    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Date: Fri, 12 Aug 2022 20:02:21 +0200

    On Thu, 11 Aug 2022 17:41:22 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    > Domyślam się, że to było przez satelitę, bo jeszcze wtedy VoIPów nie
    > było, a opóźnienie z czegoś musiało wynikać.

    > Tak, ale to są dłuższe czasy. Nie jakoś dużo dłuższe, ale wystarczająco.

    W ms liczone, o ile pamietam.
    Satelita w 4 strony bedzie mial blisko pol sekundy.

    > W przypadku tamtych transmisji, bo z VoIPem byłby większy margines.
    > No i 300 bps jest ostatnie i trwa do "odłożenia słuchawki", więc tu
    > w ogóle nie powinno być problemu - kwestia jedynie zgodności ustawionego
    > standardu (Bell vs. ITU-T).

    > A gdzie tam jest coś takiego? @ 300 bps? :-)

    W 300 nie ma, w wysokich jest.
    A kolega nie podal predkosci.

    > Modem 300 bps składa się w wersji minimalnej z przestrajanego
    > genereratora (jeden, może dwa tranzystory sterowane bezpośrednio z linii
    > TxD) oraz z detektora FSK (filtr dolno lub górno-przepustowy + "dioda"
    > i tranzystor). Takiego nigdy nie widziałem, ale taki na 4 opampach
    > (z dwoma filtrami pasmowymi) - owszem.

    Od Atari?
    Prawdziwe modemy jakos inaczej robione, choc w dawnych latach moze i
    tak :-)

    > Natomiast oczywiście szybsze modemy także działały na połączeniach m-n,
    > w tym takich np. z USA itp. Nie pamiętam niestety kiedy to przestało iść
    > przez satelitę - ale na pewno cały czas są to opóźnienia znacznie
    > większe niż 20 ms.

    Ale byly tez kable.

    > W wersji minimum @ 300 bps "negocjacja" sprowadza się do odbierania
    > sygnałów "answer tone" oraz zmodulowanych mark/space, coś w stylu:
    >
    > A: ATDTxxxxx
    > B: RING, ATA, answer tone
    > A: (answer tone) -> CONNECT, space/mark z TxD do modulatora FSK.
    > B: wykryty FSK -> CONNECT, wyłączenie answer tone, space/mark po
    > demodulacji na linię RxD.

    Tym niemniej ten answer tone musi byc, wiec modemy sie jakos łączą.

    > Coś pewnie musi wysłać, albo może na coś czekać, ale to nie zależy od
    > VoIPa lub jego braku.

    No wlasnie o to chodzi - nic nie wysyla, czeka na tajny kod ...

    > Nie musi. Wciąż brak zależności od VoIPa.

    Ale to nie jest tak, ze przez VoIP nie dziala.

    Kolega ma tylko VoIP, nie dziala, i nie wiadomo dlaczego :-)

    J.