  • 31. Data: 2020-08-11 11:22:57
    Temat: Re: Trwałość sprzętu, jak to jest?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Luke napisał:

    > Plusem jest to, że teraz deklarowana trwałość to 3 lata, a kiedyś była
    > tylko rok ;) postęp Panie, postęp!

    Kiedyś wcale nie deklarowano rocznej bezawaryjnej pracy. Liczono jak
    często urządzenie będzie ulegało awarii. Konieczność średnio jednej
    interwencji serwisu w czasie rocznej gwarancji telewizora była normalną
    wartością.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2020-08-11 11:33:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 10 Aug 2020 13:23:16 -0700 (PDT), Kris <k...@g...com>
    wrote:
    > Tv Samsunga za 4 tys wymagał wymiany płyty głównej po r
    > oku.
    > Czaisz o co biega?

    Tak, za tanio kupiłeś ten tv. Ja kupiłem tv za 10k 4 lata temu i
    działa do dziś bez żadnej wymiany...

    --
    Marek

  • 33. Data: 2020-08-11 11:38:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-08-11 o 09:53, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Te konwertery to tez były lepsze i gorsze.
    >
    > (Sam nie wiedziałem jak ogarnąć jamnika z bazaru (na poczatku lat 90)to
    > konwerter budowałem (z tym, że OIRT na CCIR), nie było neta, zasobów jak
    > dziś).

    Dostałem od kolegi schemat (musiało być około 85r). Zapewne z gatunku
    gorsze bo jeden tranzystor załatwiał wszystko (i generowanie i mieszanie).
    Płyteczka była malutka to sobie ich chyba z 10 wytrawiłem z myślą, że
    się przyda. Użyłem góra dwie a i tego nie jestem pewien.
    P.G.

  • 34. Data: 2020-08-11 18:11:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Kondensatory byly dobrane do potrzeb, i raczej nie byly bardzo
    > przewymiarowane.

    Zobacz sobie kondensator 3.3mF/jakieś napięcie ELWA i obecne.
    Nowe są dramatycznie mniejsze.

    > Dawniej, to one byly ledwo cieple.

    Ilość ciepła wydzielonego w kondensatorze wynika z ESR i stratności
    dielektrycznej. Z tego ciepła wynika jakaś temperatura elementu, którą
    on musi uzyskać, by wejść w równowagę termodynamiczną z otoczeniem w
    stanie ustalonym. Jeśli nawet tego ciepła jest tyle samo, a powierzchnię
    chłodzącą kilkukrotnie zmniejszyłeś w wyniku miniaturyzacji, to co się
    stanie z temperaturą kondensatora?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 35. Data: 2020-08-11 19:01:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    J.F. wrote:

    >Zobacz sobie kondensator 3.3mF/jakieś napięcie ELWA i obecne.
    >Nowe są dramatycznie mniejsze.

    Chodzilo mi raczej o to, ze jak z obliczen wychodzilo, ze potrzebny
    jest kondensator 3.3mF, to sie wstawialo taki, moze 4.7mF, moze 6.8
    ... ale nie wiekszy.

    Dzis w przetwornicy na 200kHz to jaki jest potrzebny ?

    Hm, tak sobie licze ... przy pradzie 1A i czasie 5ms - polowa
    polokresu sieci, to jest 5mC.
    1V tetnienia z kondensatorem 5mF.

    Jakie napiecie tetnienia akceptujemy np w 50W wzmacniaczu ? :-)

    Albo w radiomagnetofonie co bierze 1A 12V?

    Dzis ... ile akceptujemy np w 19V zasilaczu do laptopa ?

    A ile w 5V ładowarce do telefonu ?

    Bo mi wychodzi, ze 10mV przy 4A i 100kHz wymaga 2mF ... nie pomylilem
    sie gdzies ?
    Tyle, ze elektrolit tego nie wygladzi.

    > Dawniej, to one byly ledwo cieple.

    >Ilość ciepła wydzielonego w kondensatorze wynika z ESR i stratności
    >dielektrycznej.

    A od czestotliwosci nie ?
    Hm ... jak napiecie stale, to prad nie plynie, wiec jakie straty, ale
    skoro filtrujemy 100Hz, to jednak plynie spory prad.
    Niby taki sam jak przy 100kHz ...

    J.

  • 36. Data: 2020-08-11 19:06:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Zobacz sobie kondensator 3.3mF/jakieś napięcie ELWA i obecne.
    >Nowe są dramatycznie mniejsze.

    No i zapomnialem ... a co wlasciwie zrobiono, ze teraz sa mniejsze ?

    Czyzbys mial racje, ze zgodzono sie na wyzsza temperature ?
    Ale przeciez te elwy nie byly puste w srodku ... ciensza folia, o
    wiekszym oporze ?

    Nawiasem mowiac, to w tamcych czasach kupilem w Bomisie zagraniczne
    chyba wlasnie 3.3mF/16V, i byly relatywnie male - jakies fi 15x30

    J.

  • 37. Data: 2020-08-11 19:45:51
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-08-11 o 11:33, Marek pisze:

    > Tak, za tanio kupiłeś ten tv. Ja kupiłem tv  za 10k 4 lata temu i działa
    > do dziś bez żadnej wymiany...

    To tak już nie działa.
    Mikrofala Bosch za 2500zł padła po 3 latach. Drogi okap Amica OKS 952T
    zaraz po powieszeniu potrzebował brakującej części bo chodził jak
    traktor, a drogi piekarnik Amica Integra EBI8874 "z bajerami" informuje
    o osiągniętej temperaturze tylko i wyłącznie wtedy, gdy ta spadnie z
    większej aktualnie wartości do ustawionej (np. z 220 do 200 stopni da
    znać, a od pokojowej do 200 już nie da znać, że można ciasto wsadzać).
    Stary Whirlpool działa już 21 lat. Tani Samsung za 190zł też od 8 lat.
    Stary piekarnik porządnej firmy Mastercook MF-800X też bez problemów od
    12 lat i daje znać o osiągniętej temperaturze.
    Aktualnie większa cena w większości przypadków to tylko i wyłącznie
    wydymanie klienta na większą kasę i kompletnie nic więcej, czego sam
    doświadczyłem.
    Z mojej strony koniec z przepłacaniem, koniec z popieraniem dobre bo
    polskie, bo moim zdaniem polski składacz to większy syf niż tani chińczyk.

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 38. Data: 2020-08-11 20:03:04
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-08-10 o 22:23, Kris pisze:

    > Nic nie kupuję, do niczego nie dopłacam. Nie czuję misji poprawiania producenta.
    > Magnetofon z linka bez dopłacania do do czegokolwiek działa już grubo ponad 30lat.

    Ile Ty masz lat?
    Czasy, gdy sprzęt kosztował majątek i dostępny był dla wybranych minął.
    Wtedy inne podejście było.
    Z Mercedesem W123 to może i legenda że prawie zbankrutowała firma przez
    jego niezawodność, ale jak to w legendach, pewnie jakieś ziarenko prawdy
    w tym jest.

    > Tv Samsunga za 4 tys wymagał wymiany płyty głównej po roku.
    > Czaisz o co biega?

    Tak. Zaprogramowany czas pracy, ale tu coś nie pykło.
    Pykło za to w drukarkach Epsona z wbudowanym licznikiem czasu pracy, w
    iPodzie z akumulatorem niewymiennym co padał po 2 latach, pykło z
    pończochami DuPont, czy pykło bodajże z Mercedesem (mogę się mylić) i
    pompą wspomagania hamulca która po iluś użyciach zgłasza awarię i
    konieczność wymiany - wystarczy wyzerować licznik i działa dalej w
    najlepsze.
    No i pyka w większości przypadków z wszystkim dookoła.

    --
    Irokez

  • 39. Data: 2020-08-11 22:03:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-08-11 o 19:01, J.F. pisze:
> [...]
    > sieci, to  jest 5mC.
    > 1V tetnienia z kondensatorem 5mF.
    >
    > Jakie napiecie tetnienia akceptujemy np w 50W wzmacniaczu ? :-)
    Nawet kilka volt może być jeżeli PSSR wzmacniacza jest odpowiedni.

> [...]
    >
    > A ile w 5V ładowarce do telefonu ?
    >
    > Bo mi wychodzi, ze 10mV przy 4A i 100kHz wymaga 2mF ... nie pomylilem
    Dlatego powinny być jeszcze ceramiki żeby szpilki likwidować, sam
    elektrolit nie da rady.

    Ale to wynikało z wielkości i tego że na zwykłym prostowniku kondensator
    nie pracuje impulsowo jak na przetwornicy, dlatego w starych sprzętach
    pracują dziesiątkami lat a w nowych tylko kilka.

    > A od czestotliwosci nie ?
    > Hm ... jak napiecie stale, to prad nie plynie, wiec jakie straty, ale
    > skoro filtrujemy 100Hz, to jednak plynie spory prad.

    > Niby taki sam jak przy 100kHz ...
    No nie, popatrz na przebiegi przetwornicy (poza rezonansowymi) jakie
    kondensator dostaje w porównaniu do starych zasilaczy.

    --
    Janusz

  • 40. Data: 2020-08-11 22:23:08
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > często urządzenie będzie ulegało awarii. Konieczność średnio jednej
    > interwencji serwisu w czasie rocznej gwarancji telewizora była normalną

    Jedna sprawa z naprawami gwarancyjnymi była super. ZURT musiał naprawić
    w terminie 2 tygodni, jak nie naprawił zwrot kasy lub wymiana na nowy.
    To samo jak więcej niż 3 lub 5 napraw w czasie gwarancji - wymiana,
    zwrot kasy. 2 razy to samo uszkodzenie, to samo.
    No i zapalenie się urządzenia wymiana nawet po upływie gwarancji.
    Nie ma co już wspominać, ze schemat był dołączony, często chodziłem
    ogladać schematy w sklepie.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl