    From: io <i...@o...pl.invlid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: System home asistant - trochę inaczej.
    Date: Fri, 24 Mar 2023 00:44:26 +0100

    W dniu 23.03.2023 o 20:31, heby pisze:

    > Usuwasz podatnośc awarii w 1 miejscu i dostajesz cały worek problemów z
    > utrudnionią konfiguracją reszty.

    Wręcz przeciwnie, usuwam podatność która zapewne w najmniej oczekiwanym
    momencie położy system a mam 3 urządzenia na krzyż, które nawet zwykłym
    HA jestem w stanie przekonfigurować w mig.

    > je też usuwam podatnośc na awarię w 1 miejscu, tylko używam zwykłych
    > metod z okolicy IT do tego.

    Aha, takie "single responsibility" na cztery nogi. ROTFL.

    > Wydajesz się tej zalety nie dostrzegać. Ja mogę przekonfigurować całość
    > systemu bez wstawania z krzesła, włacznie z update firmware w wyłaczniku
    > w łazience. To zaleta, która jest wykorzystywana u mnie dość często.

    No i jaki problem przekonfigurować w ten sam sposób urządzenia ESPHome.
    No to może nie ma problemu by zawierały funkcję sterowania zamiast HA.

    > Wyłacznik sonoff steruje światłem wprost. Przekaźnikiem.
    >
    > Centralne sterowanie zapewnie automatyzację. Na przykład gasi światło w
    > garderobie automatycznie, jeśli ktoś zapomniał je zgasić.
    >
    > Potencjalna awaria zmniejsza automatyzację, ale nie powoduje problemu.

    No tak, lokalne sterowanie można zawsze pozostawić, ale rozproszenie
    robi się by sterowanie utrzymać mimo nieuniknionej awarii niektórych
    komponentów.

    > To nie są rozproszone komonenty systemu. sonoff odpala światło
    > przekaźnikiem a nie polecenim po wifi do lampy.
    >
    > Niedawno widziałem projekt elektryczny domu, gdzie normalnych kabli
    > sterujących 230V do oświetlenia nie ma. Projektant założył 100% smart
    > sterowanie.
    >
    > Nie chciałbym tam mieszkać.

    Bo zrobiłbyś to na jednym terminalu z HA z wpisanymi w niego funkcjami
    sterowania? :-)

    > Lepiej dla *mnie* bo mogę łatwo rekonfigurować system, co robie często.
    >
    > Dla kogoś, kto potrzebuje sterować bramą wjazdową, możliwe że nigdy nie
    > będzie potrzebne automatyzowanie tego w jakiejkolweik formie i mu
    > centralny serwer nie jest potrzebny. Pilot jest potrzebny i Pan Mietek,
    > co pilota dorobi, jak się zgubi.

    Ja myślę, że Ty tego po prostu nie umiesz zrobić :-)

    > I co wtedy? Światło w garderobie nie zgaśnie samo? No i co z tego?

    HA do sterowania światła w garderobie? Brzmi zabawnie.

    > Ani jeden element mojego smar home nie jest na ścieżce krytycznej.
    > Falownikiem PV dalej sterujesz z aplikacji producenta. Pompa ciepła ma
    > swój sterownik. Pompa od c.o. ma wtyczkę do normalnego gniazdka.
    >
    > Ja nie mam ani jednego systemu bez backupu ręcznego.
    >
    > Innymi słowy: nic się nie stanie ważnego. Kompletnie.
    >
    > Dzięki temu ta starszliwa awaria centralnego serwera to tylko
    > niepotrzebne stracenie kilku minut na odzysk backupu.

    Szkoda mi już męczyć ten temat. Sprawa jest dla mnie oczywista.

    > Proxmox przekieruje dowolne urządzenie USB do środka maszyny wirtualnej.
    > Używam z powodzeniem, na przykład przekierowujac dongle od SDR radio,
    > serwer SDR pracuje na tej samej maszynie co HA.

    No ale ja podaję przykład, kiedy ktoś akurat ma Hyper-V

    > Dongli do Zigbee nie polecam. Guano. Po pół roku szarpania się z tym
    > kupiłem w końcu bramkę sonoff, przeprogramowałem na Tasmotę i pozamiatane.

    Gość jak robił mi okna to przybijał mi młotkiem skrętkę aż się okno
    zaczęło zamykać bezproblemowo.

    > MQTT stosuje się z rónych powodów, ale najwazniejsza dla mnie jest
    > *pewność* dostarczenia komunikatu. Wygląda na to, że nie tylko mi na tym
    > zależy.

    Pierdyliard rozwiązań oferuje taką funkcjonalność. Po prostu wziąłeś coś
    co Cię nie przerosło a było pod ręką.

    > To że subskrybujesz jakieś zdarzenia to zupełnie nieistotna cecha.
    > Przełacznik niczego nie musi subskrybować, nie obchodzi go czy włączono
    > telewizor.

    > Innymi słowy zamiast jednego systemu o poprawnej i pewnej implementacji
    > sugerujesz naście nabazgranych na kolanie, komunikujacych się w jakimś
    > roju zależności? To prosta droga do wybicia sobie zębów.

    A co, komunikaty wrzucone do kolejki zasłaniają fakt istnienia zależności?

    > Ale proponujesz inne problemy w zamian.

    Bredzisz.

    > Jak będziesz komunikował te naście urządzeń w domu? Masz jakąs
    > propozycję aby:
    > 1) to było łatwe w konfiguracji i rozbudowie
    > 2) wymagało mało uwagi
    > 3) było bezawarjne
    > 4) gwarantowało dostarczenie zdarzeń
    >
    > Lat temu naście wymyślałem kwadratowe koła wtym temacie, ale mi przeszło.

    Sczerze mówiąc dziwię się, że Ty to akurat piszesz.

    > Nie. Jak umrę światło będzie dalej działać, woda w kiblu spuszczać. Po
    > staremu. Nic sie nie popsuje.
    >
    > Moja "automatyka" to głównie warstwa obserwacyjna, a nie wykonawcza.
    > Wykonawcza jest dodatkiem, który nie jest krytyczny i mogę się bez niego
    > obejść. Dodaje on tylko kilka komfortowych detali.

    Aha, czyli podyskutowaliśmy o aspekcie sterowania, którego po prostu nie
    realizujesz. Jesteś mistrzem!!!

    > Goście, przychodzący do naszego domu, używają go w tradycyjny sposób.
    >
    > Teraz Twoja kolej:
    >
    > Jak umrzesz, to ten wyrzeźbiony na AVR sterowanik światła, to kto naprawi?

    A co, sam nie dojdziesz, że bezpieczeństwo nawet zwykłego ale
    bezprzewodowego włącznika oświetlenia ma znaczenie?

    > Piewsze czytam, że to *ja* bije pianę. Opisywałem swój koncept
    > kilkukrotnie i jest pełna jasność, że nie mam systemu, który po awari
    > uniemożliwi mieszkanie. Ja po prostu posiadam mózg, w przeciwieństwie do
    > projektanta automatyki garażu pewnego biedaka w okolicy.

    No to musi pominąłem. Niemniej jednak kolega, który zadał pytanie o "HA
    trochę inaczej" zdaje się zauważył i jakoś chce uwzględnić, że te
    sterowniki mogą być FAIL. Więc może nie bardzo ma znaczenie, że Tobie
    akurat nie zależy.