  • 1. Data: 2010-11-12 21:15:52
    Temat: fox hole
    Od: Marcin Gąska <w...@w...pl>

    Witam,

    Szukajac roznych rzeczy znalazlem opis radia fox hole. Niestety nie działa.

    Mam zatem kilka pytan:
    1. mam sluchawki , ktore maja 3 kabelki czerwony zolty i bialy, ktore
    powinienem podlaczyc? to samo dotyczy wtyczki. W jacku mam 3 czesci. liczac
    od ostatniej ktore powinienem podlaczyc?
    2. element 'elektroniczny' to wg tego wideo moze byc dowolna blaszka, ja
    wzialem po prostu zyletke starą i podgrzałem ją nad palnikiem. Czy to moze
    być? Ktos tu pisał o półprzewodniku o co chodziło?
    3. moje uziemienie jest standardowe, po prostu grzejnik (czesci mosiezne)
    nie bede zrywal farby ;) Moze jest jakies inne sposoby? moze wetknac do
    doniczki, albo polaczyc z bolcem w gniazdku? tu jest u mnie akurat problem
    bo mam zerowanie. Antene mam pionowo i dluga, spokojnie 20 m
    4. Ilosc petli na cewce jest istotna? Moze mam wiecej niz 120. Moze jakis
    wzor jak bym mial np. inną srednicę. Kiedys widzialem projekt w ktorym nie
    bylo cewki na papierze, ale taka plaska gwiazdka i nawiniete na tym
    5. Czy grubosc miedzianego drutu jest istotna? u mnie jest bardzo cienki,
    jak wlos.

    http://www.youtube.com/watch?v=skKmwT0EccE

    Jesli by ktoś bawił się i mogł cos podpowiedzieć.

  • 2. Data: 2010-11-12 22:54:15
    Temat: Re: fox hole
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 12.11.2010 22:15, Marcin =?ISO 8859-2?Q?G=B1ska?= pisze:
> [...]
    > powinienem podlaczyc? to samo dotyczy wtyczki. W jacku mam 3 czesci. liczac
    > od ostatniej ktore powinienem podlaczyc?
    Ale to są słuchawki WYSOKOomowe? Typowe słuchawki mają 16/32 ohm, a
    radio detektorowe potrzebuje oidp ~8-12k.

    > 2. element 'elektroniczny' to wg tego wideo moze byc dowolna blaszka, ja
    > wzialem po prostu zyletke starą i podgrzałem ją nad palnikiem. Czy to moze
    > być? Ktos tu pisał o półprzewodniku o co chodziło?
    Z utlenionej na powierzchni żyletki (ma być niebieska, nie zadymiona ;)
    ) i szpilki robisz diodę. W starych radiach "produkcyjnych" używano
    kryształu PbS. A potem "diody ostrzowe". "Zwykła" dioda oidp też powinna
    dać radę.

> [...]
    > doniczki, albo polaczyc z bolcem w gniazdku? tu jest u mnie akurat problem
    > bo mam zerowanie. Antene mam pionowo i dluga, spokojnie 20 m
    Powinno dać radę.

    > 4. Ilosc petli na cewce jest istotna? Moze mam wiecej niz 120. Moze jakis
    > wzor jak bym mial np. inną srednicę. Kiedys widzialem projekt w ktorym nie
    > bylo cewki na papierze, ale taka plaska gwiazdka i nawiniete na tym
    Tu nie wiem - radiowiec ze mnie żaden.

    > 5. Czy grubosc miedzianego drutu jest istotna? u mnie jest bardzo cienki,
    > jak wlos.
    Oidp cewką stroisz, więc będziesz musiał przy DNE zeskrobać ostrożnie
    izolacje w jednym miejscu cewki tak żeby zwarć nie porobić.

    Michoo

  • 3. Data: 2010-11-13 09:21:02
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Gąska" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > jak wlos.
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=skKmwT0EccE
    >
    > Jesli by ktoś bawił się i mogł cos podpowiedzieć.

    Ten się bawił i wszystko opisał:
    http://scitoys.com/scitoys/scitoys/radio/homemade_ra
    dio.html
    S*

  • 4. Data: 2010-11-13 12:13:52
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 12 Lis, 22:15, Marcin Gąska <w...@w...pl> wrote:
    > Witam,
    >
    > Szukajac roznych rzeczy znalazlem opis radia fox hole. Niestety nie działa.
    Ten układ jest pozbawiony sensu! Nie ma obwodu rezonansowego, gorszego
    prostownika nie mogli już wymyślić!
    Jeżeli coś będzie słychać to najwyżej przydźwięk sieciowy i to tylko
    wtedy gdy cewka będzie nawinięta cienkim drutem i będzie miała bardzo
    dużo zwojów (najlepiej by było jej wcale nie podłączać), a antena
    będzie rozwieszona w pobliżu drutów energetycznych.

  • 5. Data: 2010-11-13 14:03:22
    Od: Marcin Gąska <w...@w...pl>

    Szczepan Białek wrote:

    > Ten się bawił i wszystko opisał:
    > http://scitoys.com/scitoys/scitoys/radio/homemade_ra
    dio.html

    A po polsku?

  • 6. Data: 2010-11-13 14:05:25
    Od: Marcin Gąska <w...@w...pl>

    kilokitu wrote:

> [...]
    > dużo zwojów (najlepiej by było jej wcale nie podłączać), a antena
    > będzie rozwieszona w pobliżu drutów energetycznych.

    Zdziwisz sie , ale dziala niektorym ludziom ;)

    Nie wiem tylko gdzie znaleźć taka słuchawkę ktora by pasowała. Niestety na
    mojej niewiele napisano. I nadal nikt nie napisal mi jakie styki mam
    podłączyć. Moze ktos sie zlituje i powie takiemu profanowi jak ja?

  • 7. Data: 2010-11-13 14:58:44
    Od: Marcin Gąska <w...@w...pl>

    Michoo wrote:

    > Ale to są słuchawki WYSOKOomowe? Typowe słuchawki mają 16/32 ohm, a
    > radio detektorowe potrzebuje oidp ~8-12k.

    mam słychawke DKK
    48 Dyn
    na dole napisali 83 Jest jakis przelicznik z dyna na omy? dyna to powinno
    byc raczej nacisk a nie impedancja.

  • 8. Data: 2010-11-13 15:23:00
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 13 Lis, 15:05, Marcin Gąska <w...@w...pl> wrote:
    Witam,

    > Zdziwisz sie , ale dziala niektorym ludziom ;)
    Oczywiście że ten układ będzie działał... problemem będzie tylko to
    czy Ty będziesz zadowolony z jego działania.
    Dawno temu... czyli prawie 50 lat minęło kiedy budowałem pierwsze
    detektorowe odbiorniki radiowe. Mieszkałem wtedy na wsi i miałem
    warunki na rozwinięcie anteny o długości ponad 40 metrów. Nawinąłem
    kilkanaście różnych cewek, do rezonansu (w tym odbiorniku NIE MA
    rezonansu) używałem różnych kondensatorów (również własnoręcznie
    robionych) wypróbowałem też różne diody (najlepsza była DOG53) i muszę
    przyznać, że ani razu działanie układu mnie nie satysfakcjonowało. W
    pobliżu mnie nie było ani jednej silniejszej stacji. Najbliższa w
    Czechosłowacji Praha1 (270 kHz) była słaba a Raszyn (227 kHz) wtedy
    też nadawał małą mocą i był oddalony ode mnie ponad 300 km. Aby
    uzyskać dobrą selektywność cewka musiała być nawinięta dość grubym
    drutem (fi=1 mm) a kondensator musiał mieć 400... 500 pF. Inaczej
    słychać było sąsiednią stację. Selektywność układu na falach średnich
    czy krótkich jest żadna... słychać najsilniejsze stacje jednocześnie
    przy czym zmieniają się one jak w kalejdoskopie bo tak zmienna jest
    propagacja. Oczywiście aby cokolwiek usłyszeć potrzebna była grobowa
    cisza w pokoju inaczej szum drzew za oknem albo padający deszcz na
    parapet uniemożliwiał odbiór. Budowanie takiego radia ma sens tylko
    wtedy jak mieszka się co najwyżej kilka kilometrów od nadajnika dużej
    mocy. Dużo lepiej działa odbiornik z dodatnim sprzężeniem zwrotnym :)

  • 9. Data: 2010-11-13 15:32:53
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    > Nie wiem tylko gdzie znaleźć taka słuchawkę ktora by pasowała. Niestety na
    > mojej niewiele napisano. I nadal nikt nie napisal mi jakie styki mam
    > podłączyć. Moze ktos sie zlituje i powie takiemu profanowi jak ja?
    Współczens słuchawki, jak to tu już było wcześniej napisane są
    niskoomowe czyli mają od kilkanaście do kilkudziesięciu omów.
    Wcześniej napisałem, że ten układ i tak nie ma sensu ale jak już
    koniecznie chcesz coś polutować (co bardzo popieram) to połącz je
    szeregowo. Skoro Twoje słuchawki ma ją trzy druty to pewnie jeden z
    tych drutów to wspólna masa a pozostałe to "ciepłe" końce prawej i
    lewej słuchawki. Do układu można podłączyć tylko dwa druty więc
    najlepiej gdy będą to dwa ciepłe końce lewej i prawej słuchawki. Takie
    połączenie co prawda spowoduje, że będą pracowały w przeciwfazie ale
    to chyba nie jest problem. Jeżeli masz omomierz to łatwo znajdziesz
    dwa przewody pomiędzy którymi rezystancja będzie największa. A jeżeli
    nie masz to zrób tak: nałóż sobie obydwie słuchawki na uszy i
    podłączaj i odłączaj bateryjkę 1,5V do dwóch drucików. Jeżeli jednym z
    nich będzie wspólny to trzask usłyszysz tylko w jednej słuchawce, a
    jeżeli obydwa będą "ciepłymi" to wtedy trzaski będą w obydwóch
    słuchawkach. Powodzenia! Napisz jak coś odbierzesz!

  • 10. Data: 2010-11-13 15:43:05
    Od: Marcin Gąska <w...@w...pl>

    kilokitu wrote:

    > Witam,

    > Oczywiście że ten układ będzie działał... problemem będzie tylko to
    > czy Ty będziesz zadowolony z jego działania.

    Rozumiem, ze chcesz bym to postawil w duzym pokoju i sluchal srodkow
    masowego oglupiania?

> [...]
    > wtedy jak mieszka się co najwyżej kilka kilometrów od nadajnika dużej
    > mocy. Dużo lepiej działa odbiornik z dodatnim sprzężeniem zwrotnym :)

    A nie twierdzę , że nie.
    Chodzi mi o to by móc to zrobić, by zobaczyć czy działa. Potem bede mogl
    eksperymentowac z diodą inną niż z blaszki.

    Ale jeśli masz te wiedzę, to mam prośbe napisz strone, daj zdjęcia. Chetnie
    pomoge w zrobieniu strony jesli nie umiesz, ale taka wiedza ludziom sie
    przyda.