  • 21. Data: 2021-04-06 14:52:16
    Temat: Re: Wodór to przyszłość? Elektryki to ślepa uliczka? Pudło!
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Gimbaza ma wolne od zdalnego nauczania? ;-)

  • 22. Data: 2021-04-06 14:54:47
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Ale globalnie... Czyli szerzej niż sprężarka i "rozprężarka"?

    "Pakowanie" prądu do baterii jest lepsze, czystsze, tańsze?

  • 23. Data: 2021-04-06 17:06:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "_Master_" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >https://www.youtube.com/watch?v=xb3uryVUxSI
    >Nie jestem jego fanem bo ma wkurzającą manierę ale w tym filmie
    >prosto wytłumaczył czym się różni bateria od zbiornika z wodorem.

    >Wychodzi na to że w przyszłości kiedy prąd będzie ze źródeł
    >odnawialnych idealnym sposobem magazynowania energii z tych źródeł
    >będzie WODÓR

    Lub np wymienne baterie :-)

    >A żeby rozszerzyć zagadnienie...
    >A jak w takim świetle wyglądałoby magazynowanie sprężonego powietrza?
    >Dużo więcej strat niż przy elektrolizie wodoru?

    ogolnie bardzo duzo - gazy sie mocno grzeja przy sprezaniu, potem jest
    potrzebne cieplo przy rozprezaniu, a nie zawsze jest skad brac.

    >a może zrekompensują to koszty instalacji i napędów?

    Ale to w ogole nie te moce i energie.

    J.

  • 24. Data: 2021-04-06 17:18:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >nie jedynym. Od dawna działają elektrownie szczytowo pompowe i ich
    >sprawność jest chyba w okolicach 75%, więc z logicznego punktu
    >widzenia rozwiązanie jest.

    Tylko wymagaja odpowiedniej gory.
    Wskaz te gore.

    >Ale jak zwykle - "ekologia" i zarządzanie paliwami, szczególnie u
    >nas, są dalekie od logiki.

    No bo u nas najwyrazniej te sz-p co sa, to wystarczaja.
    Jak sie przestawimy na slonce i wiatr, to nie wystarcza.

    A przeciez jeszcze mamy problem zimy, gdzie nie wystarczy zapas na
    kilka godzin, tylko na pare miesiecy trzeba ... nie kazdy mieszka w
    Norwegii.

    P.S. https://en.wikipedia.org/wiki/Dinorwig_Power_Station
    Mialo byc takich kilka ... przeszli na elektrownie gazowe, jedna
    wystarczyla.

    J.

  • 25. Data: 2021-04-06 21:29:42
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-04-06 o 14:51, _Master_ pisze:

    > A ja miałem nadzieję że słuchałeś Zachara.

    Jak ktoś nie ma rozumu to nie zauważa o czym jest rozmowa
    tylko sobie "myśli" że o tym o czym sam "myśli".

    > W tym kontekście jest pytanie a nie który napęd "lepszy"

    Na pewno w tym a nie w tamtym? :-)))))))))))))))))))))

    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2021-04-07 08:50:12
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-06-kwietnia-2021 o 21:29, RadoslawF pisze:
    > Jak ktoś nie ma rozumu to nie zauważa o czym jest rozmowa

    Słuszna samokrytyka

  • 27. Data: 2021-04-07 08:59:39
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-06-kwietnia-2021 o 17:06, J.F. pisze:

    > ogolnie bardzo duzo - gazy sie mocno grzeja przy sprezaniu, potem jest
    > potrzebne cieplo przy rozprezaniu, a nie zawsze jest skad brac.

    W mordę ...

    Jest skąd brać bo to WODÓR

    Capaneum ;-) na straty (wodoru) ma być zwiększona ilość fotowoltaniki

    Tak twierdzi Zachar

    To ja się pytam:
    Jeśli lekarstwem na straty ma być więcej prądu to dlaczego nie SPRĘŻONE
    POWIETRZE?
    Też będą STRATY ale fotowoltaniki ma być WHUJ a powietrza pod dostatkiem

    PS. Czy Szanowni Dyskutanci widzieli tą/tę mapkę Sahary?

  • 28. Data: 2021-04-07 09:23:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 7 Apr 2021 08:59:39 +0200, _Master_ napisał(a):

    > Jeśli lekarstwem na straty ma być więcej prądu to dlaczego nie SPRĘŻONE
    > POWIETRZE?

    Dziecko, chwila goglowania i masz, powietrze jakieś 5%, wodór jakieś
    50%. Rozumiesz czynnik 10? Dodatkowo sprawdź sobie gęstość energii
    (wiesz, taką w J/kg). Wciąż geje cię straszą z lodówki? Może zamiast
    wypatrywać gejów za każdym rogiem opanowałbyś sztukę samokształcenia?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 29. Data: 2021-04-07 11:12:16
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-04-06 o 14:54, _Master_ pisze:
    > Ale globalnie... Czyli szerzej niż sprężarka i "rozprężarka"?
    >
    > "Pakowanie" prądu do baterii jest lepsze, czystsze, tańsze?

    Sądzę że na te 3 pytania można odpowiedzieć, że tak. Gdyby było inaczej
    jeździlibyśmy samochodami z silnikami pneumatycznymi.
    Próbuję znaleźć dane o sprawności silnikó pneumatycznych 0 na razie w
    jednym źródle znalazłem, że od 6 do 23%, czyli w najlepszym przypadku
    tyle, co parowóz. I to jest sprawność samego silnika, do tego dołóż
    nawet te 15% sprawności przy wytworzeniu sprężonego powietrza i
    dostajesz wynik na poziomie 3-5% sprawności całego systemu. To jest
    żenująco mało...
    T.

  • 30. Data: 2021-04-07 12:17:12
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-07-kwietnia-2021 o 11:12, T. pisze:
    > To jest żenująco mało...

    Ja to wiem. Ale Zachar twierdzi że sprawność babrania się z wodorem też
    jest żenująca ale będzie można ją zaakceptować dzięki nadmiarowi prądu z
    fotowoltaniki. Ta impreza jest BARDZO kosztowna.

    Dlaczego nie zaakceptować żenującej sprawności sprężonego powietrza przy
    żenująco niskich kosztach i dostępnej technologi?
    Zwłaszcza w małych samochodach gdzie instalacja wodorowa się NIE MIEŚCI?