  • 11. Data: 2009-03-14 20:25:17
    Temat: Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Mirek pisze:

    > Może jakieś stare - na duże kasety - np. taki capstan motor od VHS-a
    > niby słabiutki, ale pracuje na małych obrotach - gdyby mu wymienić
    > magnesy, przewinąć i pogonić do 10 000 obr. pewnie wyjdzie spora moc.

    Wow, niezła kombinacja alpejska. Wymienić magnesy, przewinąć
    uzwojenie... To już nikt nie produkuje takich silników do uniwersalnych
    zastosowań, do kupienia po prostu z katalogu?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 12. Data: 2009-03-14 20:35:28
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Adam Dybkowski wrote:

    > Wow, niezła kombinacja alpejska. Wymienić magnesy, przewinąć
    > uzwojenie... To już nikt nie produkuje takich silników do uniwersalnych
    > zastosowań, do kupienia po prostu z katalogu?

    Robia. Np: Lehner robi silniczek 5kW o wadze 800g.
    Tylko kosztuje wiecej niz stary cdrom ;-)

    --
    Jerry1111

  • 13. Data: 2009-03-14 20:52:57
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jerry1111 pisze:

    > Robia. Np: Lehner robi silniczek 5kW o wadze 800g.
    > Tylko kosztuje wiecej niz stary cdrom ;-)

    Dlaczego tak się cenią? Unikalna produkcja małoseryjna czy dopłata za nazwę?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2009-03-15 09:29:34
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Adam Dybkowski wrote:

    > Dlaczego tak się cenią? Unikalna produkcja małoseryjna czy dopłata za nazwę?

    Cholera wie. Moze dlatego ze moga? U nikogo innego nie widzialem.

    --
    Jerry1111

  • 15. Data: 2009-03-15 19:19:39
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Dumak napisał:
> [...]

    Witam.
    Z silniczka od CD-ROMu można wycisnąć trochę ponad 100W, ale potrzebne
    jest intensywne chłodzenie. Sprawdzone empirycznie, bo latam modelami na
    takich silnikach. Oczywiście trzeba przewinąć uzwojenie, bo te cienkie
    druciki co są w oryginale to nawet 2A prądu nie wytrzymają. Dodatkowo
    magnesy neodymowe zamiast oryginalnego magnesu ferrytowego. Z tej
    wielkości silnika więcej wycisnąć się nie da. Rdzeń stojana się nasyca i
    dalsze zwiększanie prądu podwyższa już tylko temperaturę nie
    przekładając się na wzrost mocy na wale.

    Silniki ze streamerów są sporo większe, ale też wymagają przewijania i
    magnesów neodymowych aby osiągnąć sensowną moc.

    > Problem w tym że silniczki od CD-ROM-u osiągają sensowną moc przy
    > obrotach rzędu 50000obr/min, ja potrzebuje ok. 100W@10000obr/min. Po
    > przeglądnięciu posiadanych rupci wyszło mi iż taki od wiatraczka po
    > przewinięciu był by dobry bo ma odpowiednio dużą średnicę, tylko musi
    > być 3 fazowy, bo przy 2 fazach to ciężko osiągnąć jakąś sensowną moc.

    50000obr/min !!! przecież płyta CD/DVD jest osadzona bezpośrednio na osi
    tego silnika. Przy dużo mniejszych obrotach siła odśrodkowa zrobiłaby z
    niej confetti :-)

    Co mogę poradzić ? Odwiedzić witryny sklepów modelarskich. Silników BLDC
    "skolko godno" zarówno z wirnikiem zewnętrznym jak i wewnętrznym. Od
    maluczkich kilkuwatowych ważących kilka gram do maszynek osiągających
    kilowaty.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 16. Data: 2009-03-15 19:31:39
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    Jerry1111 pisze:
    > Cholera wie. Moze dlatego ze moga? U nikogo innego nie widzialem.

    Silniki tego typu są poszukiwane przez modelarzy i Oni są grupą docelową
    silników o niskiej wadze i wysokich osiągach.
    Producentów jest kilku, zaczynając kilkudziesięciu zł, kończąc na kilku
    stówkach.
    tu jest link do pierwszego z brzegu sklepu, kategoria silniki
    bezszczotkowe: http://riku.pl/#category:157

  • 17. Data: 2009-03-15 21:03:54
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > druciki co są w oryginale to nawet 2A prądu nie wytrzymają. Dodatkowo
    > magnesy neodymowe zamiast oryginalnego magnesu ferrytowego.

    Eee, to co z takiego silniczka zostaje oryginalnego? Kupka plastiku i
    obudowa z blachy?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 18. Data: 2009-03-15 21:57:20
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Adam Dybkowski napisał:

    > Eee, to co z takiego silniczka zostaje oryginalnego? Kupka plastiku i
    > obudowa z blachy?

    Wirnik (bez magnesów), oś, łożyskowanie i chyba najtrudniejsze do
    wykonania w amatorskich warunkach - pakiet blach rdzenia stojana.
    Kiedyś się w to bawiłem głownie w celach "naukowo-badawczych". Przy
    dzisiejszych cenach chińskich silniczków modelarskich jest to całkowicie
    ekonomicznie nieuzasadnione.
    P.S. Uwaga dla Kolegi Dumaka. Modelarskie silniki BLDC nie mają
    halotronowych czujników położenia wału tak jak to ma miejsce w silnikach
    CD, streamerów, wentylatorów itp. Do takiego silnika trzeba zastosować
    odpowiedni "falownik", który potrafi określić położenie wirnika, na
    podstawie napięcia indukowanego w uzwojeniach stojana. Takowe
    "falowniki" są również do nabycia w sklepach modelarskich.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 19. Data: 2009-03-15 22:52:49
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    TomaszB wrote:

> [...]
    > stówkach.
    > tu jest link do pierwszego z brzegu sklepu, kategoria silniki

    Silniczki EMAX to po prostu nie ta liga co Lehner (popatrzylem na
    parametry) - to tlumaczy niskie ceny.

    --
    Jerry1111

  • 20. Data: 2009-03-16 10:04:40
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mar 14, 4:05 pm, Dumak <dumakpl@_usun_gmail.com> wrote:

    > Te co widziałem mają 2 fazy.

    a niektore w ogole jedna. Tzn. sa dwa uzwojenia, ale na jednym rdzeniu
    (zamiast mostka H - dwa tranzystory i uzwojenie z odczepem).
    Technicznie jest to nadal jednofazowy silnik.
    Np. Papst takie robi.
    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl