  • 31. Data: 2021-04-09 20:21:16
    Temat: Re: silnik indukcyjny i kompensacja Q
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-04-09 o 00:18, KIKI pisze:

    >A tego to nie wiem. Dodatkowo nie rozumiem dlaczego moc pojemnościowa
    >jest bardziej tępiona od indukcyjnej. O napięcia chodzi?

    Podejrzewam, ze o jakas stabilnosc sieci bardziej.
    Za bardzo tepia.

    Jakies rezonanse tez niby groza, ale przy sporym udziale mocy czynnej
    ... to chyba dobrze tlumiony obwod ?

    J.

  • 32. Data: 2021-04-09 20:23:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-04-09 o 13:31, J.F. pisze:

    >Jak sobie kupisz to ma, teraz każdy falownik z tych sensowniejszych
    >ma opcję licznika sprzężonego po RS485, kwestia żeby znaleźć miejsce
    >w rozdzielni i wpiąć szeregowo albo zawiesić gdziebądź a na 3 fazy
    >wrzucić przekładniki.

    Licznik nie bedzie za wolny ?
    Tzn informacja ze jest cos do skompensowania pojawi sie za pozno.

    Raczej myslalem mierzeniu pradu, moga byc i przekladniki ...

    J.

  • 33. Data: 2021-04-09 23:17:58
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-04-09 o 20:23, J.F. pisze:
    > Licznik nie bedzie za wolny ?
    > Tzn informacja ze jest cos do skompensowania pojawi sie za pozno.

    One się nazywają "meter" więc napisałem licznik, ale patrząc na sampling
    rate <1Hz to on taki specjalnie szybki nie jest ;)
    Ale może to wystarczy?
    Poszperam w wolnej chwili może ktoś coś mądrego napisał w temacie.

    L.

  • 34. Data: 2021-04-10 00:09:08
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 09.04.2021 20:23, J.F. wrote:
> [...]
    > Tzn informacja ze jest cos do skompensowania pojawi sie za pozno.
    >
    > Raczej myslalem mierzeniu pradu, moga byc i przekladniki ...

    W Huawei-ach tych moich jest i ustawianie ręczne i kompensacja przez
    rs485 ale przekładników bezpośrednio nie ma. Zresztą przyłącze jest 100m
    dalej więc tylko rs485 i to będzie działało lekko z opóźnieniem.
    Napisałem kawałek programiku co czyta raz na sekundę z licznika i
    podejmuje decyzje co z tym zrobić.
    Jeszcze tego nie uruchomiłem ale już niedługo. Teraz kompensuję
    wentylatory bez falowników kondensatorami, nawet głupie lodówki są
    gówniano zrobione.

    Np jak sprężarka lodówki chodzi to cos jest 0.95 indukcyjny ale jak
    staje to elektronika pompuje -60 VAr. Wpadłem na pomysł, że jak silnik
    nie działa to przez styki NC przekaźnika wewnątrz lodówki podłączę
    nieobciążony trafolek, bo dedykowanych dławików na małe moce nie
    widziałem. Byle tylko poszło na +VAr i już tło się zmniejszy. Chodzi o
    to żeby zrobić to małym kosztem i mieć skompensowane na lekki +. Resztę
    tego tła -VArowego wybiorę dławikami podłączonymi na stałe.

  • 35. Data: 2021-04-10 00:21:00
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 09.04.2021 23:17, Lisciasty wrote:

> [...]
    > Ale może to wystarczy?
    > Poszperam w wolnej chwili może ktoś coś mądrego napisał w temacie.

    Licznik GAMA 350, ma na pewno wektorowe sumowanie tylko nie wiem jak
    zaprogramowane w środku. Skoro nikt nie wie w całej energetyce, we
    wszystkich pokojach to pewnie nie umieją go zaprogramować.

    Natomiast przyglądam się wskazaniom i wydaje mi się jakby aktualizował
    własny wyświetlacz co sekundę może. Strzałki kwadrantów pokrywają się z
    podlicznikiem i widać zmianę +Q i -Q jak zapinam kondensator albo
    dławik. Pewnie cośtam nabije jak nie będę trzymał sieci na lekkie +Q.
    Nie da rady odczytać z podlicznika i wysłać do falownika.

    Np ktoś będzie chciał naładować powerbanka czy laptopa to od razu walnie
    - kilkaset Q, a widziałem stawkę x20. Maszyny indukcyjne to nie problem,
    jest zapas w tangensie i czym więcej biorę kW tym mam więcej +Var, byle
    nie wyskoczyć poza 21.8 stopnia w fazy.
    Biuro można zasilać z większego UPS-a, są takie co korygują PF na plus.

  • 36. Data: 2021-04-10 11:27:54
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 10.04.2021 o 00:09, KIKI pisze:
    [...]
> [...]
    > nie działa to przez styki NC przekaźnika wewnątrz lodówki podłączę
    > nieobciążony trafolek, bo dedykowanych dławików na małe moce nie

    Dławik od małej świetlówki?

    P.P.

  • 37. Data: 2021-04-10 17:44:33
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 10.04.2021 11:27, Paweł Pawłowicz wrote:
    > W dniu 10.04.2021 o 00:09, KIKI pisze:
    > [...]
    >
    > Dławik od małej świetlówki?

    Dobry pomysł, muszę je pomierzyć, bo one są włączane w szereg z
    żarnikiem i po drodze jest jeszcze starter, który wraca przez kolejne
    włókno. Nie wiem czy statecznik świetlówki można tak sobie włączyć
    między fazę i neutralny?
    Podpowiedzcie to zaoszczędzicie mi iskier :-)

    Natomiast trafa dostępne są co kilka watów, może takie trafo lekko
    obciążyć na wtórym.

  • 38. Data: 2021-04-10 19:26:59
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 10.04.2021 o 17:44, KIKI pisze:

> [...]
    > między fazę i neutralny?
    > Podpowiedzcie to zaoszczędzicie mi iskier :-)

    Wossloch 36W 1.041H, Q13.7
    Polam 20W 1.084H, Q8.98
    EL?? 30W 1.082H, Q12.25
    Mierzone przy 100Hz, przy 1kHz jest podobnie, wyżej dobroć spada
    drastycznie.
    Po włączeniu na żywca do sieci iskier brak. Przyznam, że nie chciało mi
    się czekać aby sprawdzić, jak się grzeje.

    P.P.