  • 31. Data: 2021-04-07 12:22:18
    Temat: Re: Wodór to przyszłość? Elektryki to ślepa uliczka? Pudło!
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-07-kwietnia-2021 o 09:23, Jacek Maciejewski pisze:

    I dalej nie bierzesz pod uwagę kosztów.

    To że coś jest wydajne nie powoduje z automatu popularności czy masowej
    produkcji.

    A jakby się jeszcze jakiś ekolog przyplątał i zaczął wnikać w instalacje
    wodorowe podobnie jak z bateriami w ZATRUWANIE MATKI ZIEMI ... ;-)

  • 32. Data: 2021-04-07 13:14:40
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-04-07 o 12:17, _Master_ pisze:

    > Ja to wiem. Ale Zachar twierdzi że sprawność babrania się z wodorem też
    > jest żenująca ale będzie można ją zaakceptować dzięki nadmiarowi prądu z
    > fotowoltaniki. Ta impreza jest BARDZO kosztowna.
    >
    > Dlaczego nie zaakceptować żenującej sprawności sprężonego powietrza przy
    > żenująco niskich kosztach i dostępnej technologi?
    > Zwłaszcza w małych samochodach gdzie instalacja wodorowa się NIE MIEŚCI?

    Generalnie fotowoltaika ma sprawność maks. 20% z tego, co dochodzi do
    panela. Ale zaletą jest to, że to energia prawie darmo (jeśli nie liczyć
    inwestycji w panele). Gdyby sprężać powietrze taką energią to można
    pominąć sprawność jego wytwarzania, ale i tak silnik pneumatyczny nie
    nadaje się do praktycznych zastosowań w transporcie. W Wiki napisali, że
    do przejechania 900 km potrzeba zbiorników o objętości 2,5 m3 przy 30
    MPa. Czyli do przejechania powiedzmy 500 to będzie 1,3 m3, a jeśli się
    spręży do 170 barów (jak CNG) to mamy circa about 200 l zbiornik. To
    nadal dużo. No i ta beznadziejna wydajność sprawność energetyczna
    powietrza...
    T.

  • 33. Data: 2021-04-07 13:30:43
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    O widzisz. A w takich miejskich elektrykach jakoś wszyscy to łykają i
    płacą za pojazd kilka razy więcej ;-)

  • 34. Data: 2021-04-07 15:51:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Generalnie fotowoltaika ma sprawność maks. 20% z tego, co dochodzi do
    >panela.

    30%, ale to kosmiczna technologia, za kosmiczna cene.

    >Ale zaletą jest to, że to energia prawie darmo (jeśli nie liczyć
    >inwestycji w panele).

    Energia dochodzaca do panela jest calkowicie darmowa, jesli nie liczyc
    roslin na polu, ktore tez jej potrzebuja.
    Wiec sprawnosc przemiany nikogo nie interesuje - tylko koszt.

    Interesujace moze byc latem do grzania CWU - tu zwykle panele grzewcze
    moga wyjsc znacznie lepiej niz PV, bo i tanie, wiecej energii lapia.
    Ale jak spiac z PC/klimatyzatorem domowym, ktory i tak trzeba (no
    prawie), to moze PV sie nada lepiej :-)

    >Gdyby sprężać powietrze taką energią to można pominąć sprawność jego
    >wytwarzania, ale i tak silnik pneumatyczny nie

    No wlasnie - do sprezania potrzebujesz energii
    mechanicznej/elektrycznej, wiec znow wchodzimy w kwestie ceny paneli
    PV.
    Gromadzenie energii w akumulatorach elektrycznych moze byc finalnie
    tansze.

    >nadaje się do praktycznych zastosowań w transporcie.

    Otoz to.

    >W Wiki napisali, że do przejechania 900 km potrzeba zbiorników o
    >objętości 2,5 m3 przy 30 MPa.

    No, jakos tak licze, ze 100l zbiornik powietrza pod cisnieniem 500 bar
    gromadzi 30MJ energii. Czyli jakies 8kWh.

    Co juz nie jest tak malo ... ale do Tesli teraz wkladaja 60-90kWh.
    Tu mogloby byc mniej, bo tankowanie szybkie - wystarczy 300km zasiegu.
    Ba - z pewna niechecia, ale i z 200km bym sie pogodzil.

    No i to przy sprawnosci silnika bliskiej 100%, a pewnie wyjdzie
    znacznie mniej.

    No i smieszna sprawa - to przy przemianie izotermicznej, czyli w
    teoretycznie w zbiorniku zadnej energii nie ma, za to tych 30MJ trzeba
    pobrac z otoczenia w postaci ciepla.
    A przy sprezaniu oddac do otoczenia, nawet wiecej, i to moze znacznie
    wiecej (bo przemiana adabiatyczna).

    Cos w rodzaju chlodnicy samochodowej powinno sobie poradzic z
    pobieraniem z otoczenia ... ale znow - a jaka wyjdzie sprawnosc
    silnika.

> [...]
    >spręży do 170 barów (jak CNG) to mamy circa about 200 l zbiornik. To
    >nadal dużo. No i ta beznadziejna wydajność sprawność energetyczna

    No wlasnie - nawet u mnie 8kWh, czyli powiedzmy tyle, co maluch zuzywa
    w ciagu pol godziny.
    Trzeba by zmodyfikowac pojazdy w kierunku jakis obudowanych rowerow i
    przyzwyczaic sie do jazdy 70km/h :-)

    J.

  • 35. Data: 2021-04-07 15:58:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "_Master_" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu wtorek-06-kwietnia-2021 o 17:06, J.F. pisze:

    >W mordę ...
    >Jest skąd brać bo to WODÓR

    Cieplo skad brac w pojezdzie.
    Bo gazy takie wredne, ze przy sprezaniu powstaje duzo ciepla, nawet
    bardzo duzo, z ktorym trzeba cos zrobic,
    a z kolei przy rozprezaniu cieplo sie bardzo przydaje - i trzeba
    dostarczyc.

    >Capaneum ;-) na straty (wodoru) ma być zwiększona ilość fotowoltaniki
    >Tak twierdzi Zachar
    >To ja się pytam:
    >Jeśli lekarstwem na straty ma być więcej prądu to dlaczego nie
    >SPRĘŻONE POWIETRZE?

    Bo ma jeszcze gorsza sprawnosc niz wodor.
    I wielokrotnie mniejsza pojemnosc zbiornikow.

    >Też będą STRATY ale fotowoltaniki ma być WHUJ a powietrza pod
    >dostatkiem

    Czy tak duzo ... kiedys szacowalem ze w skali Polski potrzebowalibysmy
    miec ok 1/7 terenu w ogniwach PV.
    A jak to pomnozysz przez kiepska sprawnosc, to co ponad 100% terenu ?

    >PS. Czy Szanowni Dyskutanci widzieli tą/tę mapkę Sahary?

    Ale przeciez nie bedzie za darmo :-)

    J.

  • 36. Data: 2021-04-07 16:09:53
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-04-07 o 08:50, _Master_ pisze:

    > Słuszna samokrytyka

    To akurat była krytyka twojego zachowania.
    Ale brak rozum podsuwa ci inne rozwiązania. :-)

    Pozdrawiam

  • 37. Data: 2021-04-07 16:13:22
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-04-07 o 13:30, _Master_ pisze:

    > O widzisz. A w takich miejskich elektrykach jakoś wszyscy to łykają i
    > płacą za pojazd kilka razy więcej ;-)

    Statystyczni "wszyscy" u nas to kupują spalinowe używki a nie elektryki.

    Pozdrawiam

  • 38. Data: 2021-04-07 17:05:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 7 Apr 2021 15:51:43 +0200, J.F.

    > 30%, ale to kosmiczna technologia, za kosmiczna cene.

    Przy obecnych cenach prądu, a nadmienię że są one relatywnie niskie w
    stosunku do cena na zachodzie, zwróci mi się za niecałe 3 lata (a mogłem
    zrobić na tańszych podzespołach typu Dacia, ale zrobiłem na Mercedesie). To
    jaka kosmiczna cena?

> [...]
    > moga wyjsc znacznie lepiej niz PV, bo i tanie, wiecej energii lapia.
    > Ale jak spiac z PC/klimatyzatorem domowym, ktory i tak trzeba (no

    Wcale nie są takie tanie, szczególnie te "lepsze", próżniowe. Zaś grzanie
    CWU z PV to jest dopiero absurd. Zdecydowanie lepiej pompować to w sieć aby
    elektrownie mniej kotłowały w dzień, wszystko się rozbija o to aby były
    magazyny, bufory albo lepsze prognozy pogody. :P

    > No wlasnie - nawet u mnie 8kWh, czyli powiedzmy tyle, co maluch zuzywa
    > w ciagu pol godziny.
    > Trzeba by zmodyfikowac pojazdy w kierunku jakis obudowanych rowerow i
    > przyzwyczaic sie do jazdy 70km/h :-)

    Nie wspominając o hałasie jaki taki system, przy takim potężnym ciśnieniu,
    generuje. Ogólnie jest to poroniony pomysł, jeszcze bardziej poroniony niż
    foolcells, tylko skrajny debil mógł wpaść na pomysł wykorzystania tego.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 39. Data: 2021-04-07 18:24:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wed, 7 Apr 2021 15:51:43 +0200, J.F.

> [...]
    >mogłem
    >zrobić na tańszych podzespołach typu Dacia, ale zrobiłem na

    Kupiles sobie fotoogniwa o sprawnosci 30% ?

> [...]
    >były
    >magazyny, bufory albo lepsze prognozy pogody. :P

    No ale PV masz, a CWU potrzebujesz.
    Proponujesz w dzien w siec, a w nocy wode sobie podgrzac?
    Jest to jakis koncept, ale co za pare lat, jak juz zlikwidujemy
    wszyskie weglowe elektrownie ?

> [...]
    >poroniony niż
    >foolcells, tylko skrajny debil mógł wpaść na pomysł wykorzystania

    No wiesz, jak sie doliczylem tych 8kWh ... pomysl zaczal wygladac
    ciekawie ...

    J.

  • 40. Data: 2021-04-07 18:51:49
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Fakt. To może silniki pyrkające trafią pod strzechy ;-)