  • 11. Data: 2022-09-22 20:32:12
    Temat: Re: Poziom oleju
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2022-09-21 o 23:37, pueblo pisze:

    > Chodzi o zawór w filtrze? To nie rozumiem. Czytam, że zapobiega on
    > wydostawaniu się oleju z filtra po zgaszeniu silnika, czyli jeśli
    > puścił, to olej z filtra będzie spływał i poziom na bagnecie powinien
    > się podnieść?

    Nie znam tego dokładnie, tyle wiem, co mi mój mechanik powiedział.
    W samym filtrze oleju jest niewiele, jak spłynie do miski, to różnica
    nie będzie duża. Ten zawór jest gdzieś jeszcze niżej w obiegu, zapobiega
    cofnięciu się oleju nie tylko z filtra, ale też zatrzymuje olej w
    różnych innych elementach silnika, dzięki temu po uruchomieniu jest tam
    od razu smarowanie. Tyle usłyszałem kiedyś od niego i utkwiło mi w
    głowie, bo też nie wiedziałem.

  • 12. Data: 2022-09-23 07:24:29
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 22.09.2022 08:56, Mirek Ptak wrote:
> [...]

    to że w starszym aucie tak jest to się zgodzę

    > Jest też druga parafia - tacy, co nie zmieniają wcale, tylko dolewki ?
    > Ja w piątek jadę na serwis - wymiana oleju po 30tyś km

    można i tak. W aucie za grosze, którym kręcę się w obrębie domu pewnie
    bym zaryzykował. W droższym aucie, czy aucie w którym chcę spokojnie
    pojechać na wakacje / do pracy - nie. A już na pewno nie robiłbym
    pierwszej wymiany po 40kkm jak niektórzy producenci zalecają. Tyle że,
    jak kupię używane, to pewnie tak będzie miało wymieniane - a nawet
    rzadziej (upływa 40kkm, zgłaszasz się do leasingodawcy, robisz kolejny
    1000 mil i jedziesz na wymianę - nikomu nie zależy żeby była jak
    najwszcześniej, bo po 3 latach bierze nowe, a to wraca do leasingodawcy
    - przynajmniej tak to tutaj wygląda)

    Lukasz

  • 13. Data: 2022-09-23 07:53:48
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-21-września-2022 o 15:22, pueblo pisze:
> [...]
    > na to teraz uwagi. Lepkość oleju ta sama co zawsze.
    > Raczej nie chodzi tu o niższe temperatury, bo zaobserwowałem to już w lecie.

    Fachowcy od 1.9 JTD twierdzą że miarodajny wynik to pomiar 15 min. po
    wyłączeniu silnika.

    Co za debil wymyślił taki otwór bagnetu ;-)
    Nie mam pojęcia ile tego oleju jest. A niepokój rośnie że zawsze jest za
    dużo.

  • 14. Data: 2022-09-23 11:13:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 21 Sep 2022 15:22:18 +0200, pueblo wrote:
> [...]
    > na to teraz uwagi. Lepkość oleju ta sama co zawsze.
    > Raczej nie chodzi tu o niższe temperatury, bo zaobserwowałem to już w lecie.

    Nigdy tak nie sprawdzalem, wiadomo - po wyłaczeniu olej splywa do
    miski, ale godzina na gorącym silniku to IMHO powinna wystarczyc.

    Jakis wyjatkowo gesty ten olej, dawno nie zmieniany?

    P.S. Gdzie teraz zmienic olej?
    Moj jeden stary punkt sie zrobil za drogi, drugi za drogi, Norauto
    zniklo, zostaje "wszedzie" ?

    J.

  • 15. Data: 2022-09-25 18:18:21
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2022-09-21 o 17:41, JDX pisze:

    > Ale nie 1-2 h. Raczej bliżej 1-2 min. :-) Nie, absolutnie nie jest to
    > dosyć naturalna obserwacja.
    >
    > Do OP: Olej zmieniasz regularnie jak panbuk przykazał co 10 kkm bądź 1
    > rok i ba taki jaki zaleca producent czy na jakichś longlajfach zasuwasz?

    Tak, regularnie.

    > A może ostatnio było coś robione przy silniku i mechanik (albo ty sam)
    > postanowił zaoszczędzić na jakiejś uszczelce i uszczelnił starą
    > silikonem? :-) W każdym razie sugeruję zrobienie płukanki i wymiany
    > oleju (no i oczywiście filtrów). A następnie, tak z ciekawości,
    > przecedzenie starego oleju przez jakieś drobne sitko bądź pieluchę. A
    > także dokładne obejrzenie starego filtra.

    Nic nie było robione. Nie za bardzo będę miał jak sprawdzić stary olej,
    no chyba że mogę takie życzenie mieć do mechanika, bo od pewnego czasu
    nie mam już gdzie samemu zmieniać olej.
    Przy okazji, zaczął brać więcej oleju niż rok temu. Czy możliwe jest
    żeby to było przez jakiś problem z katalizatorem? W każdym razie chyba
    zmienię z obecnego 5w30 na 10w40 - w tym szrocie producent dopuszcza
    całe spektrum olejów.

  • 16. Data: 2022-09-26 03:35:19
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 25.09.2022 18:18, pueblo wrote:
    [...]
    > Przy okazji, zaczął brać więcej oleju niż rok temu. Czy możliwe jest
    > żeby to było przez jakiś problem z katalizatorem? W każdym razie chyba
    Zawodowym mechanikiem nie jestem, ale wątpię. Katalizator jest przecież
    na ,,wyjściu" z silnika (a tak w zasadzie to poza silnikiem), więc jak
    już, to raczej problemy z nadmiernym zużyciem oleju mogą spowodować
    problemy z katalizatorem - niedopalony olej z cylindrów przedostający
    się tam wskutek zużytych pierścieni/gładzi cylindrów czy ,,cieknące"
    turbo przepuszczające olej do wydechu w wyniku czego prędzej czy później
    katalizator zostanie zapchany.

    > zmienię z obecnego 5w30 na 10w40 - w tym szrocie producent dopuszcza
    > całe spektrum olejów.
    Jak bolid jest gruzem, a producent dopuszcza, to jak najbardziej. 10W40
    jest ze 2+ razy tańszy od 5W30. :-) W każdym razie ja sugeruję płukankę,
    i to taką w wersji rozszerzonej - przed ,,płukanką właściwą" do każdego z
    cylindrów wlać 10-20 cm^3 płukanki (czy też zwykłej nafty) i zostawić
    silnik na godzinę w spokoju. Chodzi o to, aby spróbować też rozpuścić
    nagar utrudniający ruch pierścieni na tłoku od góry silnika. W każdym
    razie koszt płukanki jest znikomy w porównaniu do jakiejś grubszej
    dłubaniny przy silniku.

  • 17. Data: 2022-09-26 15:06:01
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2022-09-26 o 03:35, JDX pisze:
> [...]
    > się tam wskutek zużytych pierścieni/gładzi cylindrów czy ,,cieknące"
    > turbo przepuszczające olej do wydechu w wyniku czego prędzej czy później

    To by się logicznie układało. Zaczął brać więcej oleju i zaszkodziło to
    katowi, bo pojawia się od pewnego czasu błąd z nim związany.
    No i te dziwne zachowania poziomu oleju.

    > Jak bolid jest gruzem, a producent dopuszcza, to jak najbardziej. 10W40
    > jest ze 2+ razy tańszy od 5W30. :-)

    Niekoniecznie, pobieżne sprawdzenie - taki Castrol Magnatec różnica
    między 5w a 10w na 4 litrach to 25 zł na allegro.

    > W każdym razie ja sugeruję płukankę,

    Trochę mam obawy, że gdzieś za bardzo popuści i nie będzie chciał
    przestać. Może przy zamianie oleju wleję jakiś "ceratek"

    Jeszcze mnie nurtuje, czy po zmianie z 5W na 10W (synt. na
    półsyntet.)można kiedyś wrócić z powrotem do 5W bez specjalnych
    zabiegów, czy to raczej niewskazane?

  • 18. Data: 2022-09-26 15:10:20
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2022-09-23 o 11:13, J.F pisze:

    > Jakis wyjatkowo gesty ten olej, dawno nie zmieniany?

    Mówią, że 5w30 jest jak woda.

    > P.S. Gdzie teraz zmienic olej?
    > Moj jeden stary punkt sie zrobil za drogi, drugi za drogi, Norauto
    > zniklo, zostaje "wszedzie" ?

    Za drogi, to ile? Kiedyś sam chętnie zmieniałem, ale rampa już
    niedostępna, a pod samochód nie chce mi się wczołgiwać.
    Ostatnim razem, niecały rok temu zmieniany był u jakiegoś majstra za 5
    dych. To nic że im na butli zaznaczyłem poziom ile trzeba wlać - i tak
    przelali z pół litra za dużo.

  • 19. Data: 2022-09-26 15:30:51
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Jeszcze mnie nurtuje, czy po zmianie z 5W na 10W (synt. na
    > półsyntet.)można kiedyś wrócić z powrotem do 5W bez specjalnych
    > zabiegów, czy to raczej niewskazane?

    Kupiłem 4 lata temu w szwajcarskim komisie samochód (Kia Cee'd 1,6
    benzyna), do którego prawie od nowości z niewiadomych powodów przez
    kilka lat wlewano 10W40 (instrukcja przewiduje tylko 0W-40, 5W-30 i
    5W-40). Po naradzie z mechanikiem zacząłem stosować 5W40, nic złego się
    nie dzieje, oleju między wymianami prawie nie bierze.

  • 20. Data: 2022-09-26 18:39:31
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 26.09.2022 15:06, pueblo wrote:
    > W dniu 2022-09-26 o 03:35, JDX pisze:
    [...]
    > Niekoniecznie, pobieżne sprawdzenie - taki Castrol Magnatec różnica
    > między 5w a 10w na 4 litrach to 25 zł na allegro.
    Tak, masz rację. Coś mi się popieprzyło i wydawało mi się, że GM Semi
    Synthetic 10W40 jest ponad dwa razy tańszy od GM Dexos2 5W30
    (syntetyczny), a kupowałem w tym roku po 5 l każdego z nich. Obecnie ten
    pierwszy kosztuje 100, a drugi 130 zł.

    > Trochę mam obawy, że gdzieś za bardzo popuści i nie będzie chciał
    > przestać. Może przy zamianie oleju wleję jakiś "ceratek"
    No tak, chodzą słuchy, że może zaszkodzić. Ale to tak naprawdę oznacza,
    że silnik już od jakiegoś czasu był złomem, bo pierścienie pełniły swoją
    rolę tylko dzięki złogom nagaru. W każdym razie Ceratec to dobra rzecz. :-)

    > Jeszcze mnie nurtuje, czy po zmianie z 5W na 10W (synt. na
    > półsyntet.)można kiedyś wrócić z powrotem do 5W bez specjalnych
    > zabiegów, czy to raczej niewskazane?
    Szczerze mówiąc nie wiem, dlaczego trzeba by było stosować jakieś
    specjalne zabiegi. Co prawda jeśli silnik już swoje przepracował, to tak
    na chłopski rozum po powrocie do mniej lepkiego oleju można by
    ewentualnie zaobserwować większe zużycie oleju - podobnie jak po
    płukance. Ale to raczej znak tego, że silnik jest już do dupy, a nie
    olej. Z drugiej strony - ostrych zim mamy coraz mniej, za to lata coraz
    gorętsze -> 10W40, 10W30. :-) W każdym razie bez względu na to co
    wlejesz (w granicach rozsądku), to będzie dobrze, ważne aby regularnie i
    często wymieniać olej.