  • 21. Data: 2021-06-12 19:33:02
    Temat: Re: dziwaczne pytanie o sieć LAN
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Cezar <c...@t...pl.invalid> napisał(a):
    > Mogę obalić kolejny twój mit. Google Stadia tak działa. Gra uruchamiana
    > jest serwerze a obraz streamowany jest przez WebRTC do chromecasta (albo
    > do PC)
    > Da się spokojnie płynnie grać na 1080p a łącze mam 80/20Mbps. 4k nie
    > próbowałem bo nie mam monitora ale przypuszczam że też się da.
    > Nie mów mi że CAD ma większe wymagania niż gry ... bo niema
    > c.

    Wypowiadasz się o przepustowości a kluczowe są lagi.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 22. Data: 2021-06-13 00:27:44
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 12/06/2021 18:33, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Wypowiadasz się o przepustowości a kluczowe są lagi.

    Mam Stadie - dostałem za darmo więc popróbowałem i lagów nie zauważyłem
    ale muszę przyznać że wielkim graczem nie jestem,
    Do google.com mam 5ms i to nie jest głowny powód lagów. Warto obejrzeć
    to: https://www.youtube.com/watch?v=avtlQeaxd_I

    c.

  • 23. Data: 2021-06-13 08:24:58
    Od: ptoki <s...@g...com>

    > Przecież nie rozmawiamy o yt, filmach etc (potwierdzam, spokojnie da się
    > oglądać w zdalnym X), tylko o pracy interaktywnej. Oprócz przepustowości
    > istotne (wręcz kluczowe) są też opóźnienia. X11 znany jest z tego, że
    > sam z siebie wprowadza istotne opóźnienia podczas pracy po sieci.

    No pisalem ci przeciez, ikxy na odleglosc 2000km chodza calkiem ok. Tak sundayman
    napisal ze robi w eda to jakikolwiek lag w zakresie lokalnego ethernetu bedzie
    zerowym problemem.

> [...]
    > graficznych (choćby przez cały czas zmienia się widok, powiększa etc,
    > nawet pracując w 2D). Opóźnienia przy takiej pracy są *dramatyczne*,
    > nawet po LAN 1 Gbps. Praca w ten sposób to jakby cofnąć się do 1998 albo
    > wcześniej (bo AutoCAD działał mi w miarę płynnie w tamtych czasach,
    > nawet w 3D). Bardziej obrazowo nie mogę tego opisać. Nie trzeba wierzyć
    > na słowo: spróbuj odpalić np. FreeCAD-a i sam sprawdź. Owszem, można
    > kombinować z przełączaniem wyświetlania na siatkę, minimalizować ilość
    > operacji etc, ale nie o to chodzi w wątku. Tak więc podtrzymuję, że X11

    Ty chyba ostatnio wi iksach nie pracowales. Totalnie nie potwierdzam takich
    doswiadczen a i z iksami (over citrix) i z rdp mam do czynienia co dzien i nie jest
    az tak zle jak piszesz.
    Ale zeby nie bylo ze bez pokrycia sobie fandzole to puscilem nieco apek po ethernecie
    setce w domu.
    Glxgears na domyslnym rozmiarze okienka
    530 frames in 5.0 seconds = 105.960 FPS
    582 frames in 5.0 seconds = 115.586 FPS
    full screen fullHD:
    66 frames in 5.0 seconds = 13.074 FPS
    66 frames in 5.0 seconds = 13.104 FPS
    69 frames in 5.1 seconds = 13.646 FPS
    69 frames in 5.1 seconds = 13.577 FPS
    Inkscape z jao takim modelem (kilkatysiecy kresek) dziala normalnie, Zoom/scroll,
    edycja - zero laga)
    Doinstalowalem se nawer librecada i wrzucilem pareset tysieczne dxf-y (rozmiar pliku
    to jakies 3MB) - podobnie - lag jesli jest to minimalny.
    Zero problemu z uzywaniem takich aplikacji.

    Pingi mam ponizej 1ms. Mysle ze w tym warsztacie bedzie podobnie.

    Jak dla mnie temat jest wyczerpany.
    SOA#1 - u mnie dziala, Pan sobie naprawi we wlasnym zakresie.

    PS. Probowalem sobie puscic apki ikxowe przez atlantyk ale tam nie mam za duzo
    nainstalowane wiec tylko xev i xterma przetestowalem. Przez atlantyk calosc dziala
    ok. Lag jest minimalny jak sie uruchomi top czy jakies inne konsolowe wygibasy w
    okienku na caly ekran fullHD. Tak ze nawet w takim ekstremalnym (pingi po 150ms, a
    calosc po ssh over vpn) setupie nie jest az tak zle.

  • 24. Data: 2021-06-13 08:28:41
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 12 czerwca 2021 o 12:33:02 UTC-5 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > Wypowiadasz się o przepustowości a kluczowe są lagi.

    W praktyce dzis to juz nie problem w domowych i polprofesjonalnych zastosowaniach.
    Niedawno bawilem sie jitsi. I puscilem sobie sesje video na trzy osoby z czego jedna
    to ja sam ale puszczony za atlantyk i spowrotem. Lag wideo byl ponizej 200ms.

    Ogolnie i streaming i rdp i nawet biedne iksy w nie ekstremalnych setupach sa calkiem
    ok. Szczegolnie jak sie ma relatywnie szybka siec.
    BTW temat long fat pipes jest mi znany.
    Ale sa metody na ogarnianie tego zeby dzialalo jak u ludzi.

  • 25. Data: 2021-06-13 08:58:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 12 Jun 2021 23:24:58 -0700 (PDT), ptoki <s...@g...com>
    wrote:
> [...]
    > takim ekstre
    > malnym (pingi po 150ms, a calosc po ssh over vpn) setupie nie jest

    Jakie masz łącze w miejscu tego testu?
    Na co dzień pracuję przez x11/vnc over ssh w terenie i moje
    doświadczenie jest takie, że na razie nie udało mi się doświadczyć
    komfortowej pracy jeśli końcówka jest podłączona przez sieć
    komórkową (tylko LTE+ bez 5G, w terenie gdzie pracuję jeszcze się nie
    pojawiło 5G). Odświeżanie ekranu (lub jego fragmentu) to zawsze
    wolniejsze lub szybsze "przewijanie".
    Oczywiście w miejscach stacjonarnych gdzie jest możliwość korzystania
    ze światłowodu komfort jest bez porównania lepszy, praktycznie
    nieodróżnialny od pracy "lokalnej".

    --
    Marek

  • 26. Data: 2021-06-13 20:33:45
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sat, 12 Jun 2021 23:24:58 -0700 (PDT), ptoki pisze:
    > No pisalem ci przeciez, ikxy na odleglosc 2000km chodza calkiem ok.
    > Tak sundayman napisal ze robi w eda to jakikolwiek lag w zakresie
    > lokalnego ethernetu bedzie zerowym problemem.

    Napisał też, że VNC jest dla niego za wolne. A IMO X jest wolniejsze od
    VNC.

    > Totalnie nie potwierdzam takich doswiadczen a i z iksami (over citrix) i z rdp mam
    do czynienia co dzien i nie jest az tak zle jak piszesz.
    ^^^^^^^^^^^
    Zaraz, zaraz, stop. Coś mi tu nie gra. Nie znam Citriksa. W jaki sposób
    realizowana jest sesja X11? Jak wygląda komunikacja klient-serwer? Czy
    serwer (Twój lokalny host) to standardowy xorg?

    > Ale zeby nie bylo ze bez pokrycia sobie fandzole to puscilem nieco apek po
> [...]

    U mnie też po LAN. Sesja X forwardowana po ssh z kompresją (ssh -XC):

    Domyślny rozmiar okienka:
    667 frames in 5.0 seconds = 133.199 FPS
    661 frames in 5.0 seconds = 132.195 FPS
    657 frames in 5.0 seconds = 131.348 FPS

    FHD:
    51 frames in 5.1 seconds = 10.018 FPS
    52 frames in 5.1 seconds = 10.183 FPS
    51 frames in 5.0 seconds = 10.120 FPS

    IMO wynik porównywalny.

    > Inkscape z jao takim modelem (kilkatysiecy kresek) dziala normalnie, Zoom/scroll,
    edycja - zero laga)

    Inkscape działa i u mnie też w miarę normalnie. Choć oczywiście daleko
    do wrażenia, że pracuje się lokalnie. A lokalna maszyna ma małą
    wydajność 2D. Na czymś lepszym różnica byłaby bardziej wyraźna. Ale daje
    się pracować, tylko chyba nie o to do końca chodziło.

    > Doinstalowalem se nawer librecada i wrzucilem pareset tysieczne dxf-y (rozmiar
    pliku to jakies 3MB) - podobnie - lag jesli jest to minimalny.
    > Zero problemu z uzywaniem takich aplikacji.

    Już Librecada nie chciało mi się instalować. W przypadku FreeCAD-a
    z modelem 3D jest dramatycznie wolno. Nawet opercjom na widokach 2D
    (powiększenie, przesuwanie) towarzyszy duży lag. Tu jest dokładnie jak
    pisałem.

    > Pingi mam ponizej 1ms. Mysle ze w tym warsztacie bedzie podobnie.

    Średnio 0,2 ms.

    > Jak dla mnie temat jest wyczerpany.
    > SOA#1 - u mnie dziala, Pan sobie naprawi we wlasnym zakresie.

    No nie wiem czy jest tu coś do naprawiania.

    k.

  • 27. Data: 2021-06-13 23:10:18
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 11.06.2021 o 23:58, sundayman pisze:

    > o pardon ! Jestem, czytam, czuwam :)
    >
    > Chodzi o komputer do pracy z elektroniką. Czyli jakieś programy EDA,
    > programowanie ( bo trzeba czasem latać od stanowiska do stanowiska, żeby
    > sprawdzić czy działa ) itp.
    >
    > Raczej nie CAD w stylu Solidworks ani nie praca z grafiką czy video.
    > 60 pfs to chyba nie jest potrzebne.
    >
    > Jak dotąd mam doświadczenie tylko z UltraVNC ( kiepskie toto ).
    > Wszystko pod windows 7 obecnie ( i wolałbym nie przechodzić na 10 ).
    >
    > Myślałem o sprzętowych KVM. Parametry wyglądają imponująco ( ceny też ).
    > Ale skoro tak chwalicie remote desktop... sprawdzę.

    Będzie Pan zadowolony!

    yabba

  • 28. Data: 2021-06-14 06:44:48
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 13 czerwca 2021 o 01:58:48 UTC-5 Marek napisał(a):
    > Jakie masz łącze w miejscu tego testu?

    Ethernet.

> [...]
    > komfortowej pracy jeśli końcówka jest podłączona przez sieć
    > komórkową (tylko LTE+ bez 5G, w terenie gdzie pracuję jeszcze się nie

    Nie istotna technologia. Istotny w sumie jest tylko ping. Jak powyzej 100ms to jest
    slabo dla X11. Powyzej 250 jest tak se dla ssh.
    Powyzej 800ms jest slabo dla ssh.

    Ale IMHO trudno dzis znalesc tak kiepskie lacza. Za atlantyk mam jakies 130ms. To
    jest z mojej dziury w dupie do drugiej dziury w dupie ale za oceanem.
    Przy czym obie dziury w dupie maja lacza nie dsl-owe. Ale to wiele nie powinno
    zmienic w temacie pinga.

> [...]
    > Oczywiście w miejscach stacjonarnych gdzie jest możliwość korzystania
    > ze światłowodu komfort jest bez porównania lepszy, praktycznie

    Nawet DSL jest ok.

    Ale lacza komorkowe nawet jak sa 4/5G to czasem po prostu zasieg jest tak kiepski ze
    co jakis pakiet wypada i zanim tcp window sie pokapuje ze cos nie doszlo to trwa
    nieco.

    Ogolnie temat jest ciekawy ale sporo laczy nawet domowych dzis jest tak szybka ze w
    sumie nie jest to problemem.

    Mam taka robote ze ogarniam klientow ktorzy maja datacenter pare tysiecy km odemnie i
    ani ssh ani rdp ani nawet ten jeden gdzie iksow uzywam z firefoxem nie jest
    problemem.
    A sporo z tych rdp-ow leci po citrixie wiec dodatkowe opoznienie tam jest.

    A jak sie ma kiepskie lacze to w sumie tylko ssh i to nawet bez midnight commandera
    trza uzywac bo sie tnie. Ale to rzadkosc ostatnio. I oby sie nie zmienilo...

  • 29. Data: 2021-06-14 07:01:03
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 13 czerwca 2021 o 13:34:07 UTC-5 Krzysztof Gajdemski napisał(a):
    > Napisał też, że VNC jest dla niego za wolne. A IMO X jest wolniejsze od
    > VNC.

    Przeczytaj co napisal.
    Napisal ze jak sie kiedys bawil (kiedy? gdzie? jaka siec? ) to bylo kiepsko. A dzis
    ma mocny serwer, pewnie nowsza siec i nawet vnc pewnie lepiej ogarnia odswierzanie
    ekranu bo kiedysiejsze to po prostu pakowaly screenshoty w jpeg i pchaly do klienta.
    Dzis mozna nieco lepiej...

> [...]
    > realizowana jest sesja X11? Jak wygląda komunikacja klient-serwer? Czy
    > serwer (Twój lokalny host) to standardowy xorg?

    Mam jeden setup gdzie stosik jest taki: Server do ktorego sie
    wbijam->citrix->mobaterm (ssh do tego serwera)->firefox po iksach->iksowa
    sesja-citrix klient u mnie-mojkomp i tam jest szybko jak lokalnie.

    Mam drugi setup gdzie stosik jest podobny ale bez citrixa: server do ktorego sie
    wbijam->vpn->mobaterm u mnie (ssh)->firefox po iksach i dupy nie urywa ale dziala na
    tych 2000km (ping na poziomie 50ms).

    Tak i lokalny jak i zdalne hosty to raczej standardowe xorgi z centosa i ubuntu oraz
    mobatermowy klient bo lap roboczy ma winde.

    Jak w domu kiedys mialem cnc to obslugiwalem je przez vnc po setce ethernecie i bylo
    zupelnie ok. W sensie ze jak widzialem ze frez mi na ekranie zakreca to slyszalem z
    drugiego pokoju zmiane halasu jaki cnc robila.

    Sedno przeslania: Na kiepskiej sieci wszystko kiepsko dziala. Na setce lokalnie
    wszystko wymienione powyzej (vnc, ssh, iksy, rdp) jest raczej bezproblemowe poza
    naprawde drastycznymi zastosowaniami.

    > U mnie też po LAN. Sesja X forwardowana po ssh z kompresją (ssh -XC):

> [...]

    No wlasnie. Nie wglebialem sie gdzie jest dokonywany rendering i czy po tej setce
    leci bitmapa spakowana czy komendy opengl-owe ale dziala zjadliwie.

> [...]
    > pisałem.
    > Średnio 0,2 ms.
    > No nie wiem czy jest tu coś do naprawiania.

    No to nie rozumiem przeslania. Jak widac, dziala i jest zjadliwe. A pisales ze nie
    bardzo.

    Tak czy siak. Pan zadowolony, ja zadowolony a sundayman niech montuje te swoje
    srodowisko i przyjdzie sie pochwalic ze dziala albo ponarzekac ze z czyms ma problem.
    Wtedy sie usiadzie i na spokojnie przy herbatce wymysli jak ogarnac...

  • 30. Data: 2021-06-14 08:04:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 13 Jun 2021 21:44:48 -0700 (PDT), ptoki <s...@g...com>
    wrote:
    > Nie istotna technologia. Istotny w sumie jest tylko ping. Jak
    > powyzej 100ms

    Praktyka jest taka, że na LTE+ przy ping 30ms przewija, a na DSL ping
    40ms/20MBit działa płynnie. Czym to wytłumaczyć?
    Jak zrobić łącze mobilne bez 5G żeby działało płynnie?

    --
    Marek