  • 21. Data: 2020-08-07 08:53:28
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    Tak przy okazji mocy.
    Ktoś może wie co oznaczają kody na liczniku?
    Znalazłem bez problemu 1.8.1 przykładowo, ale mój wyświetla też 1.8.1.81
    i tego już znaleźć nie mogę. Ktoś, coś?

    Irek.N.

  • 22. Data: 2020-08-07 13:13:18
    Od: Bad Worm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 07 Aug 2020 08:53:28 +0200, Irek.N. napisał(a):

    > Tak przy okazji mocy.
    > Ktoś może wie co oznaczają kody na liczniku?
    > Znalazłem bez problemu 1.8.1 przykładowo, ale mój wyświetla też 1.8.1.81
    > i tego już znaleźć nie mogę. Ktoś, coś?

    Irku, a jaki to model licznika? Producent powinien udostępniać listę
    kodów w jego dokumentacji.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[malpa]post[kropa]]pl
    www.kolejnafoto.pl

  • 23. Data: 2020-08-07 13:40:28
    Od: "m...@g...ze.ta.pl" <m...@g...com>

    W dniu piątek, 7 sierpnia 2020 08:52:17 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]
    > Ktoś może wie co oznaczają kody na liczniku?
    > Znalazłem bez problemu 1.8.1 przykładowo, ale mój wyświetla też 1.8.1.81

    popatrzyłem na szybko w normę IEC 62056-6-1 opisującą kody OBIS i wygląda na to, że
    to jest kod nietypowy zależny od producenta licznika. Czyli tak jak pisze Bad Worm -

    Pozdr.
    Michał

  • 24. Data: 2020-08-07 13:42:34
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .08.2020 o 08:53 Irek.N. <t...@j...taki.jest> pisze:

    > Tak przy okazji mocy.
    > Ktoś może wie co oznaczają kody na liczniku?
    > Znalazłem bez problemu 1.8.1 przykładowo, ale mój wyświetla też 1.8.1.81
    > i tego już znaleźć nie mogę. Ktoś, coś?

    według kodów OBIS (PN-EN 62056-61):
    1.8.1.xx Archiwalny stan liczydła energii czynnej dla kierunku pobór w
    pierwszej strefie czasowej

    owe xx oznacza numer archiwum (00..00)

    Powyższe pochodzi z instrukcji licznika trójfazowego EABM.

    --
    Trefniś

  • 25. Data: 2020-08-07 13:56:08
    Od: m...@g...com

    W dniu czwartek, 6 sierpnia 2020 21:25:51 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Wykresow niestety tez nie bardzo rozumiem - co to jest "pobor mocy
    > biernej" i "oddawanie mocy biernej" ?

    przy wertowaniu normy z kodami OBIS dla Irka znalazłem w niej obrazek z odwołaniem
    się do innej normy (IEC 62053-23). Według tego obrazka masz cztery kwadranty w
    układzie zespolonym. Oś X to moc czynna, Y to bierna. Górna półpłaszczyzna (j+) to
    import mocy biernej (pobór, moc bierna dodatnia), dolna półpłaszczyzna (j-) to
    eksport mocy biernej (oddawanie, moc bierna ujemna). Prawa półpłaszczyzna (r+) to
    import mocy czynnej (pobór), lewa (r-) eksport (oddawanie).
    Prawy górny kwadrant (I, r+, j+) to pobór mocy czynnej i pobór mocy biernej
    indukcyjnej.
    Lewy górny kwadrant (II, r-, j+) to oddawanie mocy czynnej i pobór mocy
    pojemnościowej.
    Lewy dolny kwadrant (III, r-, j-) to oddawanie mocy czynnej i oddawanie mocy biernej
    indukcyjnej.
    Prawy dolny kwadrant (IV, r+, j-) to pobór mocy czynnej i oddawanie mocy biernej
    pojemnościowej.

    > Przy cos fi(P) sie pojawia "niedowzbudzenie (pobor mocy biernej)" przy
    > wiekszej mocy generowanej ... czy to odpowiada ch-ce generatora
    > elektrowni, gdzie ta skladowa indukcyjna tez jest ... ale generator
    > bierze czy oddaje ?

    to nie moja branża, ale ZTCP to maszyna synchroniczna (czyli typowy generator w
    klasycznej elektrowni cieplnej) może i oddawać moc czynną (praca prądnicowa) i ją
    pobierać (praca silnikowa) i pobierać lub oddawać moc bierną w zależności od
    wzbudzenia.. Musisz sobie poszukać podręcznika do elektrotechniki i w nim opisu
    maszyny synchronicznej, bo ja się na tym nie znam :-)

  • 26. Data: 2020-08-07 14:26:12
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Irku, a jaki to model licznika? Producent powinien udostępniać listę
    > kodów w jego dokumentacji.

    Ale numer, Ty żyjesz! ;)

    Licznik to EMH model LZQJ-XC... i tak dalej zapewne.

    Trefniś może mieć rację, wygląda na taki zapis jak podaje. Wartość
    niewiele mniejsza niż bez tego 81.
    Instrukcji oczywiście żadnej nie dali, no bo po co :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 27. Data: 2020-08-07 14:26:51
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > owe xx oznacza numer archiwum (00..00)
    >
    > Powyższe pochodzi z instrukcji licznika trójfazowego EABM.

    I tutaj zapewne też tak będzie, pasują wartości.
    THX.

    Miłego
    Irek.N.

  • 28. Data: 2020-08-07 15:32:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/08/2020 09:30, J.F. wrote:
    > A nie da sie tego zaprogramowac w falowniku ?

    Troche zastanawiające. Mój falownik, Huawei 3f, wykazuje cosfi
    praktycznie non-stop == 1. Czy produkcja mała, czy duża, 1 i już. To
    mała instalacja, 10kW, ale nie widzę powodu dla którego w dużej miało by
    być inaczej.

    Czy to przypadkiem nie jest wina np. obciążenia?

  • 29. Data: 2020-08-07 15:55:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 05/08/2020 09:30, J.F. wrote:

> [...]
    >by być inaczej.

    >Czy to przypadkiem nie jest wina np. obciążenia?

    No wlasnie - wobraz sobie duza instalacje, i okolicznych odbiorcow, co
    sie uparli brac duza moc bierna ... jak ma ten falownik dostarczac
    tylko czynna ?

    Tak czy inaczej - wydaje mi sie, ze w falowniku mozna zaprojektowac od
    poczatku ustawialne przesuniecie, a jak widac - wiele jest tak
    zrobionych, przepisy wymagaja, moze i siec naprawde wymaga ...

    hm, wrocmy do mojego przykladu - jak falownik dostarczy tylko czynną,
    to bierną do okolicznych odbiorcow bedzie musiala dostarczyc
    elektrownia i siec, wiec wcale sie nie dziwie, ze sie chca podzielic
    obowiazkiem :-)

    J.

  • 30. Data: 2020-08-07 15:58:03
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-07 o 15:32 +0200, heby napisał:

> [...]
    > praktycznie non-stop == 1. Czy produkcja mała, czy duża, 1 i już. To
    > mała instalacja, 10kW, ale nie widzę powodu dla którego w dużej miało

    Może głupio powiem, bo i technologii PV zupełnie nie znam - ale czy nie
    jest tak, że aby wbijać prąd do sieci falownik musi albo podwyższyć
    nieco swoje napięcie wyjścia (jeśli napięcie sieci odbiorczej jest
    odpowiednio niskie), albo lekko przesunąć w fazie? Jeśli dobrze sobie
    to wyobrażam, to cos fi rozjedzie się dopiero w tym drugim przypadku.
    Poczekaj aż sąsiad się opaneluje. :)

    Mateusz