  • Data: 2020-10-20 21:29:45
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 20/10/2020 20:15, J.F. wrote:

    >U nas nie było, choć kilka MACów w680x0 w latach 90, u mnie w szkole,
    >się trafiło.

    Mac to juz wyzsza klasa.

    >Przypuszczam że CP/Mowe maszyny miały lepszy wyświetlacz do tekstu,

    powinny miec.

    >innych poważnych różnic nie było raczej.

    >Jak ktoś chciał programować to 80 czy 40 kolumn, żadna różnica, a
    >cena

    W assemblerze moze nie, inaczej sie przydawalo.

    >maszyny z CP/M była kilkukrotnie wyższa.

    Ale to nie tylko system, ale napedy dyskowe cene tworzyly ... no i ten
    powiew "profesjonalizmu".

    >Było więcej stacji dysków. Zdecydowanie. Prawda jest taka że jak
    >pewien kuzyn z enerderefenu przyjechał do mojego kolegi to w panice
    >szukali stacji do C64, bo dyskietki przywiózł. Tam było to tak
    >oczywiste że nikt nawet nie pomyślał aby zapytać.

    Ale rok ktory ?
    Moze u nas to juz byl czas, ze oczywiste bylo, ze C64 jest do zabawy i
    nie warto inwestowac w naped :-)

    > I to mimo to że stacji dysków do C64 było zdecydowanie wiecej niż do
    > Atari, w PL.

    Te atarynkowe stacje to slabe nawiasem mowiac. DOS tez dosc dziwny ...

    >Zalezy co to praca, do pisania kodu 40 kolumn tylko troche
    >przeszkadza, ale nie utrudnia do stanu niemożności.

    Jak ci zaczyna linie lamac, jak to w C czy Pascalu, to utrudnia bardzo
    :-)

    >Zawsze jest źle.

    Jak czas byl znosny, to moze nie problem ..

    >Owszem, miało skrajnie popieprzone DMA, niewykluczone że
    >najtrudniejsze ze wszystkich 8-bit. Ale chcieli te ułamik MHz
    >wycisnąc z biednego 6502.

    To wyswietlanie to raczej poklosie wyciskania ostatnich bajtow z RAM
    ... we wczesniejszych maszynach.
    Ale to nie tylko DMA
    -tryby graficzne - duzo ... i wszystkie malo udane,
    -system operacyjny w ROM - bardzo ambitny ... i bezuzyteczny.
    -port uart ... fajny, ale uzycie utrudnione przez uzywania takze do
    dysku i magnetofonu ..

    >Rzecz w tym że nie pojawiło się nic alternatywnego na rynku co
    >wymiotło by magnetofony. Owszem, coś tam próbowaliśmy działać w
    >stacjach dysków do Atari, ale to była produkcja liczona w sztukach i
    >wyglądała zazwyczaj jak zrobiona na kolanie.

    I to nazywasz walka do konca ?
    Byly przeciez firmowe stacje, potem tez LDW2000 ...

    >Rozwiązywaliśmy dzielnie problemy nie występujace w innych ustrojach.

    Sinclair zrobil to jednak tanio, dobrze i prosto :-)

    >No i było, w końcu NES ma status konsoli kultowej, skrzynki z
    >klawiaturą kojarzyły się z "pracą" a nie graniem.

    Ale na kopiowanu gier programisci nie zarobia :-)

    J.