  • 21. Data: 2023-02-04 16:46:12
    Temat: Re: wzmacniacz audio diagnoza usterki
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-02-04 o 14:01, Czarek pisze:

    > Opukiwanie to podstawowa czynność diagnostyczna ;)
    Szczególnie w TV lampowych, delikatne obstukanie lamp ujawniało
    niekontaktującą, od tego zaczynał mój śp Ojciec naprawę :)

    > Kiedys pracowałem w ZURT i ze 2 godziny opukiwałem trzeszczące radio, aż
    > bardziej doświadczony kolega powiedział mi, żebym wykręcił żarówki
    > skali, trzeszczenie ustało!
    W starszych radiach bu przestało w ogóle grać, bo były
    beztransformatorowe a żarówki skali robiły za bezpieczniki.

    No i wymiana żarówek pomogła.
    > Ale jak nie trzeszczy, to raczej jakies kondensatory.
    Dokładnie.

    --
    Janusz

  • 22. Data: 2023-02-04 17:17:48
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 1 Feb 2023 13:16:51 +0000, użytkownik Cezar napisał:

    > Przekaźniki są i padają. Głównie w układzie opóźnionego załączania
    > głośników czy też detekcji napięcia stałego na wyjściu końcówki i innych
    > podobnych zabezpieczeń.

    Aaa jeśli o te chodzi to one za wiele roboty nie mają więc się nie
    zużywają. Mogą wysiąść całkowicie ale wtedy nie było by stopniowego
    narastania objawów.

    --
    Jacek

  • 23. Data: 2023-02-04 18:24:09
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 4.02.2023 o 16:46, Janusz pisze:

> [...]
    > W starszych radiach bu przestało w ogóle grać, bo były
    > beztransformatorowe a żarówki skali robiły za bezpieczniki.

    Żarówki za bezpieczniki?
    Sam to wymyśliłeś? :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 24. Data: 2023-02-04 18:46:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > W starszych radiach bu przestało w ogóle grać, bo były
    > beztransformatorowe a żarówki skali robiły za bezpieczniki.

    Nie tylko za bezpieczniki, ale i za stabilizatory prądu (baretery).
    Może nawet za to drugie bardziej.

    Jarek

    --
    Lecz radio, jak wiecie, | Pudło to zamienię
    Bardzo trzeszczy w lecie... | Na żywe stworzenie."

  • 25. Data: 2023-02-04 20:34:57
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 4.02.2023 o 17:17, Jacek pisze:
    > Aaa jeśli o te chodzi to one za wiele roboty nie mają więc się nie
    > zużywają. Mogą wysiąść całkowicie ale wtedy nie było by stopniowego
    > narastania objawów.

    Ja sie z czymś takim spotkałem w torze AM tunera TSH110. Na szczęście
    UKF działał, tam były zupełnie rozdzielone odbiorniki.
    Odbiornik AM stopniowo tracił czułość, tak powoli, aż ledwo grał.
    Wystarczyło wyłączyć parę razy (czasem raz) wyłącznikiem i czułość
    wracała do normy. Nie doszedłem co to konkretnie było.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 26. Data: 2023-02-05 20:27:13
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 04.02.2023 o 14:01, Czarek pisze:

    > Ale jak nie trzeszczy, to raczej jakies kondensatory.

    No ale właśnie zaczęło się od trzeszczenia.

  • 27. Data: 2023-02-05 20:34:48
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 05.02.2023 o 20:27, robot pisze:

    > No ale właśnie zaczęło się od trzeszczenia.

    Czarkowi się pomyliło. Jak trzeszczy, to również kondensatory :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 28. Data: 2023-02-06 11:40:02
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 04/02/2023 16:17, Jacek wrote:

    > Aaa jeśli o te chodzi to one za wiele roboty nie mają więc się nie
    > zużywają. Mogą wysiąść całkowicie ale wtedy nie było by stopniowego
    > narastania objawów.

    Nie jestem specem od naprawiania wzmacniaczy ale RS twiedzi że coś jest
    na rzeczy

    https://youtu.be/FcQoRxvxSRY?t=1382

  • 29. Data: 2023-02-06 11:50:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-02-04 o 18:24, Wiesiaczek pisze:

    > Żarówki za bezpieczniki?
    > Sam to wymyśliłeś? :)

    Popatrz na radio np: Pionier

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2023-02-06 11:57:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Nie tylko za bezpieczniki, ale i za stabilizatory prądu (baretery).
    > Może nawet za to drugie bardziej.
    Tak głęboko wtedy tego nie analizowałem, miałem około 13-15 lat jak
    pierwszy raz takie radio naprawiałem w latach '70. Ku mojemu zdumieniu
    spalona była żaróweczka ze skali.
    Dochodzenie ujawniło że robiła właśnie głównie za bezpiecznik, do takich
    wniosków wtedy doszedłem, dałem zwykłą 'latarkową'** i radio ożyło i z
    tego co wiem to jeszcze długo grało.

    **Doszedłem do wniosku wtedy że skoro prądy miały podobne, to mała
    różnica napięć (3,5V vs 6.3V) w połączeniu szeregowym nic nie zmieni, i
    miałem rację.

    --
    Janusz