    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Date: Thu, 11 Aug 2022 17:41:22 +0200

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Na VoIP testowałes, czy przez satelite?

    Domyślam się, że to było przez satelitę, bo jeszcze wtedy VoIPów nie
    było, a opóźnienie z czegoś musiało wynikać.

    > Są tam dwa slabe punkty:
    > a) protokół nawiazania połączenia - są tam czasy po ktorych druga
    > strona ma zareagowac i cos zmienic

    Tak, ale to są dłuższe czasy. Nie jakoś dużo dłuższe, ale wystarczająco.
    W przypadku tamtych transmisji, bo z VoIPem byłby większy margines.
    No i 300 bps jest ostatnie i trwa do "odłożenia słuchawki", więc tu
    w ogóle nie powinno być problemu - kwestia jedynie zgodności ustawionego
    standardu (Bell vs. ITU-T).

    > b) kompensacja parametrow łącza - w tym echa. I takie 20ms moze
    > rozwalic system :-)

    A gdzie tam jest coś takiego? @ 300 bps? :-)
    Modem 300 bps składa się w wersji minimalnej z przestrajanego
    genereratora (jeden, może dwa tranzystory sterowane bezpośrednio z linii
    TxD) oraz z detektora FSK (filtr dolno lub górno-przepustowy + "dioda"
    i tranzystor). Takiego nigdy nie widziałem, ale taki na 4 opampach
    (z dwoma filtrami pasmowymi) - owszem.

    Natomiast oczywiście szybsze modemy także działały na połączeniach m-n,
    w tym takich np. z USA itp. Nie pamiętam niestety kiedy to przestało iść
    przez satelitę - ale na pewno cały czas są to opóźnienia znacznie
    większe niż 20 ms.

    > Jak patrze teraz, ze G.711 to PCM 64kb/s ... w zasadzie normalny
    > telefon, wszytko powinien przeniesc jak centrala cyfrowa.

    G.711 to po prostu jest normalny telefon, i na tym działają także modemy
    V.90. Jeśli ktoś ma VoIPa z G.711 (sprawnego) na całej długości, to nie
    powinno być problemu. Obecnie, sam nie wiem, może i są takie VoIPy?

    Kiedyś to byłoby zupełnie nieprawdopodobne, typowy strumień związany
    z jedną rozmową VoIP to były średnio pojedyncze kbit/s. Stąd konieczne
    kombinacje z faksami i modemami. Dodatkowym problemem był jitter na
    zapchanych łączach, obecnie może mniejszy problem.

    > Ale tu nie o modem chodzi. Połaczenie sie koledze nawiązuje, czyli
    > negocjacja modemow przechodzi ... chyba.

    W wersji minimum @ 300 bps "negocjacja" sprowadza się do odbierania
    sygnałów "answer tone" oraz zmodulowanych mark/space, coś w stylu:

    A: ATDTxxxxx
    B: RING, ATA, answer tone
    A: (answer tone) -> CONNECT, space/mark z TxD do modulatora FSK.
    B: wykryty FSK -> CONNECT, wyłączenie answer tone, space/mark po
    demodulacji na linię RxD.

    Brak mark/space przez dłuższy czas (ustawiany pewnie w jakimś
    S-rejestrze) -> NO CARRIER.
    Gwiżdząc w mikrofon można było bez problemu udawać modem, rozłączał
    dopiero timeout procesu logowania itp.

    > Tylko w automacie pewnie jakis procesor jest i łącznosc obsluguje.
    > I co ma wysłac? "Login:" ?

    Coś pewnie musi wysłać, albo może na coś czekać, ale to nie zależy od
    VoIPa lub jego braku.

    > W dodatku port moze miec ustawiony na konkretną predkosc,
    > a sam modem moze byc zubozony i predkosci nie konwertuje w locie.

    Nie musi. Wciąż brak zależności od VoIPa.
    --
    Krzysztof Hałasa