    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 6 Aug 2020 05:16:50 -0700 (PDT)
    Subject: Re: bierna pojemnosciowa
    From: "m...@g...ze.ta.pl" <m...@g...com>

    W dniu czwartek, 6 sierpnia 2020 13:27:40 UTC+2 użytkownik Piotr Dmochowski napisał:
    > Czyli producenci falowników to lenie albo/i głupki, nie potrafią zrobić
    > dobrego falownika? Nie ma na to normy, dopuszczenia czy innego certyfikatu?
    > Czy może licznik energii liczy prąd oddawany do sieci jako produkcję i
    > jednocześnie jako moc pozorną, a potem elektrownia dolicza opłaty za
    > prąd który musi być "wepchnięty" do sieci, bo to jest warunek produkcji
    > energii przez prosumenta?
    >
    > Według instrukcji Froniusa można zmieniać wsp. mocy cos fi od 0,7 do 1,
    > w innych od 0,85 w stronę indukcyjną lub pojemnościową. Zniekształcenia
> [...]

    Po pierwsze materiał z filmu dotyczy taryfy "firmowej", które bardzo często mają w
    umowach opłaty za moc bierną.
    Po drugie - założenie fotowoltaiki wiąże się z założeniem nowego licznika, który musi
    mierzyć energię dwukierunkowo - pobór i produkcję.
    Moim zdaniem krzyk się wziął z tego, że po zmianie licznika klient został obciążony
    opłatami za coś, co miał w umowie, ale wczesniej nie był obciążany, bo starego typu
    licznik tego nie wykazywał, albo wykazywał sumę (w której ind/poj się wzajemnie
    zerowały), a nowe liczniki pokazują osobno jedno i drugie. No i OSD z tego skwapliwie
    skorzystał by wyciągnąć kasę.
    Po trzecie - przeczytaj sobie wymogi, jakie musi spełniać wytwórca podpięty do sieci
    dystrybucyjnej - zwie to się IRiESD. Co do mikroinstalacji w Tauronie jest to punkt
    9. Jasno z niego wynika, że każdy falownik PV musi mieć możliwość regulacji
    produkowanej mocy biernej, i ma, co znajdziesz choćby w instrukcji Froniusa na którą
    się powołujesz. Instalując falownik PV ustawiasz w nim kraj - jest to po prostu
    wczytanie nastaw zgodnych z IRiESD danego państwa - i tam jest zdefiniowane, jak ma
    się zachowywać m.in. z generacją mocy biernej. A ma na przykład generować moc bierną
    gdy napięcie w sieci jest zbyt niskie lub zbyt wysokie (Q=f(U)). Powiem więcej - w
    przypadku naszych zaniedbanych sieci, zwłaszcza na wsiach, okoliczne instalacje PV
    często znacznie podnoszą napięcie i falowniki zgodnie z wymogami zaczynają generować
    duze ilości mocy biernej, aby ograniczyć dalsze podnoszenie napięcia w sieci. Kosztem
    oczywiście czynnej. Więc słyszałem już o przypadkach ustawiania w falownikach
    standardów z innych krajów, aby tej mocy biernej nie generować.

    --
    Pozdr.
    Michał