  • Data: 2020-10-23 13:53:36
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    On 23/10/2020 11:53, Artur Stachura wrote:

    > W C64 na jednym schemacie nie ma w tym miejscu żadnych filtrów, ale
    > na innym - są. Czyli zapewne tak, jak napisałeś, poprawili.

    Tak, filtry były dodane w późniejszych wariantach płyty.

    > Jeszcze jedna różność, może znacząca: w C64 złącze dżojstika jest
    > podłączone równolegle do styków klawiatury (BTW jakoś nie wyobrażam
    > sobie używania go jako wyjścia...).

    Bardzo trafna uwaga. Można oczywiście używać ich jako wyjścia co bez
    problemu robiłem choćby z XEP-80... dopóki w trakcie transmisji ktoś nie
    zacznie wciskać klawiszy na klawiaturze ;-) Ta cecha naturalnie znacząco
    ograniczała zastosowania. W pełni niezależny był USER PORT z tyłu
    komputera. Oczywiście też, jak w każdym normalnym sprzęcie
    ,,dwukierunkowy". U mnie chodziły na nim m. in. drukarki Centronics, w
    tym laserowe, kiedy standardem pecetycznym był "Star NL-10" i trochę
    innych rzeczy.

    > W Atari są to oddzielne obwody
    > (klawiaturą "zarządza" układ POKEY).

    Atari ma generalnie o wiele bardziej elegancką architekturę, ze
    zdefiniowanymi obszarami odpowiedzialności poszczególnych segmentów,
    lokalnymi szynami, itd. W praktyce ograniczała ona dość znacząco
    możliwości róoenież software'owego hackowania. Coś za coś.