  • Data: 2021-04-27 10:33:48
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 27 Apr 2021 01:05:29 +0200, heby wrote:

    > Nie bez powodu wspomniałem żartobliwie o 8051 w tym wątku, w kontekście LAN.
    >
    > Naście lat temu znajomy podskoczył do mnie, spanikowany, bo mu się
    > niemieckie urządzenie popsuło co steruje jakas maszyną.
    > Pomysłałem: niemieckie, musi być dobre, pewnie też da się łatwo naprawić.

    No i co - dalo sie :-)

    > Otwarłem, a tam:
    > 1) płytka sterująca na jakimś starym klonie 8051, jednostronna, z

    Siemens swego czasu troche klonow robil, fajnych.

> [...]
    > sterowała kilkoma triakami (bodaj) i czytała jakies krańcówki. Ot,
    > typowy dzisiejszy projekcik w Arduino na 30 minut.
    >
    > 2) do niej wpięta płytka robiąca rs485, oryginalne gniazdko DB9 RS232
    > zastapione goldpinami i tam osadzona, zasilanie na pająka,

    > 3) Ale do niej, zamiast kostki w dziurze obudowy, dopięty fabryczny
    > konwerter MODBUS<->LAN jakiejś innej firmy, we własnej obudowie,
    > fikuśnie zamocowany tak, że przez obudowę widać tylko dziurkę ethernetu.
    > W tamtych czasach takie konwertery kosztowały chyba więcej niż to
    > urzadzenie było naprawdę warte, razy 10.

    Zaraz zaraz - a jaki byl cel tego?

    Sterowanie sterowane przez Ethernet?
    I jeszcze przez jakis nadrzedny program LAN-Modbus?

    To jaka byla wtedy alternatywa?
    Dac malego peceta i posadzic tam np Linuxa?

    Bo dzis ... Arduino moze i fajne, ale tak natywnie Ethernetu nie
    posiada.
    Dolozyc modul mozna, ale tak po prawdzie ... skladanka niemal godna
    tej, co opisujesz.

    > Ogólnie problem magistrali (i technologii) w przemyśle wydaje mi się być
    > czysto biologiczny i tylko tak można go rozwiazać, jak rozwiązuje go
    > natura od lat. Dlatego tak ważne jest usunięcie 8051 z dydaktyki i
    > ustawowy zakaz na początek. Żeby przerwać łańcuch zła ;)

    W zasadzie tak, ale o w zamian?
    Arduino czy ARM ?

    > Choć prawdę mówiąc, nie ma znaczenia co nowego wymyślimy. Jestem
    > przekonany że przy budowie windy kosmicznej czy nawet kolonizacji
    > gwiazd, będą pracowały urządzenia na modbus z lagiem 20 sekund na
    > odczyt,

    Ale czesto mniej nie trzeba, bo temperature sie mierzy powoli :-)

    > wyswietlaczem 7-seg LED, dwoma przyciskami ze skomplikowanym

    Ale ganisz ze ma wyswietlacz, czy ze 7-seg LED ?

    > menu, dodatkowym wyjściem impulsowym jak by ktoś miał stoper, najlepiej
    > z komunikacją na 2400 bodów @ 12V, bo tak jest bezpiecznie i pewniej, na
    > całe 20 m, ale bez ECC, bo to fanaberia i koniecznie bez
    > znormalizowanych wtyczek przez złą UE czy Uni Marsjańskiej, bo to
    > ogranicza wolność druciarstwa i patriotyzm lokalnych producentów w
    > wymyślaniu kwadratowych kół.

    ale jesli znormalizowane wtyczki, to jakie ?

    J.