  • 31. Data: 2021-06-14 09:54:11
    Temat: Re: dziwaczne pytanie o sieć LAN
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 13 Jun 2021 22:01:03 -0700 (PDT), ptoki pisze:
    > Przeczytaj co napisal.
    > Napisal ze jak sie kiedys bawil (kiedy? gdzie? jaka siec? ) to bylo
    > kiepsko. A dzis ma mocny serwer, pewnie nowsza siec i nawet vnc pewnie
    > lepiej ogarnia odswierzanie ekranu bo kiedysiejsze to po prostu
    > pakowaly screenshoty w jpeg i pchaly do klienta. Dzis mozna nieco
    > lepiej...

    OK, w takim kontekście inaczej to wygląda.

    Zoom/scroll, edycja - zero laga)
    pliku to jakies 3MB) - podobnie - lag jesli jest to minimalny.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > No to nie rozumiem przeslania. Jak widac, dziala i jest zjadliwe. A pisales ze nie
    bardzo.

    Ej, pisałem, że tam gdzie instensywnie wykorzystywana jest grafika
    będzie wolno nawet po LAN. I jest bardzo wolno np. w przypadku
    FreeCAD-a. To samo np. w Blenderze (nawet tylko z domyślną kostką jest
    już słabo). Tak więc przesłanie jest takie, że akurat w takich
    przypadkach X11 będzie najwolniejszy ze wszystkich tego typu rozwiązań
    (ze względu na specyfikę protokołu). Np. VNC (który demonem prędkości
    nie jest) na tym samym łączu i w takich samych testach był - zgodnie
    z przewidywaniami - nieporównywalnie szybszy. RDP nie znam, ale jest
    jeszcze SPICE, NX. Oba (w szczególności ten ostatni) powinny być
    wyraźnie szybsze od VNC, o X nie wspominając.

    Popieram. :)

    k.

  • 32. Data: 2021-06-14 09:56:57
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 13 Jun 2021 21:44:48 -0700 (PDT), ptoki pisze:
    > A jak sie ma kiepskie lacze to w sumie tylko ssh i to nawet bez
    > midnight commandera trza uzywac bo sie tnie. Ale to rzadkosc ostatnio.

    Do najcięższych przypadków jest jeszcze mosh:
    https://mosh.org/

    k.

  • 33. Data: 2021-06-14 19:23:32
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 14 czerwca 2021 o 01:04:23 UTC-5 Marek napisał(a):
    > Praktyka jest taka, że na LTE+ przy ping 30ms przewija, a na DSL ping
    > 40ms/20MBit działa płynnie. Czym to wytłumaczyć?

    Najpewniej tcp window albo jakims niedopasowaniem rozmiaru pakietu.
    Nie badalem tematu dokladnie bo staram sie unikac takich lacz do zastosowan gdzie
    wymagane jest wydajnosc i niezawodnosc ale jak sobie nagrasz te sama komunikacje po
    tym lte i po dsl powinienes zlbo zobaczyc ze roudn trip dla lte jest wyzszy od
    dsl-owego nawet pomimo niskich pingow dla lte albo tam masz jakies retransmisje bo
    pakiety sa utracone.

    W skrocie: trzy najczestsze sytuacje gdzie lte/gprs i podobne maja problem:
    1. Rozmiar pakietu jest niedopasowany (tzw MTU). Wtedy klient wysyla pakiet ktory
    albo modem albo urzadzenie po drodze musi podzielic. To nie do konca jest problem
    laga ale powoduje ze wydajnosc lacza spada a round trip sie robi czasem wiekszy.
    Widoczne przy transmisjach raczej strumieniowych.
    2. Utracone pakiety. Jak zasieg kiepski to czasem pakiet/ramka sie straci i trzeba
    troche poczekac aby sie obie strony polaczenia tcp pokapowaly i sobie utracone dane
    doslaly. Niby powinno sie samo skalowac ale nie zawsze sie udaje osiagnac optimum. A
    dla laczy slabych bedzie widoczne.
    3. Malo pasma w danym nadajniku. Wiele sie poradzic nie daje na to. Moze zmiana
    operatora?

    Potestowac mozna sobie za pomoca pingow o wiekszym rozmiarze. Popuszczac troche
    malych i troche coraz wiekszych. W pewnym momencie bedzie widac skokowe przyrosty
    czasow odpowiedzi. Tak jak sie testuje rozmiar cache.
    Dodatkowo mtr sobie puscic i obserwowac jak sie zachowuje.
    No i nagrac tcpdumpem transmisje i sobie zanalizowac w jakich momentach sie rwie. Bo
    wiesz, ping lata szybko a transmisja nie musi byc obslugiwana na tym samym
    priorytecie. Gupie ale nie takie oszustwa telekomy wyczyniaja.

    > Jak zrobić łącze mobilne bez 5G żeby działało płynnie?

    Zalezy do czego potrzebujesz. Czasem ustawienie MTU pomoze, czasem lepsza antena,
    zmiana operatora a czasem ustawienie swojego vpn po udp i odpowiednie wyregulowanie
    niskopoziomowych aspektow tcp w tym polaczeniu. Jak problemem jest tcp window to
    mozna nieco sobie w ten sposob poprawic.

    Cudow sie zrobic nie daje ale cos tam ulepszyc sie daje.

  • 34. Data: 2021-06-14 19:30:22
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 14 czerwca 2021 o 02:54:13 UTC-5 Krzysztof Gajdemski napisał(a):
> [...]
    > już słabo). Tak więc przesłanie jest takie, że akurat w takich
    > przypadkach X11 będzie najwolniejszy ze wszystkich tego typu rozwiązań

    Nadal sie nieco nie zgodze. Popuszczalem sobie freecada nieco i nie jest zle tu u
    mnie lokalnie. Moze u ciebie ogolnie byl problem z opengl-em po stronie lokalnej i
    sie cos sypalo?
    Nie wiem. Iksy nie sa stworzone do pracy w sieciach bardzo rozleglych ale tez nie
    byly robione tylko do pracy lokalnej (w obrebie jednego hosta). Na sensownej sieci
    domowej iksy dzialaja znosnie.

> [...]
    > jeszcze SPICE, NX. Oba (w szczególności ten ostatni) powinny być
    > wyraźnie szybsze od VNC, o X nie wspominając.

    Tak opcji jest sporo. Oczywiscie mozna tez wymienic te interfejsy hdmi po dwu
    skretkach albo nawet sygnal analogowy (SVGA) po tychze skretkach.
    U siebie mialem jakies 40m puszczone wprost z dsub-a do rzutnika na byle cat5 (byle
    odpowiednio skretki polutowac zeby zaklocen nie bylo) i dzialalo ok. Ale te 40m na
    tym pasciatym kablu juz pozwalalo zauwazyc pewne powidoki (moze przyciecie dlugosci
    odpowiednio by je zmniejszylo, nie testowalem, szkoda kabla mi bylo) - rozdzielczosc
    1024x768. Dawno to bylo...

    > Popieram. :)

    Obaczymy, mysle ze rdp mu zadziala akceptowalnie.

  • 35. Data: 2021-06-14 19:34:20
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 14 czerwca 2021 o 02:56:59 UTC-5 Krzysztof Gajdemski napisał(a):
    > Do najcięższych przypadków jest jeszcze mosh:
    > https://mosh.org/

    Fajny. Choc ja zazwyczaj screena uzywam a laga po prostu cierpie...

    Ale mialem kiedys fajna akcje.

    Mialem w domu polaczenie do mojego domowego serwera zrobione po vpn. I sesje ssh
    otwarta. Troche bez sensu bo calosc byla w tej samej sieci ale se tak bylo.

    Laptopa bez konczenia sesji zahibernowalem i zalecialem za atlantyk.

    Prawie dwa dni pozniej laptopa wlaczylem, zanim wrocilem do niego po chwili vpn sie
    spowrotem polaczyl a ja wcisnalem enter na teh sshowej sesji.
    Sesja byla nadal zywa.

    Taki pozytywny ewenement.

    Oczywiscie to zachowanie zalezy od paru ustawien ale milo mnie zaskoczylo bo nie
    ustawialem tego pod taki przypadek.

  • 36. Data: 2021-06-15 11:05:13
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 14 Jun 2021 10:34:20 -0700 (PDT), ptoki napisał(a):

> [...]
    >
    > Taki pozytywny ewenement.
    >
    > Oczywiscie to zachowanie zalezy od paru ustawien ale milo mnie zaskoczylo bo nie

    Do trzymania sesji dobry jest "screen".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 37. Data: 2021-06-15 12:25:55
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 14 Jun 2021 10:30:22 -0700 (PDT), ptoki pisze:
    > Nadal sie nieco nie zgodze. Popuszczalem sobie freecada nieco i nie
    > jest zle tu u mnie lokalnie. Moze u ciebie ogolnie byl problem
    > z opengl-em po stronie lokalnej i sie cos sypalo?

    Zgodnie z tradycją wątku, zamiast się upierać potestowałem trochę.
    Użyłem innych maszyn, wykonałem testy w obu kierunkach etc. Ograniczyłem
    się do FreeCAD-a, ale jak wspomniałem taki np. Blender zdradza podobne
    zachowania. U mnie rezultaty są spójne: za każdym razem efekt taki sam,
    operacje wykonywane są wolno, spowolnienie wzrasta wraz ze złożonością
    modelu. Może mamy inne definicje tego, co oznacza, że nie jest źle?
    Da się pracować, jednak odświeżenie grafiki jest wyraźne, wszelkie
    operacje, w których pożądana jest płynność (obroty etc) nie są płynne.
    Taka sama próba przy użyciu x11vnc daje daleko lepsze rezultaty.

    Nie wygląda mi na to, żeby były tu jakieś problemy z GL, mesą etc.
    Glxinfo nie pokazuje niczego niepokojącego w żadnym z przypadków (w
    jednym rzeczywiście zgłosił błędy, ale tu od razu było widać, że nie
    działa to dobrze - upierdliwy, własnościowy sterownik grafiki, testy
    odpuściłem). Zresztą widziałeś wyniki z glxgears. W innych testowanych
    przypadkach były porównywalne.

    > Nie wiem. Iksy nie sa stworzone do pracy w sieciach bardzo rozleglych
    > ale tez nie byly robione tylko do pracy lokalnej (w obrebie jednego
    > hosta). Na sensownej sieci domowej iksy dzialaja znosnie.

    ZTCP, X jest stworzony do pracy w sieci i działa efektywnie do momentu,
    kiedy nie musi wysyłać dużej ilości danych. Np. rysując UI, wysyła co
    się da w formie instrukcji, co oczywiście bardzo dobrze wpływa na
    wydajność. Jednak kiedy przychodzi do przesyłania grafiki jest dużo
    gorzej. Nie pamiętam w tej chwili szczegółów implementacji. Były też
    podejmowane próby poprawy tej sytuacji, ale nie obiło mi się o uszy,
    żeby wyniki były spektakularne. Dlatego np. powstał NX.

> [...]
    odpowiednio by je zmniejszylo, nie testowalem, szkoda kabla mi bylo) - rozdzielczosc

    Też pomyślałem o jakimś bardziej sprzętowym rozwiązaniu tego
    zagadnienia.

    k.

  • 38. Data: 2021-06-21 02:36:36
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Będzie Pan zadowolony!

    Hmm.. tak mówię do klienta, kiedy nie mogę się z czegoś wytłumaczyć...

  • 39. Data: 2021-06-21 13:40:32
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 21.06.2021 o 02:36, sundayman pisze:

    > Hmm.. tak mówię do klienta, kiedy nie mogę się z czegoś wytłumaczyć...

    Ja nie umiem wytłumaczyć dlaczego właśnie RDP, a nie inny, ale ...
    będzie Pan zadowolony.

    yabba

  • 40. Data: 2021-06-21 17:21:31
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 21 czerwca 2021 o 06:40:37 UTC-5 yabba napisał(a):

    > Ja nie umiem wytłumaczyć dlaczego właśnie RDP, a nie inny, ale ...
    > będzie Pan zadowolony.

    Bo rdp jest dosyc gleboko wpiety w system i jest swiadomy co sie odrysowalo ostatnio
    wiec nie zgaduje ani nie przesyla calego obrazu.
    To tak w skrocie bo rdp umie pare innych rzeczy robic zeby nawet przy modemowych
    predkosciach dzialac znosnie.

    No i dosyc dobrze pakuje to co wysyla wiec pasma potrzebuje niewiele.

    No i, tak, bedzie pan zadowolony.