  • 11. Data: 2020-08-06 15:25:20
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-08-06 15:29, Piotr Dmochowski wrote:

    > No właśnie mam wątpliwości czy elektrownia tak to liczy. Definicja w
    > encyklopedii jest jak jest, a jak jest w praktyce?

    a jak ma liczyć?
    Jak masz fotowoltaikę to na liczniku to co Ciebie interesuje najbardziej
    to pozycje opisane kodami OBIS 1.8.x oraz 2.8.x.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 12. Data: 2020-08-06 15:29:56
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    > Hello Piotr,
    >
    > Thursday, August 6, 2020, 2:49:31 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    krajów, aby tej mocy biernej nie generować.

    > Ale co chcesz kompensować?
    Cokolwiek. To był konkretnie przykład szkoły z takim falownikiem.
    Mając takie cudo nie trzeba sobie dobierać kondensatorów/dławików żeby
    skompensować pracujące urządzenia, falownik sam na bieżąco kompensuje
    moc bierną WEWNĄTRZ sieci odbiorcy, tak że na liczniku pobierana jest
    tylko moc czynna (oczywiście jeżeli panele dają odpowiednią moc).

> [...]

    > Moc bierna powstaje dla przesunięć fazowych pomiędzy 0 a 180° i 180° a 0.
    > Największa jest przy 90 i 270° przy 0 i 180° jest ZEROWA.
    No super, pytanie czy pani w okienku na tej podstawie skoryguje faktury.

    Piotrek

  • 13. Data: 2020-08-06 15:50:30
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-08-06 16:39, J.F. wrote:

    > Zaraz ... a jak noc jest i falownik nie pracuje ?

    to nie ma wtedy problemu z podbijaniem napięcia przez PV

    > Zaraz ... a ta bierna to jaka ? Moze klient zaplacil za dzialanie zgodne
    > z IRiESD :-)

    masz wykres w IRiESD

    > Hm, a co ma to dac ?

    zobacz np. tutaj:
    https://www.cire.pl/pliki/2/2018/ograniczenie_wzrost
    u_napiecia____p__kacejko_p__pijarski_zm.pdf

    https://www.researchgate.net/profile/Sylwester_Adame
    k2/publication/322204391_Ocena_mozliwosci_opanowania
    _podskokow_napiecia_w_sieci_nn_o_duzym_nasyceniu_mik
    roinstalacjami_fotowoltaicznymi_Possibilities_of_Mit
    igation_of_Overvoltage_Caused_by_Intensive_PV_Develo
    pment_in_LV_Grid/links/5a4b737faca272d294653c89/Ocen
    a-mozliwosci-opanowania-podskokow-napiecia-w-sieci-n
    n-o-duzym-nasyceniu-mikroinstalacjami-fotowoltaiczny
    mi-Possibilities-of-Mitigation-of-Overvoltage-Caused
    -by-Intensive-PV-Development-in-LV-Grid.pdf

    > Bo o ile zmniejszenie doplywu pradu w maksimum napiecia ma jakis tam
    > ograniczajacy skutek, przesuniecie doplywu pradu na okres, gdy mniej go
    > doplywa z elektrowni - tez, to jednak energie bierna trzeba potem
    > odebrac. I co ma falownik z nia zrobic ?

    znowu ją oddać do sieci w następnym cyklu ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 14. Data: 2020-08-06 15:52:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, August 6, 2020, 3:29:56 PM, you wrote:

    [...]

    > No właśnie mam wątpliwości czy elektrownia tak to liczy. Definicja w
    > encyklopedii jest jak jest, a jak jest w praktyce?

    Ale jak może liczyć inaczej? Skąd w ogóle taki pomysł? Czyżbyś sypial
    z akuminiowej czapeczce?

    > No super, pytanie czy pani w okienku na tej podstawie skoryguje faktury.

    Ale co ma korygować? Była generowana moc bierna - trzeba za nią
    płacić. Albo iść do sądu i dowieść, że moc bierna była generowana na
    podstawie narzuconych przez operatora warunków i nie możesz być karany
    za przestrzeganie obowiązujących przepisów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2020-08-06 16:39:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Dmochowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2020-08-06 o 14:16, m...@g...ze.ta.pl pisze:

    >A czy mierzy moc bierną "dwukierunkowo"?

    Chyba nie ma takiego pojecia - pojemnosciowa "w druga strone" to
    bedzie indukcyjna.

    Jeszcze moze byc pobor pradu odksztalconego, kiedy juz zupelnie nie
    wiadomo jak to liczyc i w ktora strone :-)

    Tym niemniej - tez mi sie wydaje, ze jakies nieumiejetne dostarczanie
    mocy do sieci moze sie na licznikach mocy biernej ciekawie odbic ...

    > Moim zdaniem krzyk się wziął z tego, że po zmianie licznika klient
    > został obciążony opłatami za coś, co miał w umowie, ale wczesniej
    > nie był obciążany, bo starego typu licznik tego nie wykazywał, albo
    > wykazywał sumę (w której ind/poj się wzajemnie zerowały), a nowe
    > liczniki pokazują osobno jedno i drugie.

    No nie sądzę że licznik bilansował moce bierne, ani teraz ani kiedyś.

    Jak byl tylko jeden licznik od mocy biernej, to musial jakos
    bilansowac.
    Chyba, ze zapadke mial, i krecil sie tylko w jedna strone. Ale to
    chyba dwa liczniki bierne powinny wtedy byc.

    Odbiorca firmowy ... mysle, ze juz wczesniej mial podobna taryfe, i
    licznik mocy biernej.
    Wiec czemu wczesniej nie placil ?
    Mieli tylko licznik energii indukcyjnej z zapadką ?

    Czy jakies zmienny charakter, indukcyjna miesci w dopuszczalnych
    granicach, wiec na fakturze nie ma, ale czasami dominuje
    pojemnosciowa, i to nowy licznik bezlitosnie zlicza.

    >Fajnie, ale jakie to ma znaczenie jeżeli do produkcji prąd musi
    >płynąć przeciwnie do napięcia sieci.
    >Załóżmy brak przesunięć, idealny sinus. Mamy tylko produkcję, zużycie
    >zero. Moc zużywana/czynna zero, moc całkowita = produkcja. Z tego
    >wynika że jak nie odejmiesz produkcji od mocy całkowitej to moc
    >bierna = produkcja.

    No nie, przy 0 przesunieciu fazy, to nie jest moc bierna, tylko
    czynna, ale ujemna ..

    Zaraz ... a jak noc jest i falownik nie pracuje ?

    Zaraz ... a ta bierna to jaka ? Moze klient zaplacil za dzialanie
    zgodne z IRiESD :-)

    >Powiem więcej - w przypadku naszych zaniedbanych sieci, zwłaszcza na
    >wsiach, okoliczne instalacje PV często znacznie podnoszą napięcie i
    >falowniki zgodnie z wymogami zaczynają >generować duze ilości mocy
    >biernej, aby ograniczyć dalsze podnoszenie napięcia w sieci.

    Hm, a co ma to dac ?
[...]

    A moze reszta sieci sobie odbierze?
    Bo chyba nie chodzi o to, aby nadmiarową energie z PV zamienic na
    grzanie sieci stratami powstalymi przy przeplywie pradu biernego :-)

    J.

  • 16. Data: 2020-08-06 18:53:20
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Ale jak może liczyć inaczej? Skąd w ogóle taki pomysł? Czyżbyś sypial
    Nie oceniaj wszystkich po tym co sam robisz.
    Była taka sprawa z ubezpieczeniami na życie PZU. Ludzie dostawali
    zawałów, szli do PZU po pieniądze a tu odmowa, chociaż ubezpieczenie
    obejmowało zawał. Dopiero po fakcie doczytali że w umowie PZU włożyło
    definicję zawału której żaden lekarz nigdy na oczy nie widział (no może
    ten który konsultował tą złodziejską umowę). W końcu sąd to odkręcił,
    ale kto zwróci koszty, nerwy i upokorzenie.
    Więc jak widać umowa może być dowolna, a w sadzie też różnie bywa.
    Zna ktoś prawną definicję mocy biernej i sposobu jej liczenia?

> [...]
    > podstawie narzuconych przez operatora warunków i nie możesz być karany
    > za przestrzeganie obowiązujących przepisów.
    Tylko że we wszystkich wzorach i definicjach jest podawana moc czynna
    pobierana, poniżej przykład jak to wygląda w praktyce
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15
    871651#15871651

    Energia czynna pobrana niecała 1 MWh, produkcja niecałe 4 MWh
    Energia bierna w sumie jakieś 0,55 MWh
    Wychodzi coś około 11% (tg 0,1) czyli dużo poniżej tg 0,4 co jest
    uważane za przekroczenie dopuszczalnego poziomu. Chyba że moc bierną z
    produkcji połączy się z mocą bierną pobieraną i porówna do mocy czynnej
    pobieranej - wtedy jest ponad 50% (tg 0,5). Pytanie kto i jak to liczył
    i co sobie przyjął, bo w przepisach są tylko jakieś ogólniki.
    Piotrek

  • 17. Data: 2020-08-06 19:19:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Dmochowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >Więc jak widać umowa może być dowolna, a w sadzie też różnie bywa.
    >Zna ktoś prawną definicję mocy biernej i sposobu jej liczenia?

    Prawnie to liczy ja licznik, z testem GUM :-)

    Przy pradzie sinusoidalnym jest w miare prosto, gorzej przy
    odksztalconym lub nieregularnym.
    Kiedys sie kolegow pytalem, to troche ciekawych linkow padlo, ale bez
    jakis definitywnych, o ile mnie skleroza nie myli ...

> [...]

    >Wychodzi coś około 11% (tg 0,1) czyli dużo poniżej tg 0,4 co jest
    >uważane za przekroczenie dopuszczalnego poziomu.

    Byloby to ciekawe, ale jednak osobno zliczyli moc czynna pobieraną.

> [...]
    > i porówna do mocy czynnej pobieranej - wtedy jest ponad 50% (tg
    > 0,5). Pytanie kto i jak to liczył i co sobie przyjął, bo w

    No wlasnie - skad taka ilosc tej biernej pojemnosciowej ?
    Za duzo komputerow, falownik w nocy jakos obciaza, czy dobrze
    piszesz - zliczyli w czasie produkcji, podsumowali, a podzielili tylko
    przez pobor ... i jeszcze nie bardzo wiadomo, czy dobrze zliczyli w
    czasie produkcji, czy odwrotnie ...

    J.

  • 18. Data: 2020-08-06 20:05:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    On 2020-08-06 16:39, J.F. wrote:

    >to nie ma wtedy problemu z podbijaniem napięcia przez PV

    Ale jest dyspensa, ze jak nie produkuja to moga przestac kompensowac ?
    :-)

    >masz wykres w IRiESD

    Ale opisany w sposob dla mnie niezrozumialy :-)

    > Hm, a co ma to dac ?

    >zobacz np. tutaj:
    >https://www.cire.pl/pliki/2/2018/ograniczenie_wzros
    tu_napiecia____p__kacejko_p__pijarski_zm.pdf

    Dzieki.
    Energetycy sa chyba w tym biegli, ale ja nie bardzo rozumiem rys 5.

    U0 to tak ogolnie siec globalna ?
    A UL/UG/Ui to pojedynczy domek, czy siec lokalna ?
    Bo problem wzrostu napiecia dotyczy pojedynczego domku, czy takze
    innych odbiorcow sieci lokalnej ?

    Bo nie bardzo rozumiem - oni chca niejako powiekszyc impedancje
    indukcyjna po stronie falownika, co podzieli wzrost napiecia miedzy
    falownikiem i siecia lokalna,
    czy odwrotnie - wprowadzic impedancje pojemnosciową, co skompensuje
    indukcyjnosc sieci i umozliwi lepsze odprowadzenie mocy do sieci
    globalnej ?
    Ale czy to nie spowoduje wzrostu napiecia w sieci lokalnej ?

> [...]
    mi-Possibilities-of-Mitigation-of-Overvoltage-Caused
    -by-Intensive-PV-Development-in-LV-Grid.pdf

    >znowu ją oddać do sieci w następnym cyklu ;-)

    Musi miec jednak stosowne kondensatory do przechowywania, bo cewki to
    raczej nie ... no chyba, ze przy 3 fazach to nie - mozna oddac do
    innych faz ...

    J.

  • 19. Data: 2020-08-06 21:25:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    On 2020-08-05 09:30, J.F. wrote:

    >oczywiście, że się da, ale nie wolno.
    >Przeczytaj IRiESD np. Tauronu, inni pewnie mają podobnie (punkt 9,
    >str.
    >232) - jest wymaganie, że falownik ma mieć regulację Q=f(U).
    >Tylko, że oni narzucają dokładnie jaką..

    Czyli technicznie nie tylko sie da, ale nawet trzeba.

    https://www.tauron-dystrybucja.pl/uslugi-dystrybucyj
    ne/instrukcja-iriesd

    Czytam, fajne ... klient nie moze sam zmienic.
    Ale sa tryby alternatywne - cos fi(P), oraz staly cos fi.
    Tylko nie bardzo rozumiem (9.1.1.2) - maja byc dostepne wsystkie 3
    tryby, z mozliwoscia wybrania ... ale nie przez klienta ?

    "Konfiguracja trybów sterowania oraz ich aktywacja i dezaktywacja ma
    być możliwa do ustawienia w miejscu zainstalowania falownika. Wymagane
    jest zapewnienie ochrony przed nieuprawnioną ingerencją w ustawienia
    trybów pracy - zmiana trybów pracy nie może być dokonana samodzielnie
    przez właściciela mikroinstalacji"

    Wykresow niestety tez nie bardzo rozumiem - co to jest "pobor mocy
    biernej" i "oddawanie mocy biernej" ?

    Przy cos fi(P) sie pojawia "niedowzbudzenie (pobor mocy biernej)" przy
    wiekszej mocy generowanej ... czy to odpowiada ch-ce generatora
    elektrowni, gdzie ta skladowa indukcyjna tez jest ... ale generator
    bierze czy oddaje ?

    J.

  • 20. Data: 2020-08-06 22:33:03
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2020-08-06 16:39, J.F. wrote:
> [...]
    > Bo chyba nie chodzi o to, aby nadmiarową energie z PV zamienic na
    > grzanie sieci stratami powstalymi przy przeplywie pradu biernego :-)

    //moze odbierze... tylko kto zaplaci za przesyl...?

    Jak PV pracuje na full to swieci slonce i jest goronco... najlepiej
    wtedy, przaslac nadmiar mocy lokalnie do wiatrakow i narobic troche
    wiatru...!

    Wobraz sobie, ze som juz takie firmy, ktore za oplatom podejmujom siem
    'unicestwiac' moc, grzejonc np: wode w rzece, albo w morzu.