  • 11. Data: 2016-07-09 16:14:59
    Temat: Re: UPS pod male urzadzenia
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > A tak przy okazji. Skad mialyby sie brac az tak duze straty energii?
    > Tylko prosze o lopatologiczne wytlumaczenie, ewentualnie wskazanie slow
    > kluczowych ktorych mialbym szukac.
    > Jedyne co mi przychodzi do glowy, to praca calej elektroniki UPSa, ktora
    > zuzywa prad.
    tak. i nawet w najmniejszych modelach, obawiam się że w ciepło (straty)
    zamieni się nawet 20wat. A teraz sobie pomyśl że naprawdę coś jest
    nieteges w Twoim budynku z prądem. co jakiś czas, będiesz syłyszał jak
    ups klepie, buczy i po kilku sekundach zaczyna piszczeć że się
    rozładowuje. przy każdej burzy, zobaczysz błysk, klepnięcie upsa, a po
    chwili grzmot.
    ToMasz

  • 12. Data: 2016-07-09 16:15:32
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 09.07.2016 o 16:07, ToMasz pisze:

    > PRawdziwy ups, potrzebny jest tam, gdzie odbiornik wymaga
    > 240vprzemiennego. w innych sytuacjach, szczególnie tam gdzie jest
    > wymagane napięcie stałe, warto wprowadzić buforowy akumulator. czyli z
    > 230v ładujesz akumulator stale, ciągle, a układ pobiera prąd z
    > akumulatora. jeśli układ wymaga 5 v, to jest potrzebna przetwornica,
    > czyli takie urządzonko które wkładadsz w aucie do gniazda zapalniczki.
    > Całość brzmi tak sobie, ale uwierz mi, że każda instalacja alarmowa w
    > budynku tak działa. na stałe do 230v, jak braknie prądu - musi działać z
> [...]
    Z tego co napisales, to brzmi jak definicja UPSa typu "on-line".

    A moglbys podac jakies linki, schematy i pprzykladowe
    zasilacze/przetwornice i akumulator, to sie zastanowie. Moze sie skusze
    na to, ale raczej watpliwe.

  • 13. Data: 2016-07-09 16:24:24
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości

    > No nie wiem. Z poczatku tez tak myslalem, ale jak podlaczylem do innego
    > zasilacza (nie u mnie), to dziaalalo wszystko. Teraz podpialem sam dysk do
    > lapka (przez usb) i takze dziala.
    > Wymienilem u siebie zasilacz na prawie nowy (kilka razy uzywany do
    > ladowania) i to samo jest. Zdarza sie, ze zaraz po starcie wydaje dzwiek
    > jakby nie mogl wystartowac. Jak dla mnie, to problem z zasilaniem, bo nie
    > wiem co innego mogloby byc.

    Tak na szybko - odczytaj czymś SMART tego dysku i nam podeślij, lub
    podlinkuj do zrzutu ekranu aplikacji...
    Ten dysk może być w złym stanie, w ograniczonym zakresie Windows sam
    dokonuje "łatania" błędów nośnika, ale nie zawsze robi to należycie, nie
    zawsze też jest w stanie.
    Podpowiemy, czy ten dysk nadaje się jeszcze do czegoś, czy raczej na szybko,
    kopia (w takiej sytuacji wyłącznie posektorowa!) na nowy dysk.
    Nie kombinuj na razie z jego naprawą (CHKDSK), oraz, jeśli możesz, ogranicz
    korzystanie z niego.

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

  • 14. Data: 2016-07-09 16:35:03
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

> [...]
    >
    > A moglbys podac jakies linki, schematy i pprzykladowe
    > zasilacze/przetwornice i akumulator, to sie zastanowie. Moze sie skusze na

    gotowiec
    http://www.cyberbajt.pl/produkt/6059/kompaktowy-zasi
    lacz-ups-512v-gembird-10w.html
    klockow do skladania szukaj pod haslem zasilacz buforowy i do tego
    przetwornica

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 15. Data: 2016-07-09 16:43:36
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 09.07.2016 o 15:59, Pawel pisze:
    > A jak to sprpawdzic/wyliczyc? Ten serwerek przy maksymalnym obciazeniu
    > jakie udalo mi sie wtedy osiagnac, to ciagnal ok 1A (przy 5V), a bez
    > obciazenia, to ok 600-700 mA w porywach do 800mA.
    >
    > Co do pozostalych urzadzen, to jeszcze ich nie mam, wiec nie wiem ile to
    > beedzie ciagnelo.
    >
    > A co do tej mocy pozornej, to chodzi o ta moc jaka moze UPS pociagnac
    > przy chwilowych skokach poboru mocy? a moc rzeczywista, to moc jaka moze
    > uciagnac przy dlugotrwalym obciazeniu?

    Trochę inaczej. Moc pozorna to w uproszczeniu moc, która przepływa w
    obwodzie elektrycznym na skutek chwilowego magazynowania energii w
    cewkach (transformatorach) i kondensatorach zasilaczy i powoduje
    dodatkowe straty energii. Jest podawana w VA (woltamperach).
    Moc rzeczywista to taka za którą płacisz elektrowni i która jest
    pobierana przez urządzenia do wykonania swych zadań.
    Jest liczona w W (watach).

> [...]
    > kluczowych ktorych mialbym szukac.
    > Jedyne co mi przychodzi do glowy, to praca calej elektroniki UPSa, ktora

    Dobry wniosek, choć sprawa jest bardziej skomplikowana.
    Straty zależą także od jego konstrukcji - zasady działania.
    Zazwyczaj małe UPSy włączają się do pracy tylko przy zaniku prądu w
    sieci w pozostałym okresie podładowują tylko akumulatory.
    Więc dodatkowe zużycie prądu będzie zależało od wielkości, stanu
    naładowania i jakości akumulatorów.
    Dla UPSów tej wielkości szacował bym średnie straty na powiedzmy 20W.
    Co przy urządzeniach o podobnej mocy podwaja zużycie prądu.
    Maksymalna moc pobierana przez urządzenie podawana jest w jego specyfikacji.

  • 16. Data: 2016-07-09 21:57:17
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 09.07.2016 o 16:24, HF5BS pisze:

> [...]
    > szybko, kopia (w takiej sytuacji wyłącznie posektorowa!) na nowy dysk.
    > Nie kombinuj na razie z jego naprawą (CHKDSK), oraz, jeśli możesz,

    Ale ten dysk na oczy Windowsa nie widzial. Od samego poczatku linux na
    nim siedzi.
    Co do SMARTa, to na razie wlaczylem badblocks na lapku(linux), zeby
    sprawdzil bad sektory i teraz robi juz druga rundke po dysku (rozne
    wzporce testuje. wczesniej bylo "0xaa", a teraz "0x55") i nic nie znalazl.

    SMARTa na razie enie moge sprawdzic, bo dysk mam podpiety przez jakis
    dziwny adapter ktory calkowicie ukrywa informacje o dysku. Jak probuje
    wyswietlic info o dysku, to takie cos wyskakuje

    ======
    smartctl -a /dev/sdb

    smartctl 6.5 2016-01-24 r4214 [x86_64-linux-4.4.0-28-generic] (local build)
    Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

    /dev/sdb: Unknown USB bridge [0x0bc2:0x5030 (0x100)]
    Please specify device type with the -d option.

    Use smartctl -h to get a usage summary
    ======

    PProbowalem ustawiac ten typ, ale cos mi nie wychodzilo. Moze doradzisz,
    co wpisac (dysk to WD z serii Red - 1 TB).

    Jakbym chcial sprawdzic, to bym musial znowu podpiac pod to bananaPi
    przez SATA i wtedy moglbym cos wyeswietlic, ale jedyne co bylo nie tak,
    to paprametr "S.M.A.R.T. Attribute: Current Pending Sector Count".

    Co do kopii, to juz sobie siedzi na drugim dysku obraz zrobiony przy
    uzyciu programu DD.

    Co do stanu dysku, to powiedz co moze byc innego, jesli niee problemy z
    zasilaniem, skoro od ponad doby dysk podpiety do lapka nawet raz nie
    emial dziwnych odglosow, a przy bananapPi gora kilka minut od startu i
    zaczal swirowac.

  • 17. Data: 2016-07-09 22:21:09
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 09.07.2016 o 16:35, tck pisze:

    > Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości

    > gotowiec
    > http://www.cyberbajt.pl/produkt/6059/kompaktowy-zasi
    lacz-ups-512v-gembird-10w.html
    Powiem ci, ze fajne to jest, tylko jest kilka ale ktore najpieerw musze
    wyjasnic.

    Do tego trzeba skolowac zasilacz. Jaki wybrac? Napisane jest cos o
    roznych napieciach wejsciowych. Jak chce zasilac urzadzenie na 5V, to
    zasilacz do tego UPSa tez musi byc na 5V? Mozze daloby sie wykorzystac
    ten zasilacz z wyjsciem na USB ktory mam. Zasilacz ma 5V/2.1A. Trzeba by
    tylko pomyslec o jakiejs przejsciowce z USB na to gniazdo okregle co tam
    jest.

    To samo z gniazdem na wyjsciu. Trzeba poszukac jakiejs przejsciowki z
    tego okragleego gniazda na microUSB.

    Koleejna sprawa ktora mnie nurtuje, bo nie rozumiem. Napisane jest, ze
    napiecie wyjsciowe jest dobieerane automatycznie. Jedyne co mi
    przychodzi do glowy, to wybiera to samo napiecie ejakie jeest na
    wejsciu, bo niby skad mialby wiedziec jakiego poptrzebuje enapiecia
    urzadzenie ktore by mial zabezpieczac.

    Na koniec, ciekawe, czy ten ups jest jednorazowy, czy daloby sie tam
    wymienic akumulator.

    > klockow do skladania szukaj pod haslem zasilacz buforowy i do tego
    > przetwornica

    Jasne, ze poszukam, choc pewnie sie skusze na tego gotowca. Szkoda, ze
    ten gotowieec nie moze pociagnac troche wiekszego pradu. 2A moze byc
    czasami za male przy troche bardziej wymagajacych urzadzeniach.

  • 18. Data: 2016-07-09 23:05:22
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    > sprawdzil bad sektory i teraz robi juz druga rundke po dysku (rozne
    > wzporce testuje. wczesniej bylo "0xaa", a teraz "0x55") i nic nie znalazl.

    To hmm... bady zostay nadjechane, niewykluczone, że skutecznie. Bądź czujny.

    > SMARTa na razie enie moge sprawdzic, bo dysk mam podpiety przez jakis
    > dziwny adapter ktory calkowicie ukrywa informacje o dysku. Jak probuje

    Tu bądź czujny, bo może on również ukrywać zwracany błąd! Po prostu - odczyt
    może zostać uznany za udany, mimo, że był błłędny, a zawartość może być
    wzięta gdzieś z bufora, albo nawet z kosmosu. Mam coś takiego.
    Możesz spróbować wypalić płytkę Hiren's Boot CD, zawiera ona uproszczoną
    wersję Windows XP, w sieci krążą pakiety Hiren's Boot DVD Restored Edition,
    gdzie przywrócona została część usuniętych programów. Czasem udaje się
    ominąć "herezje" adaptera.

> [...]
    >
    > PProbowalem ustawiac ten typ, ale cos mi nie wychodzilo. Moze doradzisz,
    > co wpisac (dysk to WD z serii Red - 1 TB).

    Hmmm... pod Linuxem nie testowałem szerzej, pod szklarnią bym coś więcej
    powiedział.

    > Jakbym chcial sprawdzic, to bym musial znowu podpiac pod to bananaPi przez
    > SATA i wtedy moglbym cos wyeswietlic, ale jedyne co bylo nie tak, to
    > paprametr "S.M.A.R.T. Attribute: Current Pending Sector Count".

    Wiele wskazuje na to, że jednak warto znaleźć jakiś komputer, pod którego go
    bezpośrednio podepniesz. Nie trzeba, aby znajdował się tam sterownik systemu
    plików, dysk ma byc czytany bezpośrednio.
    Atrybut Current Pending Sectors Count, jeśli jest niezerowy, nakazuje
    najdalej idącą ostrożność i nieufność.
    Koniecznie sprawdź po zabawie w nadpisywanie, czy się wyzerował, nie musi,
    czasem trzeba to zrobić konkretnie uderzając w konkretne sektory, wiele
    dysków, przy próbie wymuszenia zapisu do uszkodzonego sektora, może sie
    zawiesić. Mam taki dysk, z połową sektorów spier..., a SMART pokazuje, że
    jest OK, jeśli program da radę to odczytać (dysk jest z czasów
    przed-SMART-owych)

    > Co do kopii, to juz sobie siedzi na drugim dysku obraz zrobiony przy
    > uzyciu programu DD.

    Ze wszechmiar słusznie.

    > Co do stanu dysku, to powiedz co moze byc innego, jesli niee problemy z
    > zasilaniem, skoro od ponad doby dysk podpiety do lapka nawet raz nie

    Problemy z zasilaniem mogły się przyczynić do tego, że zapis nie został
    dokończony, bądź nie została zapisana suma kontrolna, a każdy sektor ją
    ma... i wtedy próby zwykłych operacji na sektorze mogą poskutkować
    kłopotami, ze wywali błąd, będzie chrobotać. Może dysk został trącony w
    niewłaściwym momencie, albo mogła zostać dotknięta elektronika dysku tam,
    gdzie jest wzmacniacz sterujący siłownikiem (a to odbywa się bezkrokowo,
    analogowo), w rezultacie głowica ląduje z zapisem nie tam, gdzie trzeba i
    powstaje błąd conajmniej logiczny. Miejmy nadzieję, że nie zamaże zapisu
    serwo, jeli jest on wpleciony między zwykłe sektory, bo to by była tragedia
    dla tych sektorów. Jeśli w rezultacie powstanie błąd, należy go szybko
    skorygować, bo może się utrwalić...

    > emial dziwnych odglosow, a przy bananapPi gora kilka minut od startu i
    > zaczal swirowac.

    Pomierz napięcia na zaciskach, zorientuj się, czy na złączach nie zrobił się
    zły styk, napięcie nie powinno się różnić więcej, niż o 5% od właściwego na
    czerwonym kabelku +5, a na żółtym +12V. Ważniejsze jest jednak, aby było
    stabilne, i jeśli różnić się będzie np. o 7%, ale będzie stabilne, bez wahań
    i zakłóceń, to nie powinno się nic złego dziać. Miałem kiedyś dysk, który
    jeszcze przy 4.5V na czerwonym kabelku pracował.
    Jeśli udało by ci się rozebrać wtyczki, to sprawdź, czy np. fabryka nie
    odizolowała za dużo kabla i żyłki się zwierają, miałem taki przypadek z
    kabelkiem sygnałowym SATA.
    Zrób też próbę, czy to przy biegu jałowym, czy zrób "motylka" (o tym za
    momencik), poruszaj kabelkami (także sygnałowym) i nasłuchuj, czy nie ma
    klepania głowicami, i/LUB objawów restartu silnika, czasem usłyszy się cichy
    gwizd startującego napędu - niektóre dyski, jak coś im się dostanie na
    zasilanie, potrafią na moment wyłaczyć napęd, aby się uruchomić ponownie.
    Teraz programem do testowania zadaj "butterfly read", nasłuchuj, czy przy
    poruszaniu kabelkami burczenie motylka nie zostaje zakłócone.
    Może się zdarzyć, ze ten sam kabelek w jednej płycie sprawuje się bardzo
    dobrze, a w drugiej robi totalną kaszanę, np. z powodu złego styku.

    Przedstawięci jak ma się mój dysk i co o nim sądzę. (bardzo pobieżnie, bo mi
    się oczy kleją)
    http://images76.fotosik.pl/739/c26dbee553699fb5med.p
    ng
    (ok. 70kB)
    003 - absurdalnie wysoki, więc wygląda, ze rzeczywiście, jest 1,
    nienajgorzej.
    004 i 012 - warto porównać, czy wartości są zbliżone, mogą się chyba różnić,
    gdy zastosowano oszczędzanie energii.
    191 dysk musiał dostać w puzon kiedyś, ale to przeżył.
    192 zostało stwierdzone zagrożenie i wycofał głowice. Taki los laptopów.
    196 skąd on to wziął...? Bo reszta na zero. Może tak ma?
    197 skoro to masz niezerowe, to co jest u ciebie pod 198, 005, 196, 007?

    Spadam, pardon, nagle się poczułem bardzo sennie. Jak ktoś coś zobaczy,
    niech mówi. Do ciebie prośba, jeśli udało by si się wypalić płytkę HBCD,
    wpuść dysk w dowolnego peceta, może być laptop, bez pośrednictwa adaptera
    najlepiej, odpal mini-XP, uruchom HDD-Scan (jest w diagnostyce), zrzuć
    ekran, plik zapisz gdzieś w necie i podlinkuj, spróbuje coś wypatrzeć, lista
    parametrów może być inna, to normalne. Teraz spadam, co mnie zaraz zupełnie
    zetnie... Wybaczcie, nie planowałem senności...
    (Oczywiście, zrzut może być dowolnego programu, potrzebuję numeru parametru
    i wartości RAW)

  • 19. Data: 2016-07-09 23:35:00
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > gotowieec nie moze pociagnac troche wiekszego pradu. 2A moze byc czasami
    > za male przy troche bardziej wymagajacych urzadzeniach.

    Wybierz sobie zasilacz na prąd jaki potrzebujesz:

    http://www.epulsar.pl/eSklep/produkty/zasilacze-bufo
    rowe,2,4858
    http://www.epulsar.pl/eSklep/produkty/moduly-zasilac
    zy-buforowych,2,4948

    Dobierz przetwornicę obniżająca napięcie do 5V:
    http://www.epulsar.pl/eSklep/produkty/przetwornice-i
    -reduktory-napiec,2,4959

    Do kompletu dokup akumulator 7 Ah albo 17 Ah, zależy jaki zmieści się do
    obudowy.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 20. Data: 2016-07-10 00:32:12
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 9 Jul 2016 21:57:17 +0200
    doszła do mnie wiadomość <57815759$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
    od Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> :

    >Jakbym chcial sprawdzic, to bym musial znowu podpiac pod to bananaPi
    >przez SATA i wtedy moglbym cos wyeswietlic, ale jedyne co bylo nie tak,
    >to paprametr "S.M.A.R.T. Attribute: Current Pending Sector Count".

    Masz kłopot. Jeśli ten parametr jest większy niż zero to oznacza, że
    na dysku są mocno uszkodzone sektory, z których odczytem nie dały
    sobie rady wewnętrzne procedury korekcji błędów.
    Taki dysk można naprawić za pomocą MHDD czy Victorii lub Spinrite(inne
    programy gorąco odradzam).
    Z mojego doświadczenia wynika, że to po pewnym czasie od naprawy(2-3
    miesiące)powróci, reklamój ten dysk jeśli jeszcze można albo go
    zastosuj jako przycisk do papieru.