  • 1. Data: 2021-04-03 21:32:59
    Temat: silnik indukcyjny i kompensacja Q
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    Mam silnik 3F 400V kilka kW, który zmierzyłem licznikiem i pokazuje mi,
    +3500kVAr. Czy mam kupić taki dokładnie kondensator kompensacyjny czy
    jakoś go dobrać jeszcze? cos wynosi 0.85 około.
    Na jakie napięcie? 400V 440V czy więcej?

  • 2. Data: 2021-04-04 09:12:15
    Temat: Re: silnik indukcyjny i kompensacja Q
    Od: m <...@e...com>

    W dniu 03.04.2021 o 21:32, KIKI pisze:
> [...]
    > jakoś go dobrać jeszcze? cos wynosi 0.85 około.
    > Na jakie napięcie? 400V 440V czy więcej?

    witam.
    celem kompensacji jest zmniejszenie tangensa fi do wymaganej wartości
    zazwyczaj poniżej 0.4. Jak to wyjdzie to zależy od obciążenia silnika i
    od zmienności tego obciążenia w czasie, gdy obciążenie stałe możesz
    kompensować dokładnie, gdy zmienne lepiej niedokompensować by nie
    ryzykować charakteru pojemnościowego za który się płaci zawsze.
    Można na przykład tak 3500/3 = 1,67 *0,85 = 991var -> Q=u^2/x
    ->400*400/991 = 161 ohm -> x=1/2*pi*f*c
    co daje c=19,7 uf czyli 3x 20 uf połączone w trójkąt na przykład takie:
    http://www.miflex.com.pl
    nie muszą być strikte do kompensacji mogą być robocze będzie troche taniej.

    michal

  • 3. Data: 2021-04-04 14:16:59
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 04.04.2021 09:12, m wrote:

    > nie muszą być strikte do kompensacji mogą być robocze będzie troche taniej.
    >
    > michal

    Bardzo dziękuję. Panele zakładam i zmienią licznik z tarczowego na
    elektroniczny w firmie i będzie się działo... Założyłem taki mały smart
    licznik żeby to ogarnąć. Okazuje się, że samego "tła" gdy nic ciężkiego
    nie pracuje mam około -1000 VAr do nawet -1500 VAr i jeszcze muszę
    zakombinować z małymi dławikami, żeby to "tło" przenieść na dodatnie VAr.

  • 4. Data: 2021-04-04 14:50:59
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    .. aa i jeszcze pytanie... czy silnik schowany za falownikiem też
    powinien być wstępnie skompensowany? Mam też takie motory 1-2kW i za
    falownikiem dają pojemnościową od -200 do -300 VAr ale same silniki nie
    mają kondensatorów. Są po prostu podłączone kablem silnikowym, tym w
    oplocie.

    Tamten jeden silnik mam bez falownika.

  • 5. Data: 2021-04-04 17:41:11
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-04-04 o 14:16, KIKI pisze:
> [...]
    > nie pracuje mam około -1000 VAr do nawet -1500 VAr i jeszcze muszę
    > zakombinować z małymi dławikami, żeby to "tło" przenieść na dodatnie VAr.

    Falownikiem PV można ogarnąć moc bierną.

    L.

  • 6. Data: 2021-04-04 18:11:59
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 04.04.2021 17:41, Lisciasty wrote:

    > Falownikiem PV można ogarnąć moc bierną.
    >
    > L.

    Jak falownik pracuje w dzień i jak masz sprzężenie zwrotne z pomiaru w
    złączu kablowym. Ta sącząca się moc bierna leci całą dobę. Mocy biernej
    o przeciwnym znaku nie wyprodukujesz na zapas.

  • 7. Data: 2021-04-04 21:48:29
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-04-04 o 18:11, KIKI pisze:
    > Jak falownik pracuje w dzień i jak masz sprzężenie zwrotne z pomiaru w
    > złączu kablowym. Ta sącząca się moc bierna leci całą dobę. Mocy biernej
    > o przeciwnym znaku nie wyprodukujesz na zapas.

    Jak się ma bieda-falownik to nie. Jak się ma taki co oferuje
    "Q on demand 24/7" to owszem.

    L.

  • 8. Data: 2021-04-05 13:39:07
    Od: m <...@e...com>

    W dniu 04.04.2021 o 14:50, KIKI pisze:
> [...]
    > falownikiem dają pojemnościową od -200 do -300 VAr ale same silniki nie
    > mają kondensatorów. Są po prostu podłączone kablem silnikowym, tym w

    Nie. tym zajmuje się falownik. W instrukcji wszystkich falowników jakie
    miałem w ręku wyraźnie zabraniali montować kondensatory do silników.

    Michal

  • 9. Data: 2021-04-05 13:39:49
    Od: m <...@e...com>

    W dniu 04.04.2021 o 21:48, Lisciasty pisze:

    > Jak się ma bieda-falownik to nie. Jak się ma taki co oferuje
    > "Q on demand 24/7" to owszem.
    >
    > L.
    Można wiedzieć jaki producent ?
    Michal

  • 10. Data: 2021-04-05 15:57:01
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 05.04.2021 13:39, m wrote:

    > Nie. tym zajmuje się falownik. W instrukcji wszystkich falowników jakie
    > miałem w ręku wyraźnie zabraniali montować kondensatory do silników.

    Co Ty powiesz :-) Nigdy nie czytałem tych wykrzykników, disklajmerów na
    początku :-) Zawsze szukałem gdzie jest tabelka z parametrami... Aż
    zaraz poszukam :-)