  • Data: 2020-10-17 21:48:58
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 17/10/2020 20:31, r...@k...pl wrote:
    > Ale to pamiętam, że było możliwe -- wystarczyło pisać do pamięci ekranu.

    Można pisać gdzie się chce podczas czytania, w tym i w domyslny RAM
    trybu gr0.

    > Albo chyba profesjonalnie było umieścić gdzieś w pamięci nowy ekran, a potem
    > tylko (z poziomu ładowania) umieścić wskazanie do nowego ekranu.

    Nie, to często jedyne wyjście aby mieć więcej pamieci. Ekran Atari mógł
    zając kilkadziesiąt bajtów z prostym napisem i to była *oszczędnośc* w
    stosunku do podstawowego trybu graficznego.

    > I ponieważ nie zawsze system od razu przełączał się na nowy ekran, to czasem
    > ten nowy ekran pokazywał się z opóźnieniem -- za każdym ładowaniem w innym
    > momencie :)

    Zasze przełączanie było natychmitowe, kod się wywoływał, tworzył display
    list, i ramkę pźniej było go widać na ekranie. Nie spotkałem gry na
    Atari która robiła by machloje z ekranem w sposób randomiczny.

    > Coś mi tam właśnie zaświtało, że były dwie komórki, które wskazywały gdzie w
    > pamięci jest ten nowy ekran.

    Nie, to jest nieskończenie bardziej skomplikowane. Na Atari nie ma
    czegoś takiego jak "ekran". Jest display list Antica który okresla jak
    dma ma pobierać i jak interpretować zawartośc RAM. To jest zdecydowanie
    wiecej pamieci niż 2 bajty, powiedzmy że minimum kilkadziesiąt aby
    wyświetlić jeden duży napis.

    > Ale, żeby go pokazać, nie musiano nic uruchamiać.

    Aby pokazać coś innego niż ekran domyślny podczas ładowania wymagane
    było uruchomienie kodu.

    Można oczywiście załadować jakiś napis wprost w domyślną lokalizację
    pamieci gr0, ale to jest jechanie po bandzie i nie kojarze ani jednej
    gry/programu robiącego coś tak niebezpiecznego.