    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: nowe drogi
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 21 Sep 2021 19:46:45 +0200

    On Tue, 21 Sep 2021 10:13:42 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    > A może to nie są szczeliny dylatacyjne, tylko szalunki, bo nie
    > dałoby się jednocześnie betonu przygotować na całą drogę i go na
    > raz wylać. Gdzieś trzeba skończyć i trochę roboty zostawić sobie na
    > później.

    Szczeliny.
    Czy to nie ty mi pisales o ciaglym zalewaniu budynkow w Korei,
    a drogi sobie nie wyobrazasz?

    Nawiasem mowiac - torowisko tramwajowe remontuja, tzn ukladaja od nowa
    ... i mam wrazenie, ze szczeliny sa gesto i nacinane po wylaniu ..

    > Nie chodzi o rozszerzalność samego betonu tylko o różnicę między
    > rozszerzalnością betonu i stali. Znaczy tak do końca to ja nie wiem
    > o co chodzi, bo to Ty zacząłeś.

    Jak masz kawal drogi, miedzy innymi drogami, to beton sie nie
    rozszerzy, bo nie ma gdzie.
    I mamy taka dziwna sytuacje, ze beton chce sie rozszerzyc, ale nie
    moze, bo konce nie maja luzu, wiec sie sciska ... a w srodku jeszcze
    te prety zbrojeniowe, ktore sie chca rozszerzyc bardziej.
    Co z tego wyjdzie?

    > Nie mają swojej stali, trzeba wieźć co najmniej z Indii.
    > Kamienia portlandzkiego też nie mają, ale piasek mają.
    > Chociaż też jakiś nie teges do betonu...

    No wlasnie.
    A w dodatku te bardzo wysokie budynki, to chyba lubia konstrukcje
    stalowe.
    I mocniejsze, i szybciej sie stawia, a przy 100+ pietrach to dosc
    istotne.

    P.S. Empire State Building budowano nieco ponad rok.
    Dzis tez sie tak szybko buduje?
    Poza Chinami, bo oni to potrafia dopiero zaskoczyc :-)

    J.