    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Date: Mon, 26 Apr 2021 01:05:36 +0200

    J.F. wrote:

    > Chyba, ze ma wbudowane interfejsy.

    Tylko dwie firmy na świecie produkują procesory z trwałą pamięcią
    programu. Jedna z nich robi 8051, więc nawet nie czytam dalej, a druga
    nie ma interfejsów szybszych niż 5Mbps.

    > Nie ma jakis gotowych?

    Nic mi o tym nie wiadomo. W MCU nawet megabitowy CAN to ciągle pewien
    luksus. To jeden z głownych powodów, dla których sobie dałem spokój z
    procesorami, szkoda życia. Mam np. ADC taktowany ~50MHz, mały procesor
    by nawet nie potrafił tego zassać, a co dopiero przetworzyć. A dla FPGA
    za 20 złotych to drobiazg. Zobacz sobie choćby iCE40UP05 -- tanie
    niskoenergetyczne maleństwo, a ma 8 jednostek MAC, 30 małych RAMów i 4
    duże. Chodzi mi po głowie zrobienie na tym w ramach zabawy demodulatora
    koherentnego do DCF77 -- przecież to będzie liczyło Fourierem korelacje
    wzajemne jak szatan! A mówimy o kostce 7x7mm, a nie o płycie z DSP.

    > To ciekawe co klienci powiedza na jakis "proprietary protocol".

    Nic, bo nie sa przewidziani na tym etapie. Będą rozmawiali z busmasterem.

    > A procesora tam nie masz? Bo gdzies program trzeba trzymac.

    Nie chciałem mieć, tj. nie było takiej potrzeby. FPGA potrafi sama
    zassać konfigurację po SPI. Ale skoro długowieczny ROM na SPI jest
    znacznie droższy od procesora z takim ROMem, a dodatkowy układ na płytce
    dalej jest jeden, sztuka jest sztuka, to będę procesor miał.

    > Ale szybka komunikacje Ci to rozwiaze, czy jeszcze jakies FPGA tez
    > bedzie trzeba ?

    Małe FPGA kosztuje tyle, co procesor, więc zamiast procesora wolę na
    płytkę dać FPGA i się nie zastanawiać, czy da radę i czy errata bloku
    komunikacyjnego obejmuje mój przypadek użycia. Więc to FPGA jest
    obywatelem pierwszej kategorii. Procesor ma ją zaprogramować i nie
    przeszkadzać. No, skoro już jest, to coś tam ostatecznie dostanie do
    roboty z listy zadań FPGA, ale generalnie jest zbędny. Wygrał ceną.

    > Ale czy to nie jest ciagle to samo co dawniej - mieszanie technologii
    > (krzemowej) niemile widziane jest ?

    Jakoś TI daje radę. I gdyby chip MRAM/FRAM kosztował taniej od tego
    procka, to wątku by w ogóle nie było. Mnie naprawdę jest wszystko jedno,
    czy FPGA się skonfiguruje jako SPI master czy SPI slave, umie i tak i tak.

    Pozdrawiam, Piotr