    Subject: Re: bierna pojemnosciowa
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>
    Date: Thu, 6 Aug 2020 13:27:37 +0200

    > [...]
    >
    > Bardzo mocno pomyliłeś. Wpychanie mocy czynnej do sieci nie generuje
    > mocy biernej, dopóki falownik robi to poprawnie. To kwestia poprawnych
    > przesunięć fazowych i pilnowania tego przez falownik. Proste
    > falowniki, bez dobrych (== ciężkich i kosztownych) filtrów wyjściowych
    > mogą generować sporą moc pozorną.
    Czyli producenci falowników to lenie albo/i głupki, nie potrafią zrobić
    dobrego falownika? Nie ma na to normy, dopuszczenia czy innego certyfikatu?
    Czy może licznik energii liczy prąd oddawany do sieci jako produkcję i
    jednocześnie jako moc pozorną, a potem elektrownia dolicza opłaty za
    prąd który musi być "wepchnięty" do sieci, bo to jest warunek produkcji
    energii przez prosumenta?

    Według instrukcji Froniusa można zmieniać wsp. mocy cos fi od 0,7 do 1,
    w innych od 0,85 w stronę indukcyjną lub pojemnościową. Zniekształcenia
    to mniej niż 2-3%, więc chyba dramatu nie ma.
    Domyślnie cos fi to 1, ale podobno jak jest ustawione np. 0,7
    pojemnościowy to więcej mocy można wygenerować do sieci, i pewnie to nie
    jest dobre dla sieci.
    Ale zakładając że mamy ustawione cos fi na 1, elektrownia liczy
    przepływy prądu po całym dniu i okazuje się że mamy ujemny bilans i
    przekraczamy limit (więcej wypływa niż wpływa). No to jak to skompensować?
    Co zrobić jeżeli dostawca złośliwie nie odliczy prądu wynikającego z
    produkcji i zaliczy to jako moc bierną? Bo z tego co czytałem to nikt
    nie mówi że odliczają, po prostu montują nowy licznik, jest wskazanie to
    jest opłata.
    Zresztą na filmie jest wyraźnie powiedziane że opłaty za moc bierną
    wzrosły po montażu instalacji, więc zakładając że nic innego nie
    zmieniali to przyczyną jest produkcja prądu a nie wzrost/zmiana
    charakteru zużycia.

    Takie pytanie teoretyczne: Mamy falownik który daje idealny sinus,
    idealnie zgrany fazowo. Czy przy produkcji energii będzie naliczana moc
    bierna czy nie? W końcu przepływ prądu jest inny niż przy obciążeniu
    rezystancyjnym.
    Jeżeli jest wzrost mocy biernej to czy licznik to zmniejszy o produkcję
    czy pokazuje stan faktyczny bez żadnej zmiany?

    Piotrek