przy budżcie 3uA. Komparator
    TLV7031 nie miał takich problemów, ten co bierze 75nA też nie, ale go
    odkryłem później. Do tego kilka bramek i przerzutnik AUP, całość
    projektu zamknęła się w 900nA.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2022-03-25 22:41:21
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.03.2022 o 14:21, Piotr Wyderski pisze:

    > Bo błędnie zakładasz, że to musi być jedna przetwornica.

    Nie, ja już mam tam 3 przetwornice, podłączone równolegle i każda
    startuje od coraz wyższego napięcia. J.F. sugerował podłączenie
    mniejszej ale szeregowo i z przekaźnikiem.

> [...]
    > wystartowac z niskiego napięcia. Na JFETach lub MOSFETach zubożanych da
    > się zejść do V_IN nawet rzędu 20mV. LTC ma też gotowca o podobnych

    Spoko, już dołożyłem mniejszą przetwornice, również równolegle i działa
    jak chciałem :)

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 30. Data: 2022-03-25 22:45:19
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.03.2022 o 14:37, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > elektrowni Bełchatów. ;-P Mniejszy z dwóch dość skomplikowanych układów
    > bierze 1.8uW, a zawiera wzmacniacz magnetyczny itp. elementy niesłynące

    Te 10% strat to wyliczenie ze sprawności+własny pobór. Generalnie użyłem
    takiej - równolegle:
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-step-up-5-28v
    -2a-mt3608-11563877840

    W sumie trudno wymierzyć ile ona "pożera" ale startuje od 2V i robi 16V
    przy tym napięciu. Charakterystyka jej pracy, również mi pasuje.
    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>