    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 16 Nov 2022 06:13:49 -0800 (PST)
    Subject: Re: Przełącznik, układ sterujący czterema kanałami
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 16 listopada 2022 o 14:34:01 UTC+1 Adam napisał(a):
    > Witajcie.
    >
    > Sytuacja taka: jest jeden przełącznik podtynkowy włączający oświetlenie za
    > zewnątrz budynku.
    >
    > Zadanie:
    > Ma sterować czterema osobnymi kanałami (czyli w uproszczeniu czterema
    > lampami).
    > Jest okablowanie pad lampy, ale jest tylko jedna istniejąca puszka pod
    > wyłącznik, nie ma możliwości dać więcej.
    > Drugi problem: musi być sterowanie proste, aby starsza osoba potrafiła
    > włączyć i wyłączyć światła.
    > Czyli przykładowo daję wyłącznik dwuklawiszowy i jeden klawisz włącza
> [...]

    Cztery to już tłum.
    W norce miałem trzyklawiszowy wyłącznik - do sterowania 3-biegowym wentylatorem
    helios
    (miał też możliwość całkowitego wyłączenia).
    Musieli dać od innej pasmanterii niż całą resztę w mieszkaniu, ale gdzieś znaleźli.
    I nawet te klawisze nie były zbyt wąskie.
    Ale 4-klawiszowego nie widziałem.

    Inna ciekawostka z nowego mieszkania - wyłączniki na korytarzu, są 3, więc
    "hostelowy"
    w grę nie wchodził - jest taki dynks na szynie DIN, który zmienia stan jak dostanie
    masę na wejściu - w wszystkie wyłączniki nie są właściwie wyłącznikiami,
    tylko monostabilnymi przyciskami zwierającymi do masy jak są wciśnięte.
    Na kilka takich dynksach odpowiednio połączonych można by pewnie nawet zrobić
    ustawianie wszystkich 16 kombinacji za pomocą jednego przycisku - tylko trzeba by się
    naklikać.