  • Data: 2021-04-27 01:05:29
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 26/04/2021 21:35, Marek wrote:
    > Tutaj pijesz do tych co uparcie (np. w zastosowaniach przemysłowych )
    > ignorują ethernet? :)

    Nie bez powodu wspomniałem żartobliwie o 8051 w tym wątku, w kontekście LAN.

    Naście lat temu znajomy podskoczył do mnie, spanikowany, bo mu się
    niemieckie urządzenie popsuło co steruje jakas maszyną.

    Pomysłałem: niemieckie, musi być dobre, pewnie też da się łatwo naprawić.

    Otwarłem, a tam:
    1) płytka sterująca na jakimś starym klonie 8051, jednostronna, z
    mostkami z drutu i ślicznym epromem (nawet nie eepromem). Roboty tyle że
    sterowała kilkoma triakami (bodaj) i czytała jakies krańcówki. Ot,
    typowy dzisiejszy projekcik w Arduino na 30 minut.

    2) do niej wpięta płytka robiąca rs485, oryginalne gniazdko DB9 RS232
    zastapione goldpinami i tam osadzona, zasilanie na pająka, aczkolwiek
    bez wątpienia zgodnego z niemieckimi normami, sądząc po średnicy
    przewodów. Oni na pewno mają na to jakąś normę. Nowsza, dwustronna.

    3) Ale do niej, zamiast kostki w dziurze obudowy, dopięty fabryczny
    konwerter MODBUS<->LAN jakiejś innej firmy, we własnej obudowie,
    fikuśnie zamocowany tak, że przez obudowę widać tylko dziurkę ethernetu.
    W tamtych czasach takie konwertery kosztowały chyba więcej niż to
    urzadzenie było naprawdę warte, razy 10.

    4) Obudowa z zaślepionymi oryginalnymi dziurami na RS232 i piny modbusa,
    coby nie było widać korzeni w średniowieczu, tego cudu techniki.

    5) strasznie skomplikowana blacha łącząca to wszystko do kupy śrubami,
    coby nie latało jak w grzechotce.

    Siadłem nad tym i zapłakałem. Automatyka przemysłowa w pigułce.

    Niemieckie. Drogie, w zasadzie za drogie. Sądząc po ilości workaroundów
    musiały im ze dwa pokolenia inżynierów umrzeć i zapomnieli powiedzieć
    gdzie mają schematy i kod źródłowy.

    A popsute to co zawsze: elektrolit spuchł. Jednak solidna niemiecka
    robota, po wymianie wstało i robiło co powinno.

    Ogólnie problem magistrali (i technologii) w przemyśle wydaje mi się być
    czysto biologiczny i tylko tak można go rozwiazać, jak rozwiązuje go
    natura od lat. Dlatego tak ważne jest usunięcie 8051 z dydaktyki i
    ustawowy zakaz na początek. Żeby przerwać łańcuch zła ;) A jak sie nie
    da, bo przeszło do konspiracji, to rozpalonym żelazem, nie brać jeńców.

    Choć prawdę mówiąc, nie ma znaczenia co nowego wymyślimy. Jestem
    przekonany że przy budowie windy kosmicznej czy nawet kolonizacji
    gwiazd, będą pracowały urządzenia na modbus z lagiem 20 sekund na
    odczyt, wyswietlaczem 7-seg LED, dwoma przyciskami ze skomplikowanym
    menu, dodatkowym wyjściem impulsowym jak by ktoś miał stoper, najlepiej
    z komunikacją na 2400 bodów @ 12V, bo tak jest bezpiecznie i pewniej, na
    całe 20 m, ale bez ECC, bo to fanaberia i koniecznie bez
    znormalizowanych wtyczek przez złą UE czy Uni Marsjańskiej, bo to
    ogranicza wolność druciarstwa i patriotyzm lokalnych producentów w
    wymyślaniu kwadratowych kół.