  • Data: 2020-10-20 20:33:28
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 20/10/2020 20:15, J.F. wrote:
    > w USA chyba jeszcze Apple.

    U nas nie było, choć kilka MACów w680x0 w latach 90, u mnie w szkole,
    się trafiło.

    > A jednak na tym CP/M programisci dzialali, choc krotko.

    Przypuszczam że CP/Mowe maszyny miały lepszy wyświetlacz do tekstu,
    innych poważnych różnic nie było raczej.

    Był XEP80:

    https://atariage.com/forums/topic/171976-xep80-looks
    -like-this-on-real-hardware/

    Koncepcja bez sensu, wiec "nikt" go nie używał.

    Jak ktoś chciał programować to 80 czy 40 kolumn, żadna różnica, a cena
    maszyny z CP/M była kilkukrotnie wyższa.

    > Na swiecie jakos podobnie bylo.

    Było więcej stacji dysków. Zdecydowanie. Prawda jest taka że jak pewien
    kuzyn z enerderefenu przyjechał do mojego kolegi to w panice szukali
    stacji do C64, bo dyskietki przywiózł. Tam było to tak oczywiste że nikt
    nawet nie pomyślał aby zapytać. I to mimo to że stacji dysków do C64
    było zdecydowanie wiecej niż do Atari, w PL.

    > Co znakomicie pokazuje, ze nie nadawal sie "do pracy" :-)

    Zalezy co to praca, do pisania kodu 40 kolumn tylko troche przeszkadza,
    ale nie utrudnia do stanu niemożności.

    > Owszem, aczkolwiek ... moze w czasach 16KB RAM to nie bylo takie zle ...

    Zawsze jest źle.

    > Przekombinowane to jakby cale Atari bylo ...

    Owszem, miało skrajnie popieprzone DMA, niewykluczone że najtrudniejsze
    ze wszystkich 8-bit. Ale chcieli te ułamik MHz wycisnąc z biednego 6502.

    > Hm, ja tam nie wiem, ale przeciez to nie my walczylismy, tylko
    > Amerykanie i Pewex nam zdesantowali.

    Rzecz w tym że nie pojawiło się nic alternatywnego na rynku co wymiotło
    by magnetofony. Owszem, coś tam próbowaliśmy działać w stacjach dysków
    do Atari, ale to była produkcja liczona w sztukach i wyglądała zazwyczaj
    jak zrobiona na kolanie.

    Kiedyś wyczytałem że i tak te stacje trzeba było za dewizy sprowadzać, a
    lokalny rynek przyjaźni sprowadzał się do bubli, w dodatku niemożliwych
    do kupienia.

    > Mysmy co najwyzej wywalczyli Turbo, Amerykanom to jakos nie wpadlo do
    > glowy.

    Rozwiązywaliśmy dzielnie problemy nie występujace w innych ustrojach.

    > Moze tez model uzywania mial byc inny ... gry na kartridzu to jest to :-)

    No i było, w końcu NES ma status konsoli kultowej, skrzynki z klawiaturą
    kojarzyły się z "pracą" a nie graniem.