  • 11. Data: 2021-11-17 09:30:50
    Temat: Re: osłona na s-kę
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-11-16 o 20:26, Mirek pisze:
    > Widział ktoś taką osłonkę na wyłącznik nadprądowy zabezpieczającą
    > przed przypadkowym _wyłączeniem_? - są oczywiście zabezpieczenia przed
    > załączeniem, ale tu chodzi o sytuację gdzie roztargniony pracownik
    > wyłącza zasilanie wychodząc z warsztatu i przy okazji wyłącza też s-kę
    > od alarmu i kamer.
    > Idealna byłaby przezroczysta osłonka, którą można by nasunąć na
    > pojedynczą s-kę.

    Wymień na takie zabezpieczenie:
    https://www.piekarz.pl/27267-gniazdo-bezpiecznika-si
    ba-5106305-1/

  • 12. Data: 2021-11-17 10:24:27
    Od: MKi <...@...com>

    > Niedawno zaglądałem do kart katalogowych bezpieczników. Zwróciłem
    > uwagę na deklarowaną liczbę wyłączeń. Nie pamiętam ile było, ale
    > to nie jakaś wielka liczba. Pomyślałem sobie, że za wyłącznik to
    > nie powinno robić.

    Ot, to.

    Ja nie zaglądałem i kiedyś w firmie traktowaliśmy bezpiecznik główny
    jako wyłącznik, codziennie włączany i wyłączany.
    Wytrzymał rok.

    Teraz mamy uczciwy wyłącznik na szynie S, coś w stylu takiego:
    https://www.tme.eu/pl/details/ga016a/rozlaczniki/lov
    ato-electric

    Działa od kilkunastu lat, nikt nigdy przypadkiem
    nie trącił bezpiecznika obok.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 13. Data: 2021-11-17 10:36:22
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-11-17 o 10:24 +0100, MKi napisał:

    > Ot, to.
    >
    > Ja nie zaglądałem i kiedyś w firmie traktowaliśmy bezpiecznik główny
    > jako wyłącznik, codziennie włączany i wyłączany.
    > Wytrzymał rok.

    W lokalu handlowym taka Ska robi za wyłącznik świateł. Też
    włączany/wyłączany każdego dnia, tak już od dobrych 10 lat. Żadnych
    problemów.

    Czy ten limit, o którym wspomina Jarek, nie dotyczy czasem tylko
    wyłączeń samoistnych?

    Mateusz

  • 14. Data: 2021-11-17 11:19:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > Żadnych problemów.
    >
    > Czy ten limit, o którym wspomina Jarek, nie dotyczy czasem

    Tego zupełnie nie pamiętam. Po prostu kolega miał ostatnio jakieś
    problemy bezpiecznikowe, więc patrzyliśmy w kartę katalogową.
    Taka z wyglądu zwykła Ska, lecz o tyle nietypowa, że na jakiś
    bardzo mały znaminowy prąd wyłączenia, 1 A bodajże. Może to mieć
    znaczenie przy określaniu żywotności, że jakieś takie z tych
    bardziej delikatnych.

    Nie chcę zgadywać jak wygląda proces zużywania się bezpiecznika.
    Ale zakładam, że jakieś znaczenie może mieć nadpalanie się styków
    przy rozłączaniu obciążenia. Jeśli skutkiem tego, rośnie rezystancja,
    to może się toto zagrzać, a wręcz zapalić. Tak sobie postraszę trochę,
    by na zimne dmuchać.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2021-11-17 13:22:13
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > przy rozłączaniu obciążenia. Jeśli skutkiem tego, rośnie rezystancja,
    > to może się toto zagrzać, a wręcz zapalić. Tak sobie postraszę trochę,

    To trochę nie tak.
    Fizyczna wytrzymałość to jedno, a gwarantowana wytrzymałość to drugie.
    Obwody safety przykładowo liczy się z uwzględnieniem ilości zadziałań i
    jeżeli wychodzi, że prawdopodobieństwo awarii rośnie zbyt mocno w danym
    okresie eksploatacyjnym danego podzespołu, to należy w dokumentacji
    uwzględnić jego wymianę przed "teoretycznym zużyciem". Tak bardzo w
    uproszczony sposób.

    Z bezpiecznikami może być podobnie. Gwarantują 100 "wyłączeń
    nadprądowych", a w praktyce wytrzyma 10000 "wyłączeń ręcznych", bo prądy
    przecież nie zwarciowe, a mechanicznie daje radę.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2021-11-17 13:23:22
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 16.11.2021 o 20:50, Mirek pisze:

    > Na instalację ani nawyki personelu nie mam wpływu - nie chce mi się tego
    > tłumaczyć.

    No to wybrać z katalogu to co przewiduje producent danej eski (prawdopodobnie nic)
    albo po
    prostu zakleić na wierzchu kawałkiem kolorowej taśmy izolacyjnej. Przeróbka
    instalacji
    jest tu jednak rozwiązaniem najsensowniejszym - chyba nie po to zakłada się alarm i
    cctv
    za grubą kasę żeby każda osoba mogła to wyłączyć pstrykając bezpiecznikami w
    niezabezpieczonej skrzynce...

  • 17. Data: 2021-11-17 20:07:30
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.11.2021 13:23, m4rkiz wrote:

    > albo po prostu zakleić na wierzchu kawałkiem
    > kolorowej

    Wg inspektora jest to "bezpiecznik podwatowany" i gadaj z nim.

    --
    Mirek.

  • 18. Data: 2021-11-17 20:13:24
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.11.2021 09:30, Uzytkownik wrote:

    > Wymień na takie zabezpieczenie:
    > https://www.piekarz.pl/27267-gniazdo-bezpiecznika-si
    ba-5106305-1/

    Brałem to pod uwagę... jednak osłonka (gdyby taka istniała), byłaby
    lepszym rozwiązaniem.

    --
    Mirek.

  • 19. Data: 2021-11-17 20:18:18
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.11.2021 08:28, ddddddddddddd wrote:

    > w sensie że jak zamontujesz takie coś to ktoś będzie w stanie to
    > wyłączyć? przecież takie było pytanie.
    > A na zdjęciu widać że ewidentnie są dwa źródła i ma to chronić przed
    > przypadkowym włączeniem, a nie wywaleniem bezpiecznika

    Ale pod zdjęciem ktoś napisał bzdurę, więc ją zdementowałem.

    --
    Mirek.

  • 20. Data: 2021-11-17 20:36:29
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.11.2021 o 13:23, m4rkiz pisze:
    [...]
    > No to wybrać z katalogu to co przewiduje producent danej eski
    > (prawdopodobnie nic) albo po prostu zakleić na wierzchu kawałkiem
    > kolorowej taśmy izolacyjnej.

    Z praktyki u mnie w pracy: idealnie nieskuteczne.

    P.P.