  • Data: 2020-10-16 21:10:01
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 16 Oct 2020 19:03:15 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Istniały loadery które po 2-3 blokach przechodziły w tryb ciągły. Nie
    > były zbyt popularne ponieważ uniemożliwiały ładowanie sekcji, całośc
    > musiała być w jednym kawałku. Ale dało sie to zrobić, na pewno robił tak
    > jeden freezer, po prostu zrzucał cała pamięc z prosty loaderem na
    > początku. Freezera nie miałem, ale miałem plik wygenerowany przez niego.

    Używałem wtedy programu "KSO" (Kasetowy System Operacyjny), opublikowanego
    w Bajtku. Zwiększał on wielkość bloku do jednego kilobajta; wtedy już
    przerwy (nawet te "długie") nie spowolniały tak bardzo zapisu i
    odczytu.

    > Normalnie, te "dziury" były niezbędne bo Atari miało możliwosc
    > uruchamiania ładowanego kodu podczas odczytu, co np. wykorzystywano do
    > wyświetlania czegoś albo rekonfiguracji pamięci. I sporo programów
    > kasetowych korzystało z tego bajeru.

    Gdzieś wtedy czytałem, że podział na bloki był rezultatem użycia kodu
    przewidzianego do operacji dyskowych (domyślną pamięcią zewnętrzną
    miała być dyskietka a obsługę magnetofonu dodano na chybcika dla
    obniżenia ceny zestawu). Takie wytłumaczenie mnie przekonuje, bo
    Atari miało jednolitą obsługę "strumieni" danych dla wszystkich
    urządzeń zewnętrznych.

    --
    Artur Stachura